آفات و بیماری‌ ها

بیماری برق زدگی باقلا و روشهای مقابله با آن

بیماری برق زدگی باقلا

همه چیز درباره برق زدگی باقلا

بیماری برق زدگی باقلا (Faba bean ascochyta blight) یکی از بیماری‌های مهم قارچی باقلا است که در بسیاری از مناطق کشت این محصول در دنیا دیده شده است. عامل این بیماری می‌تواند در تمام مراحل رشدی گیاه ایجاد آلودگی نماید. علائم بیماری را می‌توان روی برگ‌ها، ساقه و غلاف‌ها دید.

علائم بیماری برق زدگی باقلا

این بیماری روی برگ به شکل نقاط کوچک، مدور و قهوه‌ای رنگ علائم خسارت دارد. در ادامه روند آلودگی، این لکه‌ها توسعه می‌یابند و به رنگ برنزی تا خاکستری در می‌آیند. در اطراف این زخم‌ها، حاشیه‌ای تیره رنگ و در مرکز آن نقاط سیاه و بسیار کوچکی تشکیل می‌شود. لکه‌هایی که در طول ساقه وجود دارند، تیره تر از زخم‌های روی برگ هستند. با افزایش میزان آلودگی روی ساقه، احتمال شکسته شدن ساقه در این نواحی نیز وجود دارد.

علائم تشکیل شده روی غلاف‌ها به شکل زخم‌هایی آبسوخته و تیره است. این زخم‌ها در مرکز دچار رنگ پریدگی می‌شوند و حاشیه‌ای سیاه و ضخیم در اطرافشان تشکیل می‌شود. با افزایش آلودگی روی غلاف، بذور نیز کاهش می‌یابند و تغییر رنگ می‌دهند. با تیرگی بذور، کیفیت و بازارپسندی محصول نیز کاهش پیدا می‌کند.

علائم بیماری برق زدگی باقلا

چگونه بیماری برق زدگی باقلا را کنترل کنیم؟

مهمترین زمان برای کنترل بیماری، در زمان آغاز رشد غلاف‌های باقلا است. باد و باران نقش زیادی در توسعه عامل بیماری بر روی گیاهان دیگر دارد. در ادامه راه های پیشگیری و کنترل بیماری برق زدگی باقلا را آورده‌ایم:

  • کاشت بذور عاری از بیماری و ارقام مقاوم
  • شخم بقایای گیاهی بعد از برداشت (به عمق ١۰ الی ۴۰ سانتی متر)
  • افزایش فاصله بین بوته‌ها و ردیف‌ها
  • تناوب زراعی سه الی چهار ساله با گیاهان غیر میزبان

سموم شیمایی موثر برای برق زدگی باقلا

از قارچکش‌ زیر در زمان غیر از گل‌دهی جهت پیشگیری و درمان این بیماری می‌توانید استفاده کنید:

  •  آلیادو  2 تا 2.5 کیلوگرم در هکتار
  • بردوفیکس 5 لیتردر 1000 لیتر آب (دوره کارنس 7 روز)
  • مانکوزب 2 کیلوگرم در 1000 لیتر آب (دوره کارنس 10 روز)

درباره احسان معتمدی

کارشناس ارشد گیاهپزشکی و کارشناس مزرعه دانش هستم. بیش از 5 سال سابقه نظارت مزارع بذری را دارم. از انتخاب بذر مناسب اقلیم شما تا مرحله برداشت محصولتان در کنار شما کشاورزان عزیز هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *