سم

آموزش سمپاشی برای از بین بردن ساس رختخوابی

آموزش سمپاشی برای از بین بردن ساس رختخوابی

ساس در انگلیسی به “bedbug” معروف و به معنای سوسک رختخواب است. ساس‌ها حشرات کوچکی هستند که خون غذای اصلی آن‌هاست. به خاطر کوچک بودن می‌توانند به راحتی در لای درز و شکاف‌ها پنهان شوند. میزبان این حشره، جانوران خونگرم هستند. ساس‌ها در شب فعالیت می کنند و با گزش روی پوست، آلرژی و حساسیت ایجاد می‌کنند. ساس ها در طول روز در داخل یا اطراف تخت‌ها و شکاف‌های موجود در صندلی‌ها، کاناپه‌ها، پرده‌ها، فرش‌ها، کمدها و حتی در ترک دیوارها و کف و پشت کاغذ دیواری پنهان می‌شوند و در شب فعالیت خود را شروع می‌کنند. به طور کلی، حشره ساس تاریکی را دوست دارد. برای از بین بردن ساس روش‌های خانگی متنوعی وجود دارد، که در صورت حضور گسترده این حشره در قسمت‌های مختلف منزل می‌توانید از حشره کش استفاده نمایید.

راه‌های جلوگیری از ورود ساس به خانه

  • خانه را مرتبا جارو زده و تمیز و مرتب نگه دارید تا ساس‌ها مکانی برای پنهان شدن نداشته باشند.
  • ملحفه‌ها را در زمان کوتاه عوض کنید و مرتباً کف اتاق و سطوح را جارو برقی بزنید.
  • اگر ساس مشاهده کردید تمام ملحفه‌ها، لباس‌ها و رختخواب را در آب داغ بشویید و در محیط گرم خشک کنید.

علائم نیش ساس

ساس‌ها زمانی که از خون انسان تغذیه می‌کنند مقداری از بزاق دهان خود را به پوست انسان و یا هر میزبان دیگری انتقال می‌دهند. اگر ساس‌ها به مدت چند هفته تنها یک فرد را مورد هدف قرار دهند، فرد نسبت به بزاق ساس حساس خواهد شد که حتی ممکن است نسبت به گزش این حشرات آلرژی پیدا کند. در موارد کمیاب، افراد گزیده شده توسط این حشرات ممکن است نوعی واکنش آلرژیک به نام آنافیلاکسی نشان دهند. از علائم این نوع آلرژی می‌توان به خارش پوست، فشار خون پایین، تورم گلو اشاره کرد. پی بردن به حضور ساس در خانه گاهاً کار دشواری است چون برخی افراد نسبت به آن‌ها هیچ علائمی نشان نمی‌دهند و تنها برخی دیگر بیمار و دچار آلرژی می‌شوند.

علائم نیش ساس

استفاده از سموم شیمیایی برای از بین بردن ساس

  • سیلیکات: این ماده شیمیایی که برای از بین بردن ساس استفاده می‌شود، حاوی خاک دیاتومه است. برای همین از مواد خشک کننده به شمار می آید. حشرات قادر به مقاومت در برابر سیلیکات نیستند. زیرا با از بین بردن پوشش بیرونی بدن و خشک کردن آب بدن آن‌ها، منجر به نابودی ساس می‌شود.
  • پیرترین یا پیرتروئید: برای از بین بردن ساس می‌توانید از این سم استفاده نمایید. این سم شیمیایی با تاثیر بر سیستم عصبی ساس‌ها آن‌ها را به طور کامل از بین می‌برد. البته ممکن است برای ریشه کن کردن و از بین بردن ساس مجبور شوید سم‌های مختلفی را امتحان کنید، زیرا بعضی از ساس‌ها در برابر یکسری از مواد شیمیایی قدیمی‌تر مقاومت یافته‌اند. در صورت مشاهده دوباره آن‌ها باید با استفاده از حشره کش دیگر، اقدام به سمپاشی نقاط پنهان منزل کنید.
  • نیکوتینوئید: یکی دیگر از سموم کشاورزی کاربردی که در از بین بردن ساس موثر است نیکوتینوئید نام دارد. حشرات در برابر این سم تاکنون هیچ مقاومتی نشان نداده اند. استفاده از آن باعث رسوب نمی‌شود و با اطمینان می‌توانید برای سمپاشی علیه ساس آن را به کار ببرید.
  • پیرول: با اینکه سرعت اثر سم پیرول، برای ساس کند است ولی تاکنون مشاهده نشده است که ساس‌ها در برابر این سم مقاومتی از خود نشان بدهند. لذا برای از بین بردن ساس در تعداد محدود می‌تواند گزینه خوبی و موثری باشد.

سمپاشی ساس

علت اینکه متخصصان، سموم مذکور را برای از بین بردن حشره ساس توصیه می‌کنند به موارد مختلفی بستگی دارد. چون این مواد در پستانداران به مقدار جزئی باعث مسمومیت می‌شوند، از ماندگاری بالایی برخوردار هستند، ساس‌ها در برابر این سموم خیلی کم می‌توانند از خود مقاومت نشان دهند و همچنین از این مواد شیمیایی نامبرده می‌توان به عنوان پیشگیری کننده استفاده کرد. برای از بین بردن ساس می‌توانید هر کدام از آن‌ها را از بازار تهیه کنید.

درباره صنم کهن

کارشناس ارشد گیاهپزشکی و کارشناس فنی مزرعه دانش هستم و افتخار دارم که بیش از ده سال در کنار کشاورزان و باغداران به عنوان مشاور در زمینه مدیریت آفات، بیماری‌ها و تغذیه گیاهان فعالیت دارم. وظیفه می‌دانم که دوش به دوش کشاورز و مرحله به مرحله کشت و زراعتش با او همگام باشم، تا در فصل برداشت از محصولش بهترین نتیجه را حاصل کند.

4 دیدگاه در “آموزش سمپاشی برای از بین بردن ساس رختخوابی

  1. کاربر گفت:

    با سلام و عرض ادب یک درخت انجیر سه ساله دارم که از پارسال هر چی دونه’می زنه شیرین نمیشن و افت می’زنن می ریزن میشه لطفا راهنمایی کنید

    1. تابان سبزعلیان گفت:

      سلام ابیاری رو کمتر کنید.
      و ابتدایی که میوه ها تشکیل می شوند سم افوریا یا اکتارا محلولپاشی شود‌.

  2. زهرا گفت:

    سلام خونمون ساس گرفته دوسع بارسم پاشی کردیم ازبین نرفته چکارکنیم؟؟ک کلا ریشه کن بشن

    1. تابان سبزعلیان گفت:

      سلام
      در تمام قسمت های درز مبلها و تخت خواب ها با سم دورسبان یا سم سایپرمترین کاملا سمپاشی کنید‌.و دو هفته بعد تکرار کنید.
      و تمام ملحفه ها با اب گرم شسته شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *