سم, بذر

نحوه ضدعفونی بذر گندم و جو

نحوه ضدعفونی بذر گندم و جو

عوامل بیماری‌زای بذرزاد می‌توانند با بذر به صورت درونی و بیرونی یا سطحی به آسانی منتقل و پخش شوند و خسارات هنگفتی به ‌بار آورند. بنابراین ضدعفونی بذور از اهمیت خاصی برخوردار است. با ضدعفونی بذر قبل از کشت می‌توان از گسترش و شیوع برخی از بیماری‌های مهم گندم و جو از جمله سیاهک پنهان گندم، سیاهک آشکار گندم، سیاهک پنهان پا کوتاه، سیاهک آشکار جو و سیاهک سخت جو پیشگیری کرد. البته اگر قصد بذرمال کردن بذور را با کود‌ها و عناصر غذایی دارید روش صحیح این است که ابتدا بذرمال را انجام داده و سپس ضدعفونی کنید.

سموم‌ مورد استفاده جهت ضدعفونی بذر گندم و جو

روش‌های ضدعفونی بذر

  • روش بشکه‌های دوّار: برای ضدعفونی کردن بذر می‌توان از بشکه‌های دوار استفاده کرد. در این روش، بذر و سم را داخل بشکه می‌ریزند و با یک دسته، حول محوری دایره‌ای شکل می‌چرخانند.
  • روش بیل و پارو: برای استفاده از این روش، ابزار و وسایلی مانند: پارو یا بیل، زیرانداز، سطل و … استفاده می‌شود.
  • ضدعفونی با ماشین بوجاری: ضدعفونی با ماشین بوجاری بهترین روش است. در این روش، دقت دستگاه بوجاری مهم است. چون در مخزن باید به مقدار لازم سم وجود داشته باشد و دستگاه به طور مرتب کنترل شود.

اپلیکیشن مزرعه دانش - راهنمای جامع سموم و آفات کشاورزی + سایر ابزارها

توصیه‌های فنی لازم جهت ضدعفونی بذر

در تمام روش‌ها باید تمام سطح خارجی بذر را به سم آغشته کرد. همچنین باید یادآوری کنیم که بعد از ضدعفونی، بذر نباید به‌مدت طولانی در هوای آزاد قرار گیرد و منجر به خطرهایی برای موجودات از جمله پرندگان و تبخیر و تصعید سم، نشود. هنگام ضد عفونی بذر و استفاده از سم، باید از دستکش استفاده کرد و دهان و بینی افرادی که عمل ضدعفونی را انجام می‌دهند، باید با ماسک پوشیده شده باشد. بذرهای ضدعفونی شده به‌هیچ عنوان نباید برای مصارف انسان و دام استفاده شود.

مشاوره خرید سم کود بذر مزرعه دانش

درباره زینب زهرایی

‎کارشناس ارشد گیاهپزشکی و کارشناس فنی فروشگاه مزرعه دانش هستم و بیش از ده سال سابقه فعالیت در کلینیک گیاهپزشکی و فروشگاه کشاورزی را دارم. در زمینه مدیریت آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز و ارائه برنامه غذایی محصولات کشاورزی، در کنار کشاورزان و باغداران ایران عزیز هستم.

2 دیدگاه در “نحوه ضدعفونی بذر گندم و جو

  1. فرهاد گفت:

    سلام بذر اسفناج جگونه ضد عفونی بکنیم واز چه سم هایی استفاده بشه در هر ۱۰۰ کیلو ممنون میشم توضیح بدید

    1. تابان سبزعلیان گفت:

      از سم توپسین یا سم رزالاکسیل برای ضدعفونی بذر استفاده شود. به میزان یک کیلو سم برای هزار کیلو بذر قابل استفاده است.
      در واقع یک کیلو سم در مقدار کمی آب رقیق شود. و هزار کیلو بذر در آن اغشته شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *