سم

قارچکش های مناسب آبیاری اول

قارچ کش های آبیاری اول

پنج قارچ کش های آبیاری اول

یکی از حساسترین مراحلی که گیاه در معرض بیماری های قارچی قرار میگرد، مرحله انتقال نشاء به زمین اصلی است. قارچ کش های آبیاری اول را بشناسید. در این مرحله گیاهچه از لحاظ رویشی و سیستم ریشه ای بسیار ضعیف بوده و به راحتی در خاک هایی که ضدعفونی نشده اند و مورد کشت متوالی قرار گرفته اند در معرض بیماری های گیاهی بویژه بیماری های قارچی نظیر بوته میری و پوسیدگی های ریشه ای و طوقه ای و … قرار میگیرند. بنابراین استفاده از قارچکش قوی که هم خاصیت پیشگیری و هم خاصیت درمانی دارد یک امر ضروری برای هر کشاورز در هر محصول در آب استارت (اولین آب آبیاری) است.

در ادامه به معرفی قارچ کش های آبیاری اول خواهیم پرداخت و خصوصیات مهم آن ها را با هم بررسی خواهیم کرد.

  1. یونیفرم
  2. بلتانول
  3. اینشورپرفورم
  4. ریوال دو
  5. پریویکور انرژی

یونیفرم

یکی دیگر از قارچ کش های آبیاری اول، قارچ کش یونیفرم حاوی 322 گرم آزوکسی استروبین + 124 گرم مفنوکسام در لیتر است. یونیفرم قارچکشی است سیستمیک محصول ش که طیف وسیعی از بیماری‌های خاکزی مانند پیتیوم، فیتوفترا، فوزاریوم، رایزوکتونیا و همچنین ورتیسیلیوم را در تمام محصولات گلخانه و فضای باز کنترل می‌کند. یونیفرم از اولین مرحله رشد گیاه از طریق ریشه و ساقه جذب شده و همانند واکسینه کردن گیاه، رشد ایمن و سلامت گیاه را برای مدت طولانی  تضمین می‌کند. سم یونیفرم با دارا بودن خاصیت سیستمیک از نفوذ و رشد میسیلیوم‌های قارچ به بافت گیاه جلوگیری می‌کند. این قارچ کش طیف وسیع بیمارگرهای قارچی نیز کنترل می‌نماید.

  • در استفاده از یونیفرم حتما بایستی به این نکته توجه کرد که یونیفرم فقط از طریق ریشه و خاک قابل استفاده است. لذا از مصرف یونیفرم در روش محلول‌پاشی روی برگ‌ها به طور جد خودداری کنید.
  • در زمان استفاده از یونیفرم، خاک مزرعه باید رطوبت کافی داشته باشد و از مصرف یونیفرم در خاک‌های خشک خودداری کنید.
  • در زمین های با سابقه آلودگی زیاد و در خسارت های شدید قارچ جهت ریشه کن کردن آفت، پیشنهاد می‌شود مصرف یونیفرم را با فاصله 7 الی 10 روزه تکرار کنید.

بلتانول

قارچ کش و باکتری‌کش بلتانول از دیگر قارچ کش های آبیاری اول، از شرکت پروبلته فیتو اسپانیا دارای خاصیت سیستمیک است که روی طیف وسیعی از گیاهان استفاده می‌شود. این سم جهت مقابله با بیماری‌های آوندی و ریشه‌ای از جمله بیمارگرهای قارچی فیتوفتورا، پیتیوم و فوزاریوم مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سم به صورت آبیاری و محلول‌پاشی مورد استفاده قرار می‌گیرد، و به راحتی از طریق ریشه و برگ جذب و سپس توسط بافت آوندی به سراسر گیاه انتقال داده می‌شود.

مقدار مصرف: 0.5 لیتر در هزار، در گلخانه ها و فضای باز به همراه آب آبیاری در 2 نوبت
-نوبت اول بلافاصله پس از کاشت و نوبت دوم  بین مرحله دو تا سه برگی گیاه مورد استفاده قرار میگیرد.

بلتانول همراه با آب آبیاری دو لیتر درهکتار استفاده میشود.

قارچ کش های آبیاری اول

اینشورپرفورم

از دیگر قارچ کش های آبیاری اول، اینشورپرفورم قارچکشی سیستمیک از شرکت باسف آلمان هست با دو ماده موثره پیراکلواستروبین و تریتیکونازول از دو گروه شیمیایی متفاوت و دو نحوه اثر مختلف که جهت مبارزه با طیف وسیعی از بیماری های قارچی به میزان 5/2 لیتز در هکتار همراه آب آبیاری و 2 لیتر در 1000 لیتر آب بصورت محلول پاشی استفاده میشود.

ریوال دو

یکی از قارچ کش های آبیاری اول، قارچ کش ریوال دو حاوی دو ماده موثر پروپاموکارب هیدروکلراید به میزان 400 گرم در لیتر و سیموکسانیل به میزان 50 گرم در لیتر که دارای هر دو ویژگی پیشگیری و درمان کننده می‌باشد. و می‌تواند به خوبی بسیاری از بیماری‌های ناشی از اوومیست‌ها را کنترل نماید. اثر تکمیل کننده دو ماده موثره با نحوه عملکرد متفاوت، تاثیر بهتری در کنترل بیماری داشته و سبب کاهش خطر ایجاد مقاومت می‌شود. ریوال دو بلافاصله بعد از سمپاشی از طریق برگ‌ها جذب و در گیاه بصورت سیستمیک و سیستمیک موضعی پخش می‌شود تا از تمامی بخش‌های گیاه حتی اندام‌ها و جوانه‌های تازه روییده در مقابل حمله قارچ محافظت نماید.

جهت کنترل پوسیدگی‌های ریشه و مرگ گیاهچه ناشی از پیتیوم و فیتوفتورا پس از انتقال نشاء و یا کاشت مستقیم بذر در خاک مقدار 2 لیتر در هکتار را به صورت سمپاشی مستقیم طوقه،بوته و خاک اطراف آن، استفاده در آبیاری قطره‌ای و یا از طریق آب آبیاری استفاده کرد.

پریویکور انرژی

قارچکش تماسی و سیستمیک با خاصیت حفاظتی و معالجه کنندگی برای کنترل بیماری های بوته میری و از قارچ کش های آبیاری اول، است که جهت بیماری های قارچی بویژه بوته میری بسیار مورد استفاده قرار میگیرد و از دو ماده موثره مهم پروپاموکارب هیدروکلراید + فوزتیل آلومینیوم است. این ترکیب برای مصرف همراه آبیاری در گلخانه‌ها و فضاهای باز توصیه می‌شود.

برای استفاده از این قارچ کش های آبیاری اول، معمولاً مقدار 3 لیتر از سم قارچکش پروپاموکارب هیدروکلراید + فوزتیل آلومینیوم برای هر هکتار همراه با آبیاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین، در گلخانه‌ها و با استفاده از سیستم ترکیبی ضدعفونی خاک، می‌توانید مقدار 300 سی سی از این محصول را در هر متر مکعب خاک مورد استفاده قرار دهید.

درباره احسان معتمدی

کارشناس ارشد گیاهپزشکی و کارشناس مزرعه دانش هستم. بیش از 5 سال سابقه نظارت مزارع بذری را دارم. از انتخاب بذر مناسب اقلیم شما تا مرحله برداشت محصولتان در کنار شما کشاورزان عزیز هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *