کشاورزی نوین, کشت خانگی و آپارتمانی

کشاورزی شهری چیست؟ چند راهکار عملی برای کشاورزی شهری

کشاورزی شهری چیست
فهرست مطالب

شاید شروع کردن یک کسب و کار در زمینه کشاورزی برای کسانی که در شهر زندگی می‌کنند دور از ذهن به نظر برسد. اما اگر با مفهوم کشاورزی شهری آشنا شوید، دیگر این پدیده برای شما دور از ذهن نخواهد بود. کشاورزی شهری بیش از پیش در حال تولید محصول کشاورزی برای مناطق پرجمعیت و شلوغ است و در حال حاضر بیشتر از همیشه محبوبیت پیدا کرده است. کشاورزی شهری (Urban Farming یا Urban Agriculture) به طور کلی در مورد تولید محصولات کشاورزی در محدوده شهر است. این نوع از کشاورزی با چالش‌هایی همراه است اما در عوض منافع بسیاری هم به دنبال دارد. مثل افزایش امنیت غذایی، کاهش ضایعات و هدررفت‌های غذایی، مشارکت جمعی و موارد بیشتری که در ادامه این مقاله به آن‌ها خواهیم پرداخت.

با شنیدن نام کشاورزی شهری شاید این سوالات برای شما پیش بیاید که کشاورزی شهری چیست؟ چه مزیت‌هایی دارد؟ کشاورزان شهری چگونه کار می‌کنند؟ چه محصولاتی را کشت می‌کنند؟ در ادامه با ما همراه باشید تا به این پرسش‌ها پاسخ دهیم و برخی رویکردهای عملی مرتبط با کشاورزی شهری را به شما معرفی کرده و توضیح دهیم.

کشاورزی شهری چیست؟

به ساده‌ترین بیان، کشاورزی شهری به معنای تولید یا پرورش محصولات کشاورزی در درون شهر یا سایر مناطق پرجمعیت است. این مفهوم را نباید با فعالیت‌های باغداری یا کشت خانگی اشتباه گرفت. هدف نهایی در اینگونه فعالیت‌ها مصرف شخصی است. اما کشاورزی شهری به عنوان یک کسب و کار تجاری در نظر گرفته می‌شود و به دنبال کسب سود مشخصی است. البته کشاورزی شهری را نباید به عنوان یک کسب و کار تجاری بزرگ در نظر گرفت. چرا که برای شروع این کار به زمینی با متراژ زیاد نیاز ندارید. حتی می‌توانید به تنهایی یا با مشارکت چند دوست، این کار را شروع کنید.

کشاورزی شهری چیست

چرا کشاورزی شهری اهمیت دارد؟

کشاورزی شهری به افرادی که همیشه به کشاورزی اشتیاق و علاقه داشته‌اند اما به دلیل محدودیت‌هایی که سکونت در شهر برایشان ایجاد کرده، نتوانسته‌اند در این حوزه به فعالیت بپردازند؛ این شانس را می‌دهد تا به دنبال اشتیاق خود بروند. محصولاتی که در مزارع شهری تولید می‌شوند، می‌توانند به بازار تره بار عرضه شوند، مستقیما به رستوران‌ها فروخته شوند یا در میوه فروشی‌ها و سوپرمارکت‌های شهر به فروش برسند.

بدین ترتیب فاصله میان تولید کننده و مصرف کننده به حداقل می‌رسد. در نتیجه حمل و نقل و تاثیرات مخرب آن بر تغییرات اقلیمی کاهش پیدا می‌کند. همچنین در شهرها، تقاضای رو به افزایشی برای محصولات ارگانیک، سازگار با محیط زیست و تولیدات محلی به وجود آمده است که کشاورزی شهری پاسخگوی این تقاضاها خواهد بود.

رویکردهای معمول در کشاورزی شهری

کشاورزی شهری را می‌توان در هر گوشه‌ و هر منطقه‌ای از شهر یافت. در فضاهای عمومی و پارک‌ها، در کنار آپارتمان‌ها، بر پشت بام‌ها، در مجاورت رستوران‌ها و سایر کسب و کارها، در حیاط خانه‌ها، در مدرسه‌ها و تقریبا هر جایی که فکرش را بکنید. مردم ساکن شهر، رویکردهای منحصر بفردی برای کشاورزی شهری پیدا کرده‌اند که در شرایط و موقعیت‌های مختلف جواب می‌دهد. در ادامه به توضیح بیشتری در مورد این رویکردها می‌پردازیم.

1-کشاورزی عمودی

کشاورزی عمودی (Vertical Farming) شامل تولید و پرورش محصول در لایه‌هایی است که به صورت عمودی روی هم قرار گرفته‌اند. این روش را می‌توان با کشت روی قفسه انجام داد یا از پالت‌های اصلاح شده مخصوصی استفاده کرد که قابلیت نصب روی دیوار یا فنس را دارند. کشاورزی عمودی را می‌توان درون تونل‌های رها شده، تونل‌های زیرزمینی، درون ساختمان‌ها یا کانتینرهای حمل و نقل اجرا کرد. به طور معمول کشاورزی عمودی را با سایر تکنیک‌های خلاقانه از جمله آکواپونیک (Aquaponics) و هیدروپونیک (Hydroponics) ترکیب می‌کنند. که البته مستلزم وجود یک محیط اقلیمی کنترل شده است.

با کشاورزی عمودی می‌توان از فضا استفاده حداکثری کرد و میزان عملکرد یک متر مربع فضا در تولید محصول را بهینه کرد. از آنجایی که بیشتر گیاهان برای رشد به فضای عمودی زیادی نیاز ندارند، می‌توانید 3 الی 4 قفسه یا جعبه را روی همدیگر سوار کنید و به این ترتیب 300 تا 400 درصد رشد بیشتر در مقایسه با کشاورزی معمول خواهید داشت.

کشاورزی عمودی

2-کشاورزی هیدروپونیک

هیدروپونیک (Hydroponics) به هر سیستمی گفته می‌شود که در آن گیاهان را بدون خاک پرورش دهیم. در این سیستم مواد مغذی را می‌توان از طریق آبی که گیاهان در آن غوطه‌ورند به آن‌ها منتقل کرد. برخی از پرلیت، گراول و متریال‌های دیگری برای استحکام بهتر بوته‌ها در سیستم هیدروپونیک استفاده می‌کنند. در سیستم‌های هیدروپونیک می‌توان از کودهای شیمیایی یا کودهای ارگانیک (مثل کودهای حیوانی) استفاده کرد.

از آن‌جایی که آب در سیستم‌های هیدروپونیک بازیافت می‌شود و دوباره مورد استفاده قرار می‌گیرد، میزان آب مصرفی برای پرورش گیاهان در این سیستم‌ها کاهش پیدا می‌کند. یک مزرعه سنتی برای پرورش یک کیلوگرم گوجه فرنگی به حدود 400 لیتر آب نیاز دارد. در صورتی که کشاورزی هیدروپونیک قادر است همین میزان محصول را فقط با 70 لیتر آب تولید کند. از جمله تکنیک‌های دیگری که برای کشت هیدروپونیک وجود دارد آکواپونیک است که در ادامه در مورد آن توضیح می‌دهیم.

کشاورزی هیدروپونیک

3-کشاورزی آکواپونیک

آکواپونیک (Aquaponics) به هر نوع سیستمی گفته می‌شود که آبزی پروری (مثل پرورش ماهی) را با هیدروپونیک ترکیب کند. این ترکیب نوعی رابطه همزیستی میان ماهی و گیاه ایجاد می‌کند. ماهی‌ها بعد از خوردن غذا، آمونیاک تولید می‌کنند. سپس باکتری‌های مفید موجود در آب، آمونیاک را به مواد مغذی مورد نیاز گیاه تبدیل می‌کنند. در نهایت گیاه این مواد مغذی را که مانند یک کود طبیعی هستند، جذب می‌کند. برای اینکه این چرخه بتواند ادامه پیدا کند، آب به طور مداوم در این سیستم چرخش دارد.

تیلاپیا (Tilapia) یکی از متداول‌ترین انواع ماهی است که در سیستم‌های آکواپونیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماهی‌ها خوش طعم هستند و می‌توانید آن‌ها را در بازار بفروشید. و به این ترتیب منبع درآمد دیگری در کنار درآمد حاصل از کشاورزی آکواپونیک داشته باشید. در سیستم‌های آکواپونیک معمولا سبزیجات برگی بهترین نتیجه را می‌دهند و به راحتی در این شرایط رشد می‌کنند. هرچند می‌توانید تنوع بالایی از صیفی‌جات از جمله خیار، فلفل و گوجه فرنگی را هم در این شرایط کشت کنید.

کشاورزی آکواپونیک

4-کشاورزی در کانتینرهای حمل و نقل

اگر شرایط محیطی شما برای کشت و پرورش گیاهان مناسب نیست یا اگر به دنبال محیطی عاری از آفات هستید؛ کشاورزی در کانتینر گزینه مناسبی برای شما به حساب می‌آید. این کانتینرها را می‌توانید در هرجایی مثلا گوشه یک پارکینگ جا دهید. و از سیستم‌های نورپردازی و تجهیزات مناسب برای ایجاد یک محیط ایده‌آل برای کشت استفاده کنید.

در اینگونه فضاها، معمولا قارچ‌های خوراکی، میکروگرین‌ها (Microgreens) یا سبزیجات برگی کشت می‌شوند. چرا که این محصولات به فضای زیادی برای رشد نیاز ندارند. شاید فکر کنید که فضای کانتینر برای کشاورزی خیلی کوچک است. اما یک کانتینر برای اینکه بتواند درآمدی به اندازه درآمد حاصل از یک کار تمام وقت در اختیارتان قرار دهد، به اندازه کافی بزرگ است.

کشاورزی شهری در کانتینر

5-کشاورزی در پشت بام

همه ما می‌دانیم که یک قطعه فضای سبز در قلب شهر چه قیمت بالایی دارد. چرا از پشت بام‌ آسمان خراش‌ها و آپارتمان‌ها استفاده نکنیم؟ این‌ها نمونه‌ای از فضاهای بزرگ استفاده نشده شهری هستند. ساختن گلخانه یا پرورش حیواناتی مانند مرغ روی پشت بام‌ها امکان پذیر است. اما بستگی دارد که آیا صاحب خانه اجازه چنین استفاده‌ای از ساختمان را می‌دهد؟ و آیا چنین کاری خلاف قوانین محلی نیست؟ قبل از اینکه کشاورزی روی پشت بام را شروع کنید باید ببینید سازه ساختمان پاسخگو خواهد بود یا نه؟ وزن خاک می‌تواند به صدها کیلوگرم برسد بنابراین کشاورزی در پشت بام را باید با احتیاط انجام داد و مطمئن شد که سازه ساختمان قادر به تحمل این بار اضافی است.

کشاورزی پشت بام

6-پرورش قارچ خوراکی

پرورش قارچ انتخابی عالی برای کشاورزی شهری است. شاید علم مربوط به پرورش قارچ پیچیده به نظر برسد اما خیلی ساده‌تر از چیزی است که فکر می‌کنید. برای پرورش قارچ‌هایی مثل قارچ صدفی (Oyster Mushrooms) یک کیسه پلاستیکی شفاف و بزرگ را با یک محیط رشدی مانند ترکیب تفاله قهوه و کاه پر کنید.

سپس میسلیوم گونه قارچی که می‌خواهید پرورش دهید را به این محیط اضافه کنید. بعد از یک دوره لقاح که به میسیلیوم اجازه داده شد تا کل محیط را پوشش دهد (مانند گیاهی که در حال توسعه سیستم ریشه‌ای است)، درون کیسه سوراخ‌هایی ایجاد کنید تا در معرض هوا قرار بگیرد و قسمت‌های خوراکی قارچ شروع به رشد کنند.

پرورش قارچ خوراکی

 کسانی که در زمینه پرورش قارچ تازه کار هستند ممکن است با دو مسئله چالش برانگیز روبرو شوند. یکی اجتناب از آلودگی، کپک یا سایر قارچ‌هایی است که نمی‌خواهید محیط رشدی را آلوده کنند و در رقابت با قارچ مورد پرورش قرار بگیرند. اگر این قارچ‌ها میسیلیوم را در دست بگیرند تعداد زیادی از قارچ‌های شما نابود خواهند شد. مسئله چالش برانگیز بعدی این است که شرایط رشدی را باید بگونه‌ای فراهم کنید که برای رشد قارچ‌ها مساعد باشد. بخصوص هنگامی که در حال محصول دهی هستند. دو عامل بسیار مهم دما و رطوبت هستند. اگر رطوبت خیلی پایین باشد، احتمال خشک شدن میسلیوم و توقف تولید قارچ وجود دارد. و اگر رطوبت خیلی بالا باشد، شرایط برای رشد کپک و سفیدک ایجاد می‌شود. یک راه حل عملی برای تحت کنترل قرار دادن دما و رطوبت، استفاده از پنکه جهت جریان داشتن هوا است.

7-میکروگرین‌ها

میکروگرین‌ها (Microgreens) جوانه‌های کوچک سبزیجات هستند که فقط چند روز تا چند هفته پس از رشد، برداشت می‌شوند. تقریبا هر نوع سبزیجاتی را می‌توان به عنوان میکروگرین کشت کرد. یکی از مزیت‌های این نوع کشت در مقایسه با کشاورزی سنتی این است که محصول خیلی سریع‌تر قابل برداشت است. در کشاورزی رایج سنتی معمولا 90 روز زمان می‌برد تا محصولاتی مانند فلفل، کدو و … قابل برداشت باشند در صورتی که میکروگرین‌ها را بعد از 7 الی 14 روز می‌توان برداشت کرد.

میکروگرین‌ها علی‌رغم اندازه کوچکی که دارند، مواد مغذی را به طور کامل درون خود جای داده‌اند. این سبزیجات انتخاب همیشگی کسانی هستند که سلامت غذایی برایشان اهمیت دارد. میکروگرین‌ها را می‌توان به سالاد و اسموتی اضافه کرد. سبزیجات میکروگرین در آشپزی نیز بسیار پرطرفدارند. آشپزها دوست دارند از این سبزیجات به عنوان چاشنی و تزیین غذا استفاده کنند. میکروگرین‌ها فضای بسیار کمی را اشغال می‌کنند و می‌توان آن‌ها را در اتاق یا یک کانتینر با تجهیزات کافی کشت کرد.

کشت سبزیجات میکروگرین

8- کشاورزی در حیاط

با بهره گیری از تکنیک‌های درست کشاورزی شهری می‌توانید از فضایی با متراژ 1/3 یا 1/4 هکتار، درآمدی به اندازه یک کار تمام وقت داشته باشید. یکی از مزیت‌های کشاورزی در حیاط این است که لزوما نباید صاحب زمین باشید. بسیاری از آشنایان شما هستند که حیاط‌های خود را بلااستفاده رها کرده اند و خوشحال می‌شوند اگر در ازای سهمی از محصول یا سودتان، حیاطشان را در اختیار شما بگذارند.

در این نوع کشاورزی، انتخاب نوع محصولی که کشت می‌کنید اهمیت دارد. محصولاتی انتخاب کنید که بتوان به صورت فشرده آن‌ها را کشت کرد یا با قیمت بالایی قابل عرضه باشند. تا حاشیه سود مناسبی را برای خودتان ایجاد کنید.

کشاورزی شهری در حیاط

مزایای کشاورزی شهری

کشاورزی شهری در مقایسه با کشاورزی رایج سنتی، منافع زیادی دارد. برخی از این منافع واضح و محسوس‌اند و برخی دیگر شاید چندان واضح نباشند. در ادامه به توضیح 9 مورد از مزایای کشاورزی شهری می‌پردازیم.

1-افزایش امنیت غذایی

در برخی از مناطق شهری، دسترسی به محصولات غذایی تازه با قیمت مناسب، آسان نیست. اگر تره بار یا هایپرمارکت در نزدیکی محل زندگی‌تان نباشد و ماشین هم نداشته باشید؛ احتمالا برای تامین غذا به نزدیک‌ترین رستوران فست فودی که پیاده به آن دسترسی دارید می‌روید. یکی از مهم‌ترین مزیت‌های کشاورزی شهری این است که برای افراد با درآمد پایین، محصولات غذایی تازه تولید می‌کند. و درواقع همین افراد هستند که بیشترین نیاز را به این محصولات دارند.

2-تولید محصولات تازه‌تر و سالم‌تر

محصولات تولید شده در کشاورزی رایج سنتی، باید از نقطه مبدا به نقاط دیگر کشور حمل شوند. و برای این‌که از همه کانال‌های توزیع بگذرند به چندین روز زمان نیاز دارند. بنابراین محصولات را هنگامی که هنوز کامل نرسیده‌اند از بوته جدا می‌کنند. این کار برای خراب نشدن محصولات کشاورزی در حمل و نقل ضرورت دارد. در مقابل، کشاورزی شهری محصولات تازه‌ای تولید می‌کند که در کمترین فاصله از مصرف کننده قرار دارد. این به معنی کاهش حمل و نقل و در نتیجه کاهش انتشار کربن و اثرات منفی آن بر تغییرات اقلیمی است.

محصولات تازه و سالم تر تولید مزارع شهری

میوه‌ها، صیفی‌جات و سبزیجاتی که از کشاورزی شهری به دست می‌‌آیند؛ در فصل خودشان تولید شده، کاملا رسیده از بوته جدا می‌شوند و مواد مغذی بیشتری دارند. مصرف کننده مایل است مبلغ بالاتری برای این تازگی محصول و حمایت از تولیدات محلی بپردازد. که این مسئله، برای کشاورز شهری یک منفعت به حساب می‌آید.

منفعت دیگری که این محصولات تازه و سرشار از مواد مغذی دارند؛ متوجه عموم مردم است. می‌دانیم که سلامت عمومی درون شهرها به یک نگرانی بزرگ تبدیل شده است. مردم عموما از سوء تغذیه یا سایر بیماری‌های مرتبط با غذا رنج می‌برند. عرضه کردن محصولات سالم و سرشار از مواد مغذی، موجب کاهش خطر چاقی، دیابت، بیماری‌های قلبی و… در محیط‌های شهری می‌شود.

3-بازآفرینی فضای شهری و استفاده از فضاهای کم کاربرد

کشاورزی شهری زمین‌هایی که نامطلوب هستند یا قابل استفاده نیستند را به کار می‌گیرد. و با ایجاد مزرعه شهری در این فضاها، جان تازه‌ای به شهر می‌بخشد. مزرعه‌های شهری، فضای سبز بیشتری ایجاد می‌کنند. این فضای سبز، شهرها را زیباتر کرده و محیطی آرام‌بخش ایجاد می‌کنند. و این دقیقا همان چیزی است که شهرها نیاز دارند. علاوه بر این، وجود فضای سبز موجب بالارفتن ارزش زمین‌های اطراف آن نیز می‌شود. یک مطالعه نشان داده است که باغ‌های موجود در یک منطقه ارزش املاک اطراف باغ را طی ۵ سال، نزدیک به ۱۰ درصد افزایش می‌دهند.

استفاده مفید از فضاهای شهری

4-بهبود مشارکت جمعی

کشاورزی شهری علاوه بر این که حجم زیادی محصولات غذایی تازه و سالم را برای جامعه تولید می‌کند، می‌تواند ساکنان یک منطقه را گرد هم آورد تا با هم برای دستیابی به یک هدف مشترک کار کنند. این اتفاق موجب بهبود روابط میان آن‌ها و ایجاد حس تعلق در میان مردم می‌شود. مزارع شهری همچنین می‌توانند با برگزاری تورها یا کارگاه‌های آموزشی برای کودکان و بزرگسالان، به آموزش ساکنان منطقه و بهبود مشارکت جمعی بپردازند.

مزارع شهری می‌توانند با رستوران‌ها و کافه‌های محلی مشارکت کنند. که در این صورت هر دو طرف سود خواهند برد. مزارع شهری یک مشتری ثابت خواهند داشت و رستوران‌ها از محصولات تازه و سالم آن‌ها استفاده می‌کنند. همچنین می‌توانند از اینکه از تولید کنندگان محلی خرید کرده و از آن‌ها حمایت کرده‌اند، برای تبلیغاتشان استفاده کنند.

بهبود مشارکت جمعی در مزارع شهری

5-استفاده بهینه از زمین

به این فکر کنید که چه تعدادی از مناطق شهری بلا استفاده هستند و هدر می‌روند. سیستم‌های هیدروپونیک، باغ‌های عمودی، کشاورزی پشت بام و تکنیک‌های دیگر را می‌توان در این فضاها مورد استفاده قرار داد و مقدار زیادی محصولات غذایی تازه برای مصارف شهری تولید کرد. کشاورزان شهری توانسته‌اند با راه حل‌های خلاقانه و کارآمد، مشکلات کاشت و پرورش محصولات کشاورزی در درون شهر را حل کنند.

6-رشد اقتصادی و ایجاد شغل

شاید افرادی با درآمد و سطح سواد پایین که در شهر زندگی می‌کنند، شانس بالایی برای گرفتن شغل‌های زیادی نداشته باشند. مزارع شهری می‌توانند به این افراد مهارت‌های ارزشمندی آموزش دهند و یک منبع درآمد ثابت (یا حتی فصلی) برای آن‌ها ایجاد کنند. همانطور که مزارع شهری شما گسترش یافت و تعداد مزارع‌تان به حدی رسید که نتوانستید به تنهایی آن‌ها را مدیریت کنید؛ می‌توانید به استخدام چندین نفر بپردازید و بدین ترتیب ایجاد اشتغال کنید. گرسنگی و فقر موضوعاتی رایج در محیط شهری هستند. اما مزارع شهری می‌توانند با ایجاد شغل و رشد اقتصادی، به حمایت از جامعه بپردازند.

7-کاهش هدر رفت مواد غذایی

برخی هدر رفت‌های محصولات کشاورزی به این دلیل به وجود می‌آید که مغازه‌ها حجم زیادی از محصولات کشاورزی را انبار می‌کنند و این حجم، بیشتر از میزان محصولاتی است که می‌توانند قبل از خراب شدن بفروشند. بنابراین محصولات کشاورزی خراب شده و هدر می‌روند. در مواقع دیگر، مصرف کننده محصولات را میخرد اما قبل از اینکه بتواند کامل مصرف کند، خراب شده و هدر می‌روند. مزارع شهری به کاهش هر دو نوع این هدر رفت‌ها کمک می‌کنند. مردم می‌توانند فقط محصولاتی که می‌خواهند مصرف کنند را بکارند. پس احتمالا ضایعات غذایی کاهش پیدا می‌کند. همچنین فاصله بین تولید و مصرف هم کاهش پیدا کرده و نیاز به انبار کردن محصولات کشاورزی در حجم زیاد، از بین می‌رود.

محصولات کشاورزی تولید شده در مزارع شهری

8-نیاز به سرمایه کمتر

برای خرید یک مزرعه، حتی فقط یک یا دو هکتار، به سرمایه زیادی نیاز است و باید صدها میلیون تومان هزینه کنید. حتی اگر بخواهید مزرعه را برای یک فصل اجاره کنید، باز هم هزینه زیادی در پی دارد. در صورتی که مزارع شهری فضای بسیار کمتری اشغال می‌کنند. هزینه زیرساخت‌های اولیه و راه اندازی آن‌ها هم اغلب به شدت کمتر از مزارع رایج سنتی است.

9-حفاظت از منابع آب

کشاورزی شهری به روش‌های مختلفی باعث صرفه جویی در مصرف آب می‌شود. اول اینکه کشاورزان شهری ترجیح می‌دهند از آبیاری قطره‌ای، سیستم‌های هیدروپونیک یا سایر متدهایی استفاده کنند که دو سوم آب کمتری در مقایسه با یک مزرعه سنتی مصرف می‌کند و همان خروجی را در پی دارد. مزارع شهری می‌توانند سیستم‌هایی برای جمع آوری آب باران از ساختمان‌های مجاور راه اندازی کنند و محصولات خود را ۱۰۰ درصد با آب باران آبیاری کنند.  

کشاورزی شهری در کجا واقع می‌شود؟

نام کشاورزی شهری که میاید این تصویر القا می‌شود که در مرکز شهرهای پرجمعیت، محصولات کشاورزی در حال رشد هستند. هر چند که این تصویر درست است. اما هیچ تعریف دقیقی از اینکه جمعیت یک منطقه چقدر باشد تا به کشاورزی در آن منطقه، کشاورزی شهری بگوییم وجود ندارد. کشاورزان شهری در حیاط خانه‌ها، بر پشت بام آپارتمان‌ها و آسمان خراش‌ها، زمین‌های خالی یا رها شده و تعداد زیادی فضاهای دیگر به کشت و پرورش می‌پردازند. برخی شهرها، بخش‌هایی از پارک یا فضای سبز شهری را جهت استفاده کشاورزی شهری کنار گذاشته‌اند.

قبل از شروع به کشاورزی شهری حتما قوانین محلی را مورد توجه قرار دهید. برخی از شهرها به شما اجازه می دهند در حیاط جلویی خود سبزیجات بکارید، در حالی که قوانین برخی دیگر از شهرها این اجازه را نمی‌دهند.

آینده کشاورزی شهری

کشاورزان شهری چه محصولی کشت می‌کنند؟

همانطور که اشاره کردیم کشاورزان شهری صیفی‌جات، گیاهان ریشه‌ای، میوه و حتی غلات کشت می‌کنند. آن‌ها همچنین به کشت سبزیجات برگی، گیاهان دارویی و انواع گیاهان زینتی نیز می‌پردازند. اگر کشاورز تازه‌کاری هستید و میخواهید وارد این بازار شوید، کشت محصولاتی مانند قارچ، میکروگرین‌ها و سبزیجات برگی انتخاب مناسبی است. هر سه این محصولات اگر زود به مصرف نرسند خراب و فاسد می شوند؛ این برای کشاورزان شهری مزیت ایجاد می‌کند. چراکه می‌توانند محصولات خود را تازه‌تر و باکیفیت‌تر از شرکت‌های بزرگ ارائه کنند. (چون شرکت‌های بزرگ نیاز به حمل و نقل چند روزه دارند تا محصولاتشان را به مغازه‌ها برسانند.)

محصولات تولید شده در مزارع شهری

میکروگرین‌ها و قارچ‌ها قابلیت کشت در فضای سربسته را دارند و فضای کمی اشغال می‌کنند. کشاورزان شهری می‌توانند این محصولات را در کانتینرهای حمل و نقل یا هر جای دیگری که به اندازه ابعاد یک اتاق معمولی باشد، کشت کنند. سبزیجات برگی مثل آروگولا و اسفناج، به دلیل اینکه دوره ماندگاری کوتاهی دارند، قیمت بالایی نیز دارند. و می‌توانند انتخاب مناسبی باشند. اما نیازمند کشت در فضای بیرون، گلخانه یا تونل‌های بادی هستند. کشاورزان شهری اگر دانش تخصصی و شرایط مورد نیاز را داشته باشند، می‌توانند تنها در یک قطعه زمین به مساحت 1/3 هکتار، درآمد سالانه صدها میلیون تومانی داشته باشند.

به طور کلی، کشاورز شهری باید روی محصولات زراعی و گونه‌هایی تمرکز داشته باشد که معمولا از طریق مزارع بزرگ سنتی و توزیع کنندگان معمولی، در دسترس بازار قرار نمی‌گیرد.

کشاورزان شهرهایی چه کارهایی را انجام می‌دهند؟

شاید لازم باشد بعنوان یک کشاورز شهری، تمام نقش‌هایی را که کسب‌وکارتان به آن نیاز دارد، به تنهایی انجام دهید. علاوه بر پرورش محصولات کشاورزی، کشاورزان شهری باید در بازاریابی و ارتباط با خریداران نیز متخصص باشند. اگر کسی حاضر به خرید محصولات شما نباشد، دیگر مهم نیست که محصول شما چقدر باکیفیت است یا چه رشد چشمگیری داشته. این که بتوانید محصول خود را در مغازه‌ها یا رستوران‌های منطقه عرضه کنید، بسیار اهمیت دارد.

کشاورزان شهری معمولا تحویل به مشتری را هم خودشان انجام می‌دهند. برای اینکه بتوانید محصولات خود را به موقع به دست مشتری برسانید، به یک ون با تجهیزات کنترل شرایط دمایی نیاز دارید. اگرچه برخی کشاورزان شهری هستند که محصولات خود را با دوچرخه تحویل می‌دهند. شما همچنین باید تمام کارهای اداری کسب و کار خود را انجام دهید، مانند حسابداری، مالیات، تشکیل پرونده و غیره. در مجموع، همه این وظایف می‌توانند به راحتی 10 ساعت دیگر به هفته کاری شما اضافه کنند.

حمل و نقل محصولات تازه کشاورزی توسط دوچرخه

جمع بندی

حتی اگر در شهر زندگی می‌کنید، می‌توانید با استفاده از تکنیک‌های کشاورزی شهری، به درآمدی تمام وقت از علاقه خود به کشاورزی دست پیدا کنید. محصولاتی مانند قارچ‌های خوراکی و میکروگرین‌ها فضای بسیار کمی برای رشد می‌گیرند، اما حاشیه سود بالایی دارند. بنابراین گزینه‌های مناسبی برای کشاورزی شهری به حساب می‌آیند.تکنیک‌هایی مانند کشاورزی عمودی و آکواپونیک می‌توانند فضاهای کوچکی مانند کانتینرهای حمل و نقل یا پشت بام‌ها را به فضایی تبدیل کنند که قادر است غذای محله‌های مجاور را تامین کند.

کشاورزی شهری سودآور است و مزارع شهری مزایای زیادی برای جوامع دارند. این مزارع، امنیت غذایی را افزایش می‌دهند و به مردم امکان دسترسی به محصولات غذایی تازه و مغذی را می‌دهند. مزارع شهری همچنین می‌توانند به افزایش رشد اقتصادی و ایجاد شغل در یک منطقه کمک کنند. اگر همیشه به کشاورزی علاقه داشته‌اید اما نمی‌خواستید زندگی شهری را رها کنید و برای کشاورزی به اطراف شهر بروید، کشاورزی شهری به شما این امکان را می‌دهد تا درون شهر، اشتیاق خود را دنبال کنید.

4 دیدگاه در “کشاورزی شهری چیست؟ چند راهکار عملی برای کشاورزی شهری

  1. فرهاد ابریشم کار گفت:

    درود بر شما
    مقاله تحت عنوان مشاغل اینده تا افق 2030را مطالعه می کردم .در بخش کشاورزی مبحث کشاورز شهری city farmerیکی از این مشاغل عنوان شده است .
    در جستجوی گوگل به مطلب کشاورز شهری چیست ؟به قلم سر کاررا مطالعه کردم .
    مطالب کاربردی تر و طبقه بندی تر عنوان شده بود .
    ایا مطالب بیشتری در باره این مبحث که جنبه اجرایی و جنبه درامدی داشته باشد .قابل دسترس و استفاده بوده و امکان مشاوره از علاقمندان و معرفی انها وجود دارد ؟
    سپاس از شما

    1. mohammad rouhani گفت:

      بسیار عالی درود بر شما ،
      شیوه مناسب درآمد شهری برای شهرهای زیر ده هزار نفر جمعیت که حالت روستا شهری دارند.

  2. محمدرضا گفت:

    چرا هیچ منبعی نداره

    1. صنم کهن گفت:

      سلام به این دلیل که این مطلب توسط کارشناسان مجموعه مزرعه نوشته شده و برای اولین بار اینجا انتشار داده می شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *