متفرقه

آمارهایی جالب از کشاورزی ایران

آمارهایی جالب از کشاورزی ایران

آمار های دقیق کشاورزی در ایران

بخش کشاورزی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی است كه مستقیماً با امنیت غذایی و سلامت جامعه در ارتباط است و نقش برجسته‌ای در توسعه و استقلال كشورها دارد. با توجه به اهمیت بخش کشاورزی، یکی از اهداف محوری در برنامه‌های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی كشور، افزایش كمی و كیفی تولیدات كشاورزی است. طبق آمار منتشر شده توسط مرکز‌ آمار ایران، استان‌های کشور بر اساس شاخص‌های مهم بخش کشاورزی رتبه بندی شده اند. در ادامه این متن مروری بر این آمار کشاورزی خواهیم داشت.

استان مازندران دارای بیشترین ارزش افزوده در بخش کشاورزی

ارزش افزوده به معنای ارزشی است که در فرآیند تولید یک کالا یا ارائه خدمت به وجود می‌آید. با عبور یک کالا از هر مرحله از تولید محصول، ارزشی به کالا اضافه می‌شود که به آن ارزش افزوده می‌گوییم. به عنوان مثال، کشاورز با کار روی زمین کشاورزی و تولید و برداشت گندم، تولید ارزش کرده است. گندم در اینجا ارزش اولیه زنجیره تولید نان محسوب می‌شود.

طبق گزارش مرکز آمار ایران همه 31 استان کشور در سال 1398 سهمی در ارزش افزوده بخش کشاورزی داشته‌اند. استان مازندران با سهم 8.48 درصدی بیشترین ارزش افزوده را ایجاد کرده است و استان‌های فارس، کرمان، خوزستان و تهران به ترتیب در رتبه‌های دوم تا پنجم قرار دارند.

رتبه استان سهم (درصد) از ارزش افزوده بخش کشاورزی
1 مازندران 8.48
2 فارس 7.42
3 کرمان 7.00
4 خوزستان 6.48
5 تهران 6.35

 

طبق آمار کشاورزی خوزستان مصرف کننده بیشترین آب است

استان خوزستان در سال 1397 بیشترین درصد تولید محصولات زراعی در کشور را داشته و با سهم 21.01 درصدی از کل تولیدات محصولات زراعی کشور در رتبه اول قرار داشته است. بنابراین جای تعجب ندارد که میزان آب مصرف شده در این استان نیز درصد بالایی داشته باشد. استان خوزستان 15.2 درصد از کل آب مصرف شده در بخش کشاورزی را به خود اختصاص داده است و استان‌های فارس، خراسان رضوی، کرمان و اصفهان به ترتیب در رتبه‌های دوم تا پنجم قرار دارند. جالب است که این استان‌ها اکثرا با مشکلات کم آبی نیز مواجه هستند. ( برخی از بذر استفاده شده در کشاورزی دارای مقاومت خوبی نسب به بی آبی است.)

رتبه استان سهم (درصد) از آب مصرفی در بخش کشاورزی
1 خوزستان 15.2
2 فارس 9.3
3 خراسان رضوی 7.3
4 کرمان 7.3
5 اصفهان 6.1

 

بیشترین زمین‌های زراعی کشور در کدام استان قرار دارد؟

استان خراسان رضوی حدود 1,550,000 هکتار زمین زراعی دارد و 9.87 درصد از کل اراضی زراعی کشور را به خود اختصاص داده است. پس از آن استان‌های خوزستان، آذربایجان شرقی، کردستان و همدان به ترتیب بیشترین مساحت زمین‌های زراعی کشور را دارند. استان کردستان با اینکه 930 هزار هکتار و 6 درصد از زمین‌های زراعی کشور را دارد اما سهمی کمتر از 2 درصد در ارزش افزوده بخش کشاورزی داشته است. و در رتبه شانزدهم از نظر تولید محصولات زراعی قرار دارد. جمعیت شاغلان در بخش کشاورزی استان کردستان نیز 113 هزار نفر و کمتر از 3 درصد جمعیت کل کشاورزان کشور است.

رتبه استان سهم (درصد) از مساحت اراضی زراعی
1 خراسان رضوی 9.87
2 خوزستان 8.93
3 آذربایجان شرقی 8.36
4 کردستان 5.99
5 همدان 5.93

 

بیشترین تولید محصولات زراعی مربوط به کدام استان بوده است؟

طبق آمار کشاورزی که مرکز آمار ایران در سال 1397 منتشر کرده؛ استان خوزستان حدود 134 میلیون تن محصولات زراعی تولید کرده است و به تنهایی 21 درصد از کل سهم تولید را به خود اختصاص داده است. خوزستان در تولید 12 محصول کشاورزی و صادرات خرما در کشور مقام اول را دارد و گندم 11.5 میلیون نفر و شکر مورد نیاز 31 میلیون نفر از جمعیت کشور را تأمین می‌کند.

رتبه استان سهم (درصد) از مساحت اراضی زراعی
1 خوزستان 21.01
2 خراسان رضوی 7.67
3 فارس 6.86
4 آذربایجان غربی 5.39
5 همدان 4.96

 

بیشترین تولید محصولات باغی مربوط به کدام استان‌ها بوده است؟

استان مازندران و کرمان هر کدام با سهم تقریبا 15 درصدی، بیشترین تولیدات محصولات باغی کشور در سال 1398 را داشته‌اند. استان مازندران با توجه به شرایط اقلیمی مناسب، جایگاه ویژه‌ای را در تولید بیش از 40 نوع محصولات باغی در کشور داراست. مازندران رتبه نخست کشور را در تولید پنج محصول باغی شامل مرکبات، گل و گیا‌هان زینتی، گل و گیاهان آپارتمانی، درخت و درختچه زینتی و تولید نهال سالم و رتبه دوم را در تولید گل‌های شاخه بریده، توت فرنگی و چای دارد.

استان کرمان نیز 19 درصد از باغ‌های کشور را به خود اختصاص داده است و 44 گونه محصول باغی در این استان وجود دارد. به دلیل تنوع اقلیمی در استان کرمان شرایط کشت انواع محصولات باغی وجود دارد. پسته مهمترین محصول باغی استان کرمان است و حدود 75 درصد سطح باغ های استان را به خود اختصاص داده است.

رتبه استان سهم (درصد) از مساحت اراضی زراعی
1 مازندران 15.49
2 کرمان 15.49
3 آذربایجان غربی 9.58
4 فارس 8.80
5 آذربایجان شرقی 8.79

طبق آمار کشاورزی استان تهران چه نقشی در این بخش دارد؟

هرچند که استان تهران سهم زیادی در مساحت خاکی، مساحت اراضی زراعی، شاغلان در بخش کشاورزی، مساحت باغ‌ها و تولید سالانه محصولات زراعی ندارد اما با سهم 20.68 درصدی در رتبه نخست میزان مساحت گلخانه‌ها قرار دارد. این استان 2040 هکتار از مساحت گلخانه‌های کشور را به خود اختصاص داده است. استان تهران همچنین در بخش تولید قارچ خوراکی کشور با سهم 20.69 درصدی در رتبه اول قرار دارد و در سال 99 حدود 220 میلیون تن قارچ خوراکی کشور را تولید کرده است.

مجموعه کشاورزی مزرعه دانش، سال هاست که در تلاش بوده با تامین بهترین نهاده های کشاورزی اعم از انواع بذر، سم و کود در ایران، کشاورزان را در راستای کاشتی سودمند تر یاری رساند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *