آفات و بیماری‌ ها

مگس میوه انبه آفت خطرناک درختان مرکبات و انار

مگس میوه انبه آفت خطرناک درختان مرکبات و انار

مگس میوه انبه چیست؟

مگس میوه انبه با نام علمی Zonata Bactrocera آفتی پلی­‌فاژ است و به 50 میزبان مختلف از جمله انواع مرکبات، انار، سیب، هلو، زردآلو، خرمالو، سیب، انبه، گواوا، خرما، گوجه­ فرنگی، انجیر، زیتون، گلابی و … حمله می‌­کند. این آفت موجب کاهش کمیت و کیفیت میوه و همچنین ریزش شدید میوه می­‌شود. مگس­‌های ماده با نشستن روی میوه‌­های در حال رسیدن و فرو بردن تخمریز خود در زیر پوست آن‌ها، اقدام به تخم ریزی می‌کنند. لاروها از درون بافت و گوشت میوه تغذیه کرده و موجب ریزش شدید و فساد میوه‌­ها می­‌شوند. مهم‌ترین علائم خسارت شامل تغییر رنگ میوه در محل تخم­گذاری و فساد درونی میوه‌ها می­‌باشد.

مگس میوه انبهمگس میوه انبه

مدیریت آفت مگس میوه انبه

  1. پایش و ردیابی در باغات

پایش دقیق و منظم مناطق آلوده با استفاده از تله­ فرمونی متیل­اورژینول به میزان 2 الی 4 تله در هکتار که جنس نر مگس میوه انبه را جلب می‌کند و یا استفاده از تله مکفیل با جلب­ کننده تغذیه­‌ای پروتئین هیدرولیزات که هر دو جنس نر و ماده مگس میوه انبه را جلب می‌کند.

مگس میوه انبه

مگس میوه انبه

  1. مبارزه زراعی

  • اجرای عملیات شخم سطحی کف باغ و سایه ­انداز درختان به عمق 15 تا 20 سانتیمتر در فصل زمستان، جهت نابودی شفیره‌های زمستان­گذران.
  • برداشت زودهنگام میوه‌­ها و عدم انبار آن‌ها در باغ. خصوصا در مناطق آلوده
  • جمع ­آوری میوه­‌های ریزش یافته پای درخت به صورت روزانه و از بین بردن آن‌ها به صورت دفن در عمق نیم متری خاک و یا غوطه‌ور کردن در مشتقات نفتی.
  1. شکاره انبوه آفت

  • استفاده از فرمون جنسی متیل­اورژینول به میزان 20 تا 30 عدد در هکتار. تله‌ها در سمت جنوبی درخت و در ارتفاع 1.5 تا 2 متری از سطح زمین نصب می­‌شود.
  • نصب تله حاوی ماده جلب کننده متیل­اورژینول 7 درصد و مالاتیون 3 در هزار به تعداد 25 الی 50 عدد در هکتار.
  • استفاده از تله‌­های سطلی، بطری نوشابه و تله­‌های مکفیل همراه تکه­‌های تخته نئوپان یا موکت نمدی و یا پنبه متیل­اورژینول (6 میلی­‌لیتر روی هر تکه).
  • در این روش تکه­‌هایی از نئوپان یا موکت نمدی یا پنبه دندانپزشکی آغشته به متیل­اورژینول را با سیم­‌های مفتولی در وسط تله، به نحوی که با مایع داخل آن تماس نداشته باشد، متصل می­‌شود و داخل تله مقدار 150 سی­‌سی مخلوط آب و سم مالاتیون یا مایع ظرفشویی ریخته می­‌شود. تله­‌ها در تاج درخت و در ارتفاع 1.5 متر از سطح زمین آویزان می­‌شود. بهتر است هر سه هفته یک­بار تله‌­ها جمع­‌آوری شود و مجددا با محلول سمی و متیل­اورژینول شارژ شوند.

 

مگس میوه انبه        مگس میوه انبه    مگس میوه انبه  مگس میوه انبه

  1.  مبارزه شیمیایی با مگس میوه انبه

  • در کانون­‌ها و مناطق طغیانی و غیرقابل مدیریت مگس انبه، سمپاشی باغ با حشره کش تاثیر گذار به ویژه  سموم مالاتیون به میزان 2 در هزار، دیپترکس به میزان 1 در هزار و پارامونت (اسپینوزاد) به میزان 250 سی­‌سی در هزار، به صورت لکه­‌ای توصیه می­‌شود.
  • همچنین سمپاشی تنه و سایه ­انداز درختان با ترکیب ردیم (پروتئین هیرولیزات) به میزان 1.5 تا 2 لیتر در 100 لیتر آب به اضافه مالاتیون به میزان 3 در هزار، می­‌تواند در کنترل آفت بسیار مفید باشد. محلول­‌پاشی با این ترکیب، افراد هر دو جنس نر و ماده را جلب و باعث مرگ آن‌ها می‌شود.

درباره زینب زهرایی

‎کارشناس ارشد گیاهپزشکی و کارشناس فنی فروشگاه مزرعه دانش هستم و بیش از ده سال سابقه فعالیت در کلینیک گیاهپزشکی و فروشگاه کشاورزی را دارم. در زمینه مدیریت آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز و ارائه برنامه غذایی محصولات کشاورزی، در کنار کشاورزان و باغداران ایران عزیز هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *