مقاله ها و آموزش

برنامه کودی فلفل دلمه ای

برنامه کودی فلفل دلمه ای

معرفی برنامع کودی فلفل دلمه ای

بذر فلفل دلمه ای، از آن بذر های بسیار پرطرفدار در کشاورزی است که بازار رو به رشدی نیز دارد. اما برخی از کشاورزان، بدون داشتن اطلاعات کافی از این بذر صیفیجات و مواد مغذی مورد نیاز این گیاه برای کشت، سرمایه گذاری ناموفقی را تجربه می کنند. همانطور که میدانید یک گیاه هم همچون انسان، برای رشد و نمو، برای ثمر دهی نیاز به مواد خوراکی مختلفی دارد که ما آن ها را کود ریزمغذی مینامیم. برای کشت و پرورش این بذر نیاز به برنامه کودی فلفل دلمه ای داریم.

حساسیت فلفل به بیماری ها

فلفل مستعد ابتلا به بیماری های قارچی، ویروسی یا باکتریایی هست. بنابراین توصیه می شود از کشت فلفل در کرت هایی که در فصل قبل، سایر محصولات حساس (گوجه فرنگی، بادمجان، سیب زمینی، سیب زمینی شیرین، پنبه، سویا و غیره) کشت شده، خودداری شود.

برنامه کودی فلفل دلمه ای

حساسیت فلفل به شوری

در شرایط شور، کاتیون‌های سدیم برای جذب توسط ریشه با کاتیون‌های پتاسیم رقابت می‌کنند و این امر منجر به کمبود پتاسیم و کاهش تعداد میوه در هر بوته می شود. اقدامات اصلاحی در چنین شرایطی باید شامل مراحل زیر باشد:

  • کاربرد فراوان پتاسیم، زیرا این کاتیون خاص می تواند با موفقیت با سدیم رقابت کند و جذب و اثرات منفی آن را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.
  • کاربرد فراوان نیترات، زیرا این آنیون خاص می تواند با موفقیت با کلرید رقابت کند و جذب و اثرات نامطلوب آن را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.
  • کاربرد کلسیم، به سرکوب جذب سدیم کمک می کند. هنگامی که کلسیم کافی در دسترس باشد، ریشه ها جذب پتاسیم را به سدیم ترجیح می دهند و جذب سدیم سرکوب می شود.
  • کاربرد روی برای بهبود مقاومت به شوری در فلفل و سایر محصولات مفید است. عنصر روی در شرایط شوری با کنترل نفوذپذیری غشای سلولی، وضعیت ریشه را بهبود می بخشد. استفاده از روی در برنامه کودی فلفل دلمه ای، باعث کاهش جذب بیش از حد سدیم توسط ریشه در شرایط شور می شود.

دمای مطلوب رشد فلفل

دمای بهینه برای گیاهان فلفل بر اساس مرحله رشد در جدول زیر آورده شده است:

مرحله رشد دما (سانتی گراد)
حداقل حداکثر بهینه
جوانه زنی 13 40 25-20
رشد رویشی 15 32 25-20 (روز)

18-16 (شب)

گل دهی و میوه دهی 18 35 28-26 (روز)

20-18 (شب)

 

آبیاری فلفل

سیستم ریشه ای فلفل شامل یک ریشه عمیق با شاخه های جانبی به طول حدود 50 سانتی متر است. تنش آبی با کاهش تعداد برگ ها و سطح برگ بر رشد فلفل تأثیر می گذارد و در نتیجه تعرق و فتوسنتز کمتری ایجاد می کند. در شرایط تنش آبی، تراکم ریشه در مقایسه با گیاهانی که به اندازه کافی آبیاری می شوند، 20 درصد کاهش می یابد. فلفل های گلخانه ای دوره رشد طولانی تری دارند. بنابراین، در طول فصل رشد خود، مقدار بیشتری آب نسبت به فلفل های کشت شده در فضای باز مصرف می کنند. آبیاری بیش از حد باعث مرگ ریشه، تاخیر در گلدهی و اختلالات میوه می شود.

برنامه کودی فلفل دلمه ای

کارایی کود کامل (NPK) برنامه کودی فلفل دلمه ای

نیتروژن به رشد رویشی گیاه فلفل کمک می کند. مهم است که گیاه در هنگام رسیدن به مرحله گلدهی از نظر رویشی به خوبی رشد کند در غیر اینصورت پتانسیل باردهی پایینی خواهد داشت. فسفر برای رشد طبیعی ریشه ها و اندام های تولید مثل (گل ها، میوه ها، دانه ها) ضروری است. کمبود فسفر در خاک باعث ایجاد ساقه های بسیار کوچک و کوتاه، عدم رشد جوانه ها و به طور کلی تولید کمتر میوه می شود. فسفر کافی باعث افزایش زودرسی میوه می شود.

سطوح کافی پتاسیم نیز باعث افزایش تجمع کربوهیدرات ها و مقاومت در برابر دمای پایین و بیماری ها می شود. کمبود پتاسیم سرعت رشد گیاهان فلفل را کاهش می دهد. علائم کمبود پتاسیم به صورت لکه های قهوه ای در لبه برگ ها و میوه ها و گاهی اوقات پیچ خوردگی و خشک شدن برگ ها دیده میشود.

پوسیدگی گلگاه (Blossom end rot) فلفل

این اختلال عمدتا در شرایط آب و هوایی گرم رخ می دهد. میوه ها در مراحل اولیه رشد خود (10-15 روز پس از میوه دهی) تحت تأثیر این عارضه قرار می گیرند. علت آن مربوط زمانی به سرعت تامین کلسیم میوه است که کمتر از سرعت رشد میوه است. این مسئله منجر به فروپاشی بافت های میوه می شود. عواملی که باعث پوسیدگی گلگاه فلفل میشوند، مانند شوری بالا، درجه حرارت بالا، شدت رشد بالا و کمبود آب می باشد. محلولپاشی کود تکنو کل آمینو کلسیم شرکت اگری تکنو اسپانیا برای پیشگیری از این اختلال توصیه میشود.

شرایط شوری نیز این عارضه را به شدت افزایش می دهد. نتایج تحقیقات نشان می دهد که منگنز به عنوان آنتی اکسیدان در میوه فلفل عمل می کند، بنابراین استفاده از کودهای حاوی منگنز برای بوته های فلفلی که تحت تنش شوری هستند، ممکن است علائم این عارضه را در میوه ها کاهش دهد. کود آمینو کلات منگنز نوتری تک دارای 5 درصد منگنز کلات شده به همراه گلایسین، 10 درصد اسیدآمینه آزاد و 10 درصد مواد آلی است.

لکه سیاه (Black spot or stip) فلفل

لکه یا نوک سیاه در میوه به صورت لکه های خاکستری تا سیاه رنگ نشان داده می شود که تقریباً زمانی ایجاد می شود که قطر میوه به 8 سانتی متر یا بیشتر برسد. با رسیدن میوه ها، لکه ها کمی بزرگ شده و سبز یا زرد می شوند. این عارضه یک اختلال کلسیمی است که به دلیل مقادیر زیاد آمونیوم و پتاسیم ایجاد می شود. حساسیت ارقام متفاوت فلفل به این عارضه بسیار متفاوت است.

اختلالات تغذیه ای در فلفل

میوه دهی و رشد ضعیف، کاهش رشد، تشکیل گل معیوب و زرد شدن برگ ها از جمله علائم ناشی از کمبود مواد مغذی در گیاه فلفل است. جدول علائم کمبود به شما کمک می کند تا بفهمید گیاه فلفل دچار چه نوع کمبود یا استفاده بیش از حد (بیشبود) از عناصر است.

در جدول زیر علائم بصری اختلالات تغذیه ای فلفل شرح داده شده است:

عنصر غذایی علائم کمبود بیشبود/علائم مسمومیت
نیتروژن رشد گیاه به تدریج کند می شود. خشک شدن تدریجی از حاشیه برگ شروع شده و در ناحیه بین رگبرگ پایینی ادامه می یابد. دمبرگ ها به موازات ساقه خم می شوند و به سمت پایین آویزان می شوند. تولید گل و میوه دهی ضعیف میشود. در موارد شدید روی گیاه اصلاً میوه ای رشد نمیکند و یا بدشکل میشود. گیاهان معمولاً به رنگ سبز تیره شده، شاخ و برگ فراوان اما رشد سیستم ریشه محدود میشود. گلدهی و تولید بذر به تاخیر می افتد.
فسفر رشد گیاهان محدود و برگها سخت و شکننده میشوند. تشکیل گل معیوب است. تعداد کمی از گلها رشد می کنند، و در گلهایی که رشد می کنند، از هر چهار یا پنج گل فقط یکی یک میوه تولید می کند. میوه توسعه نیافته، با ظرف نازک و دانه های بسیار کمی است. سیستم ریشه توسعه نیافته است (تصویر 1). علائم اولیه کمبود مس و روی ممکن است به دلیل فسفر بیش از حد رخ دهد.
پتاسیم لکه های زرد رنگ بین رگبرگ ها ایجاد میشود که ابتدا در برگ های پایین ظاهر می شود. نواحی مجاور این لکه ها رنگ خود را تغییر نمی دهند. تولید میوه کم شده و میوه‌ای که کوچک‌تر از حد معمول است، دیده میشود (تصویر 2). معمولاً پتاسیم بیش از حد توسط گیاهان جذب نمی شود. پتاسیم بیش از حد ممکن است منجر به کمبود منیزیم، منگنز، روی یا آهن شود.
گوگرد باعث زرد شدن برگها می شود. کاهش رشد و اندازه برگ اتفاق می افتد. علائم برگی اغلب وجود ندارد یا به خوبی مشخص نیست. گاهی اوقات زرد شدن بین رگبرگ و سوختگی برگ دیده میشود.
منیزیم در گیاهان فلفل رایج است. زرد شدن برگها در نواحی بین رگبرگی آشکار است و رگبرگها سبز باقی می مانند. ابتدا قدیمی ترین برگ ها تحت تأثیر قرار می گیرند. گاهی اوقات کمبود منیزیم زمانی رخ می دهد که مصرف بیش از حد پتاسیم انجام شده باشد. همچنین ممکن است در هوای خشک و بسیار گرم خود را نشان دهد (تصویر 3) اطلاعات بسیار کمی در دسترس است.
کلسیم شایع ترین دلیل پوسیدگی گلگاه میوه است. این کمبود، ممکن است با محلول پاشی کلرید کلسیم یا نیترات کلسیم اصلاح شود (تصویر 4). علائم قابل مشاهده ثابتی ندارد و معمولاً با کربنات بیش از حد در خاک همراه است.
آهن برگ های جوان کم رنگ می شوند و سپس در نواحی بین رگبرگ ها زرد می شوند. رگبرگ ها سبز باقی می مانند. به ندرت در شرایط طبیعی مشهود است. پس از محلول پاشی آهن به صورت لکه های نکروزه مشاهده شده است.
کلر برگهای پژمرده که سپس به رنگ برنزی کلروتیک در می آیند و نکروز می شوند.

ریشه ها کوتاه و ضخیم می شوند.

سوختگی نوک یا حاشیه برگها، برنزه شدن، زرد شدن و بریدگی برگ و گاهی کلروز، کاهش اندازه برگ و کاهش سرعت رشد از علائم بیشبود کلر است.
منگنز لکه های کلروتیک بین رگبرگ های بالای برگ ایجاد میشود. گاهی اوقات کلروز برگ، توزیع غیر یکنواخت کلروفیل، کاهش رشد و در مراحل بعدی ریزش برگ ممکن است ایجاد شود.
بور کمبود بور، خیلی سریع خود را نشان می دهد. برگ های پایینی به سمت بالا خم می شوند. رشد متوقف شده و ساقه ها ضخیم و کوتاه میشوند. بخش بالای گیاه پژمرده می شود و برگ ها از پایین به بالا زرد می شوند. تولید گل کاهش یافته و میوه دهی ضعیف میشود.

در کمبود بور نقاط رشد پوسیده شده و میمیرند و برگ ها بدشکل می شوند (تصویر 5).

زرد شدن نوک برگ و به دنبال آن نکروز پیشرونده برگ که از نوک یا حاشیه شروع می شود و به سمت بخش میانی پیش می رود (تصویر 6).
روی برگها باریک و کوچک می شوند. روی بیش از حد معمولاً باعث ایجاد کلروز در گیاهان می شود.
مس علائم کمبود، در اواخر مرحله رویشی ظاهر می شود. حاشیه برگ ها پیچ خورده و خشک می شوند. برگها و میوه باریک و مستطیل شکل می شوند. کاهش رشد و به دنبال آن علائم کلروز، کوتاهی رشد، کاهش انشعاب، ضخیم شدن و تیره شدن غیر طبیعی ریشه چه ها دیده میشود.
مولیبدن شاخ و برگ زرد مایل به سبز می شود و رشد آن کمی محدود می شود. این کمبود بیشتر در خاک های اسیدی رخ می دهد. به ندرت مشاهده می شود. گاهی اوقات برگها زرد طلایی می شوند.

برنامه کودی فلفل دلمه ای

دریافت برنامه تغذیه ای برای فلفل

در مطالب بالا به معرفی انواع اختلالات رشد در فلفل پرداختیم. برای یافتن برنامه کودی فلفل دلمه ای مناسب و یا خرید ارقام پرطرفدار فلفل قلمی و دلمه ای فضای باز و گلخانه ای میتوانید به وب سایت مزرعه دانش مراجعه کنید. همچنین کارشناسان مزرعه دانش در تمام مراحل رشد محصول با شما همراه خواهند بود.

نوشته قبلی

اختلالات گوجه فرنگی

نوشته بعدی

کود و سم را مخلوط کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

ایجاد حساب کاربری
درخواست صحبت با
کارشناس
لطفا فرم زیر را پر کنید تا با شما تماس بگیریم !
close-link