آفات و بیماری‌ ها

مگس جوانه پیاز چیست؟ چگونه آن را کنترل کنیم؟

مگس پیاز

مگس جوانه پیاز را بشناسیم

مگس جوانه پیاز یا نام علمی Delia antiqua Meigen از راسته Diptera و از خانواده Anthomyiidae است. مگس پیاز آفتی بسیار پلی فاژ بوده و پراکنش وسیعی دارد، به طوری که در تمام مناطق ایران انتشار دارد. لاروهای کوچک و سفید رنگ این مگس، ساقه‌های زیر زمینی و پیازها را سوراخ کرده و سبب پژمرده شدن و زرد شدن برگ‌ها می‌گردند. هر لارو جوان می‌تواند سه تا پنج گیاه را از بین ببرد. اغلب پیازهای درشت مورد حمله چندین لارو قرار می‌گیرند. این آفت روی پیاز، تره، سیر و موسیر خسارت می‌زند.

دوره زندگی این آفت به طور متوسط حدود یک ماه است و در این دوره حشره ماده حدود ۱۰۰ تخم می‌گذارد. تخم ها برای تفریق معمولاً  به رطوبت زیاد نیاز دارند. لاروهای جوان به محض خروج به داخل بافت گیاه نفوذ کرده و در صورتی که محیط تغذیه مساعد باشد در مدت ۲ تا ۳ هفته به رشد کامل خود می رسند. خسارت در زمین هایی که محتوی کودهای دامی است و نیز در کرت‌هایی که قبلا پیاز کشت شده است به مراتب قابل توجه است. همچنین خسارت این آفت در پیازهای کوچک (پیازچه) شدیدتر از غده‌های بزرگ پیاز بوده و در مواردی به ۹۰ درصد هم می‌رسد.

یکی از خسارت‌های عمده و غیر مستقیم لاروهای این آفت ایجاد راهی برای حمله قارچ‌ها و باکتری‌های مولد پوسیدگی از جمله قارچ‌های مولد جنس Botrytis و باکتری Erwinia carotovora  می‌باشد. در ادامه متن با ما همراه باشید تا روش‌های کنترل مگس پیاز را برایتان توضیح دهیم.

خسارت مگس جوانه پیاز

کنترل زراعی مگس جوانه پیاز

  • کاشت دیر هنگام
  • از بین بردن علف‌های هرز
  • تناوب زراعی
  • حذف گیاهان آلوده
  • شخم عمیق در پایان فصل

کنترل مکانیکی مگس جوانه پیاز

شکار و از بین بردن حشرات کامل با استفاده از روش طعمه گذاری و تله‌های چسبنده هنگام ظهور حشرات کامل. به این منظور در تله‌ها مقداری ملاس چغندرقند ریخته و به نسبت دو برابر به آن آب اضافه می‌کنند.

خسارت مگس پیاز

کنترل شیمیایی

  • ضدعفونی بذور قبل از کشت با استفاده از حشره‌کش لاروین 
  • سمپاشی مزرعه با استفاده از حشره‌کش دیازینون یا دیپترکس (به دلیل اینکه حشرات کامل مگس جوانه پیاز در اول صبح یا عصر هنگام غروب آفتاب فعال هستند بهتر است سمپاشی در همین زمان انجام شود. این سمپاشی به خصوص در زمانی که مگس‌ها هنوز تخم‌ریزی نکرده باشند بسیار موثر است)
  • استفاده از سموم حشره‌کش مانند کلروپیریفوس، دلتامترین، پرمترین، دیمیتوات، سایپرمترین و … قبل از کشت پیاز به صورت تزریق در خاک

کنترل بیولوژیکی

در روزهایی که میزان بارندگی بالا باشد و هوا نیز گرم است، یک نوع قارچ به نام Tarychium  hylemiae وجود دارد که روی بال‌های مگس رشد نموده و سبب مرگ مگس‌های پیاز می‌شود.

درباره زینب زهرایی

‎کارشناس ارشد گیاهپزشکی و کارشناس فنی فروشگاه مزرعه دانش هستم و بیش از ده سال سابقه فعالیت در کلینیک گیاهپزشکی و فروشگاه کشاورزی را دارم. در زمینه مدیریت آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز و ارائه برنامه غذایی محصولات کشاورزی، در کنار کشاورزان و باغداران ایران عزیز هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *