بذر

بذر خیار پرگل بخریم یا کم گل؟

بذر خیار پرگل و کم گل

خیار گیاهی است از تیره کدوئیان (Cucurbitaceae) که حدود 30 گونه آن در آسیا و آفریقا به ثبت رسیده است. این گیاه با داشتن ساقه‌های بالا رونده، بیشتر مناسب کشت در آب و هوای گرم است. این میوه دارای ریشه‌ای از آسیای جنوبی است، که رقم‌های گوناگون آن در نقاط مختلف جهان تولید می‌شود. گونه‌های خیار به سه رقم پر‌گل، میان‌گل و کم‌گل تقسیم می‌شوند. سوالی که اکثرا برای کشاورزان پیش می‌آید این است که بذر خیار پرگل بهتر است یا بذر خیار کم گل؟ در ادامه متن با ما همراه باشید تا ویژگی‌های هر کدام از این گونه‌های بذر خیار را برای شما توضیح دهیم.

نکات انتخاب بذر خیار برای کشت

خیار پر‌ گل

رقم پر‌گل در مناطق و فصولی کشت می‌شوند که طول روزها بلند باشد. تعداد میوه در هر بند بین 4 تا 5 عدد است. بنابراین در فصل تابستان و اواخر بهار باید از ارقام پر گل استفاده کرد.

خیار میان گل

رقم میان‌گل سازگار با اکثر مناطق و فصول است. تعداد میوه‌ها در هر بند 2 تا 3 عدد می‌باشد. . این رقم بیشتر مناسب فصول کشت بهاره، تابستانه و پائیزه می‌باشد. در مناطق گرمسیر و جنوبی کشور که زمستانهای ملایمی دارند نیز با شرط تنظیم دمای گلخانه قابلیت کشت زمستانه نیز دارند.

خیار تک گل

بذر خیار تک‌گل یا کم‌گل در مناطق و فصولی کشت می‌شود که طول روزها کوتاه باشد. تعداد میوه در هر بند 1 تا 2 عدد و دارای برگ‌های کوچک و مقاوم به سرما است. ارقام کم‌گل مناسب فصول سرد سال و کشت زمستانه هستند. اما در فصول پائیز و بهار نیز قابل کشت می‌باشد.

بذر خیار پرگل بهتر است یا کم گل؟

خیارهای کم‌گل نسبت به سرما و تنش‌های محیطی مقاومت بالاتری نشان می‌دهند. بنابراین توصیه می‌شود برای مناطق جنوبی که زمان کشت از اوایل مهرماه شروع شده و برداشت تا اواخر خرداد سال بعد ادامه دارد، و یا مناطق شمالی و مرکزی که شروع کشت از اوایل دی ماه و برداشت تا شهریور ماه ادامه دارد، از بذر خیار های تک گل یا کم‌گل استفاده شود. این ارقام جهت دوره‌ برداشت طولانی‌تر نیز مناسب‌اند. افرادی که تجربه و مهارت زیادی ندارند، بهتر است از کشت ارقام تک‌گل شروع کنند.

اما در اقلیم‌های گرمتر بهتر است از واریته‌های پرگل که محصول پربارتری در هر بند دارند، استفاده گردد. این ارقام زمان برداشت کوتاه‌تری دارند. لازم به ذکر است که برخی کشاورزان بدون توجه به نوع واریته و زمان کشت مناسب خیار گلخانه، تنها به علت پرگل بودن بذرها اقدام به کشت در فصول نامناسب می‌نمایند که در این صورت با مشکل مواجه خواهند شد.

گاهی کشاورزان واریته‌های پرگل را که برای فصول بهاره کشت نموده‌ و از سوددهی و کیفیت محصول راضی بودند؛ با تصور نتایج کشت دوره قبل، مجدداً همان بذر خیار را برای کشت پاییزه انتخاب می‌کنند، اما با شروع فصل سرما و کوتاه شدن طول روز تعداد زیادی از میوه‌ها کوچک مانده و با کاهش کیفیت و تناژ محصول، سوددهی نیز کاهش میابد. بنابراین برای جبران خسارت مقدار مصرف کود و سم را به هدف رشد میوه افزایش دهید، که متاسفانه برخلاف تصورشان چندان نتیجه بخش نخواهد بود. در حالی که روی بوته‌های ارقام کم‌گل در کشت زمستانه و پائیزه، به ظاهر میوه‌های کمتری مشاهده می‌شود اما در اصل تناژ و کیفیت افزایش یافته و محصول مطلوب تر و بیشتری برداشت خواهند کرد.

بذرهای خیار کم‌ گل مانند: خیار نگین، خیار مونزا، خیار سینا، خیار خاردار اسپینو

بذرهای خیار میان‎‌گل مانند: خیار ناگین، خیار بالستیک

و بذرهای پرگل مانند: خیار MRC07، خیار ویستا

درباره فاطمه معماریان

کارشناس ارشد گیاه پزشکی و کارشناس بذر مزرعه دانش هستم. زمانی که در این مسیر قدم گذاشتم تصمیم گرفتم تا در راه آبادی سرزمینم که مردمانش ولی نعمتان و هر ذره از خاکش همچون پاره‌ای از وجودم است، کوشا باشم؛ و با حس وظیفه شناسی، صداقت و وفای به عهد از انتخاب بذر مناسب تا برداشت محصول با کیفیت و پرسود همراه کشاورزان میهنم هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *