سم

بهترین سم برای کنترل کرم خوشه خوار انگور

بهترین سم برای کنترل کرم خوشه خوار انگور

کرم خوشه خوار انگور آفت کلیدی بسیاری از تاکستان­‌های ایران محسوب می‌­شود. میزبان اصلی این آفت انگور است. لاروهای کرم خوشه خوار از طریق تغذیه از غنچه­‌ها، خوشه‌های گل، حبه­‌های نارس و رسیده انگور موجب خسارت و افت كمّی محصول می‌­شوند. خسارت غیر مستقیم این آفت از طریق مساعد شدن شرایط حبه­‌های صدمه دیده به پوسیدگی توسط قارچ Botrytis cinerea و همچنین تغذیه و فاسد شدن حبه‌های انگور به دلیل خسارت برخی حشرات نظیر زنبور زرد و مگس­‌ها ایجاد می­‌شود.

خسارت کرم خوشه خوار انگور

دستورالعمل مبارزه با کرم خوشه­ خوار انگور

برای مبارزه با کرم خوشه خوار انگور می‌توانید به سه روش کنترل زراعی و مکانیکی، کنترل بیولوژیکی و کنترل شیمیایی عمل کنید. در ادامه هر کدام از این روش‌ها را به تفصیل توضیح خواهیم داد.

كنترل زراعی و مكانیكی

برای کنترل کرم خوشه‌خوار انگور از ارقامی كه خوشه متراكم ندارند استفاده کنید. تاكستان‌ها را به صورت ردیفی و به روش داربستی کشت کنید. به منظور جلوگیری از تجمع شاخه‌های اضافی، باغ را هرس کنید. جهت از بین بردن شفیره‌­های زمستان ­گذران از شخم عمیق و یخ آب زمستانه استفاده کنید. سوزاندن علف‌های هرز و برگ‌های خشك در پاییز نیز توصیه می‌شود. همچنین می‌توانید خوشه انگور را به منظور جلوگیری از خسارت کرم خوشه ­خوار، پرندگان و همچنین جلوگیری از خسارت سرمازدگی، داخل کیسه قرار دهید.  

کنترل زراعی کرم خوشه خوار انگور

كنترل بیولوژیكی

برای کنترل بیولوژیکی کرم خوشه‌خوار انگور از باکتری Bacillus thuringiensis subsp. Kurstaki با نسبت 2 در هزار، جهت كنترل لاروهای سنین پایین استفاده کنید. این باکتری نوعی مادۀ شیمیایی تولید می‌کند که موجب مختل شدن سلول‌های روده حشرات می‌شود.

كنترل شیمیایی

 بهترین زمان سمپاشی نوبت اول در مرحله غنچه و قبل از باز شدن گل­‌ها، نوبت دوم زمان غوره و نوبت سوم در شروع آب­دار شدن میوه تعیین می‌­شود. لازم به ذكر است كارآمدترین و موثرترین راه برای تعیین زمان سمپاشی، محاسبه مجموع دماهای روزانه موثر لارو سن 1 است كه در بسیاری از كشورها انجام می‌شود.

در ارقام زودرس مانند یاقوتی که از نسل دوم آفت در امان است؛ ضرورتی برای مبارزه وجود ندارد. برای ارقامی که از اواسط تیرماه تا اواسط مرداد ماه به بازار می‌­آیند؛ یک بار سمپاشی کفایت می­‌کند.

برای ارقام دیررس مانند فخری و صاحبی و مانند آن‌ها که از اواخر مرداد به بعد به بازار می‌­آیند؛ یک بار در اواسط تیر ماه و نوبت دوم در اواسط مرداد ماه، در صورت ضرورت مبارزه انجام دهید.

کنترل زراعی کرم خوشه خوار انگور

 سموم شیمیایی ثبت شده برای کرم خوشه‌خوار انگور 

استفاده از سم سایپرمترین برای کرم خوشه ­خوار انگور

سایپرمترین حشره ­کش غیر سیستمیک دارای خاصیت دورکنندگی و ضدتغذیه‌­ای و همچنین دارای دوام طولانی مدت است.

نحوه مصرف این حشره کش جهت کنترل کرم خوشه­ خوار انگور به صورت سمپاشی و به میزان 0.5 لیتر در هزار لیتر آب توصیه می‌شود. به دلیل ماندگاری بالای سم سایپرمترین بر روی انگور، بهتر است در مراحل اولیه مبارزه با کرم خوشه خوار مورد استفاده قرار گیرد.

تاثیر استفاده از گوگرد بر کنترل کرم خوشه­ خوار انگور

استفاده از گوگرد موجب دفع آفات انگور و همچنین کنترل بیماری سفیدک پودری می‌­شود. طبق تحقیقات گزارش شده استفاده از گوگرد توانسته تا 85 درصد آفت کرم خوشه ­خوار را کنترل کرده و از بروز خسارت‌های بالا به تاکستان‌ها جلوگیری کند.

باید توجه داشت مصرف بیش از حد سموم گوگردی در زمان گرمی هوا سبب پوسیدن حبه‌ها می‌­شود.

گوگردپاشی درخت انگور

نحوه گوگرد پاشی انگور

 برای گوگرد پاشی انگور باید از گوگرد میکرونیزه پالایشگاهی با خلوص بالای 95 درصد و مش 200 یا ریزتر استفاده نمود. نحوه گوگرد پاشی انگور نیز به این شکل است که باید پس از مشاهده رویش جوانه و برگ‌ها بر روی ساقه‌ها، میزان 150 گرم پودر گوگرد میکرونیزه را برای هر 100 متر مربع انگور کاری با استفاده از گرد پاش استفاده کرد.

سعی کنید تمام بخش‌ها را به خوبی پوشش دهید. مرحله دوم گوگرد پاشی بعد از ریختن گل‌هاست که این بار باید میزان گوگرد پودری را تا 250 گرم افزایش دهید. آخرین مرحله گوگرد پاشی درخت تاک، پس از آن است که غوره‌ها تا حدودی رشد کرده‌اند. در این مرحله مقدار مصرف را تا 400 گرم افزایش دهید.

درباره زینب زهرایی

‎کارشناس ارشد گیاهپزشکی و کارشناس فنی فروشگاه مزرعه دانش هستم و بیش از ده سال سابقه فعالیت در کلینیک گیاهپزشکی و فروشگاه کشاورزی را دارم. در زمینه مدیریت آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز و ارائه برنامه غذایی محصولات کشاورزی، در کنار کشاورزان و باغداران ایران عزیز هستم.

10 دیدگاه در “بهترین سم برای کنترل کرم خوشه خوار انگور

  1. آماای گفت:

    درود بر شما و تشکر از اطلاعات کاربردی

  2. حالق گفت:

    سلام
    وقتی گوگردی پاشی 85 درصد جلو کرم خوشه خوار را میگیرد ، چرا انواع سم را در باغ استفاده کرد که باعث لطمه به میکرو ارگانیسم های طبیعی خاک شود به این بهانه که بالای 90 درصد کارایی دارند؟! بهتر نیست که گوگرد برای مبارزه با کرم خوشه خوار بکار بگیریم چون گوگرد طبیعی است و مثل سموم ضرر ندارد.
    با تشکر از راهنمایی و اطلاعات

    1. صنم کهن گفت:

      سلام قطعا نمیتوان گفت که گوگردپاشی تا ۸۵درصد کرم خوشه خوار انگور را کنترل میکند.
      گوگرد فقط به دلیل بویی که دارد مانع از تخمگذاری کمتر حشرات در باغ می شود
      و به دلیل خاصیت قارچکشی برای مبارزه با سفیدک سطحی مناسب است

    2. حالق گفت:

      خودم امتحان کردم گوگرد اصلا تاثیری ندارد بیش از 5 تن محصول هدر !

      1. تابان سبزعلیان گفت:

        گوگرد کرم خوشه خوار را کنترل نمیکند، بلکه به دلیل بویی که دارد برای دور کردن حشرات بالغ آن موثر است.

  3. عارف ابراهیمی گفت:

    سلام خدمت مهندسین محترم
    برای کرم خوشه خوار انگور سم نوبت اول را سرموقع که از طرف جهاد کشاورزی اعلام شده بود زده شد ولی از نوبت دوم حدود ۱۲روز میگذره و ما هنوز فرصت نکردیم سمپاشی کنیم.بنظر شما بعد این مدت الان هم موثر هستش یا نه؟
    نوبت سوم هم حدود ۳۱تیرماه هستش

    1. صنم کهن گفت:

      برای کرم خوشه خوار انگور باغ را پایش کنید و خوشه های انگور را به دقت بررسی کنید، اگر علایمی از آلودگی کرم‌خوشه خوار می بینید حتما سمپاشی انجام دهید.

  4. حميدرضا گفت:

    سلام با توجه به تجربيات استفاده از گوگرد كه بنده جهت سفيدك در سه نوبت استفاده ميكنم اما الام كرم خوشه خوار انگور كه يك نوبت سمپاشي با ديازينون هم انجام شده هيچ تاثيري نداشته وكل محصول يه جورايي بلااستفاده شده است.

    1. تابان سبزعلیان گفت:

      سلام علاوه بر گوگردپاشی، سم قارچکش حداقل دو نوبت و سم حشره کش سه نوبت در طول سال برای درختان انگور زده شود.

  5. فرهاد احدی گفت:

    سلام ببخشید مخلوط گوگرد با دیبترکس بصورت گرد پاشی با دستگاه چطوره ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *