متفرقه, تغذیه و کوددهی

آیش زمین یا آیش خاک به چه معناست؟

آیش زمین یا آیش خاک

آیش زمین چیست؟

آیش زمین یا fallow در زراعت به روشی اشاره دارد که در آن زمین به خودرویی (بدون کاشت محصول) ترک می‌شود تا در یک یا چند فصل به طور کامل استراحت یابد. این فاصله زمانی از کشت محصولات به منظور بهبود ساختار خاک و کنترل علف‌های هرز استفاده می‌شود. آیش زمین به خاطر توانایی بهبود نقاط ضعف خاک، افزایش حاصلخیزی، و کاهش نیاز به استفاده از مواد شیمیایی مختلف، مورد توجه قرار گرفته است. این روش، علاوه بر حفظ نظم زیستی خاک، به کشاورزان امکان می‌دهد تا بهبود کمی و کیفی محصولات خود را ارتقا دهند و در عین حال محیط زیست را حفظ کنند.

مزایای آیش زمین

  • خاک بارورتر و غنی‌تر می‌شود.
  • بارندگی‌ها طی فصل آیش در خاک جمع آوری و ذخیره می‌شود و کشت بعدی (مخصوصا در کشت‌های دیم) دچار کم آبی نمی‌شود.
  • باعث کنترل علف‌های هرز می‌گردد.
  • باعث افزایش میکروارگانیسم‌های مفید خاک می‌شود.
  • باعث افزایش میزان سطح کربن، نیتروژن و مواد آلی خاک می‌شود.
  • باعث بهبود حاصل‌خیزی خاک می‌گردد.
  • باعث کنترل فرسایش خاک می‌شود.
  • باعث کنترل برخی از آفات و بیماری‌ها می‌شود.

البته لازم به ذکر است که آیش گذاشتن در صورتی می‌تواند مفید باشد که عملیات مناسب جهت جلوگیری از تبخیر و رطوبت انجام گردد و مبارزه با علف‌های هرز به خوبی انجام شود، در غیر اینصورت آیش نه تنها نمی‌تواند فایده ای داشته باشد بلکه با لخت کردن خاک و  فرسایش آن موجب افت کیفیت زمین نیز می‌شود.

راه های جایگزین آیش زمین

یک روش جایگزین برای بهود خاک نیز وجود دارد که آن را به استفاده از کود های بهبود دهنده خاک میشناسیم. به طور کلی میتوان برای اصلاح ساختار و یا تقویت زمین، از کود هایی که در ساختار خود اسید آمینه ها و هیومیک اسید ها را دارا هستند استفاده کرد. برخی از این محصولات در مزرعه دانش موجود بوده که میتوان از مهمترین آن ها به کود سویل بوستر نوتری تک، کود هیومیک اسید نوتری تک بازارگان کالا اشاره کرد. به منظور بهره مندی از راهنمایی های دقیق تر میتوانید با مشاورین ما در تماس بوده و از اطلاعات و دانش فنی این گیاه پزشکان متخصص، بهره مند شوید.

درباره احسان معتمدی

کارشناس ارشد گیاهپزشکی و کارشناس مزرعه دانش هستم. بیش از 5 سال سابقه نظارت مزارع بذری را دارم. از انتخاب بذر مناسب اقلیم شما تا مرحله برداشت محصولتان در کنار شما کشاورزان عزیز هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *