آفات و بیماری‌ ها

برای کنترل حلزون و راب چکار کنیم؟

برای کنترل حلزون و راب چیکار کنیم؟

راه کار های کنترل حلزون و راب

حلزون‌ها و راب‌ها جزء آفات کشاورزی هستند که خصوصاً در مناطق مرطوب به درختان مرکبات و انواع دیگر محصولات باغی و زراعی خسارت وارد می‌کنند و می‌توانند از برگ، ساقه، میوه و پوست درختان تغذیه کرده و خسارت کمی و کیفی (ایجاد خوردگی) ایجاد کنند. راه‌های مختلفی برای کنترل حلزون و راب وجود دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

 مبارزه زراعی

شخم خاک باعث به سطح آوردن تخم‌های حلزون و ایجاد پستی و بلندی بر سر راه این جاندار می‌شود. همچنین کلوخ‌های خاک که یکی از پناهگاه‌ها محسوب می شود، از بین می‌رود. مدفون کردن گیاهان باقی مانده روی زمین و حذف علف‌های هرز می‌تواند به کنترل حلزون و راب کمک کند. برخی گیاهان مانند کلزا مطلوبیت بیشتر و برخی دیگر مطلوبیت کمی برای حلزون‌ها دارند. با رعایت تناوب زارعی (تناوب کاشت گیاهان مطلوب و نامطلوب) می‌توان جمعیت آن‌ها را کاهش داد.

کاشت گیاهان جذب کننده یکی دیگر از روش‌های کنترل حلزون ها و راب هاست. گیاهانی که این آفات به آن‌ها علاقه بیشتری دارند( مثل کاهو، کلم، همیشه بهار، باقالا، لوبیا) را کاشته و بعد از تجمع آن‌ها روی این گیاهان، آن‌ها را جمع‌آوری کنید. می‌توانید از روش کاشت گیاهان دفع کننده استفاده کنید. بعضی گیاهان مانند سیر، پیازچه، آفتابگردان، نعنا و مریم گلی از نظر بو و طمع برای این آفت مطلوب نیستند. کاشتن این گیاهان در اطراف مزرعه، باعث دوری این جانداران می‌شود.

سموم تاثیر گذار برای کنترل حلزون

استفاده از آفت کش هایی همچون متیوکارب، تیودیکارب، سولفات آلومینیوم، سولفات آهن، سولفات مس و متالدهید برای از بین بردن حلزون ها و راب ها موثر است. البته چون بسیاری از این سموم، سموم جانوری هستند، لذا بر روی انسان و حیوانات هم اثر گذاشته و خطرناک می‌باشند. بنابراین در مصرف آن‌ها حتما با گیاهپزشک مشورت کنید. محلول‌پاشی محلول آلی رپکار نیز علاوه بر تقویت سیستم ایمنی گیاه و بهبود روند رشد، موجب ایجاد حساسیت شدید روی پوست انواع راب و حلزون و در نتیجه کاهش فعالیت و حذف عامل خسارت‌زا از محیط می‌شود.

تله‌گذاری

ساختن تله وقت زیادی می طلبد اما کارایی بسزایی دارد. یکی از این تله‌های قابل ساخت، ظرفی پلاستیکی است که باید طوری در زمین دفن شود که یک تا دو سانتیمتر از سطح خاک بالا بیاید و درون آن ماده جذب کننده حلزون مانند ماءالشعیر یا محلول سرکه و شکر در آب (یک قاشق شکر یک قاشق سرکه در یک لیتر آب) یا میوه‌های تخمیر شده در آب بریزید.

ایجاد موانع فیزیکی

برای ایجاد این موانع از سنگ‌های ریز نوک تیز، پوسته تخم مرغ خرد شده، سبوس گندم، کاغذ سمباده و مواد چسبنده استفاده کنید. و آن‌ها را به عرض ۵ سانتی متر و ضخامت مناسب به دور گیاهان بریزید.

مبارزه بیولوژیک

دشمنان طبیعی این جانوران می‌توانند جمعیت آن‌ها را به طور چشمگیری کاهش دهند. از جمله این جانوران می‌توان لاک‌پشت، مار، وزغ، سمندر و پرندگانی مانند زاغ، کلاغ، جغد و اردک را نام برد.

درباره زینب زهرایی

‎کارشناس ارشد گیاهپزشکی و کارشناس فنی فروشگاه مزرعه دانش هستم و بیش از ده سال سابقه فعالیت در کلینیک گیاهپزشکی و فروشگاه کشاورزی را دارم. در زمینه مدیریت آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز و ارائه برنامه غذایی محصولات کشاورزی، در کنار کشاورزان و باغداران ایران عزیز هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *