آفات و بیماری‌ ها, کشت خانگی و آپارتمانی

آفات و بیماری های نخل ماداگاسکار و بهترین روش درمان آن ها

آفات و بیماری های نخل ماداگاسکار و بهترین روش درمان آن ها

نخل ماداگاسکار از خانواده Apocynaceae (تیره خرزهره) با نام علمی Pachypodium و نام انگلیسی Madagascar palm می‌باشد. این گیاه اصلاً نخل نیست اما به دلیل شباهت ظاهری آن با گیاه نخل، به دلیل وجود برگ‌های افقی در بالای ساقه، اینگونه نامگذاری شده است. گل‌های آن سفید رنگ و شبیه به گل‌های کاکتوس هستند. نخل ماداگاسکار بومی جزیره ماداگاسکار واقع در سواحل شرقی آفریقا بوده و با رطوبت کم و بارندگی اندک سازگار است. این گیاه دارای ساقه‌های ضخیم همراه با تیغه‌های متعدد است که با ذخیره آب در آن‌ها می‌تواند در برابر کم آبی مقاومت کند. تیغه‌ها سمی بوده و برای کودکان دردناک و خطرناک است. نخل ماداگاسکار در فصل بهار گل‌های زیبایی می‌دهد. در ادامه متن با ما همراه باشید تا انواع بیماری های نخل ماداگاسکار و نحوه مقابله با آن ها را توضیح دهیم.

نحوه نگهداری نخل ماداگاسکار

نخل ماداگاسکار نیاز به آبیاری زیادی ندارد. با این حال برای داشتن گیاه با نشاط باید آن را به طور منظم آبیاری کنید. بهترین زمان آبیاری در ماه‌های گرم سال دوبار در هفته و در ماه‌های سرد سال، بسته به اندازه گلدان، نوع خاک و محل نگهداری گیاه هر 7 الی 10 روز است. خاک‌های لومی-شنی و خاک‌هایی با درصد شن و ماسه بالا به همراه کود برگ، کمپوست، پرلیت و … برای پرورش نخل ماداگاسکار مناسب است. بهترین خاک برای نگهداری این نوع نخل، ورمی کمپوست یا خاک‌های سبک است.

در صورت آبیاری بیش از اندازه ریشه‌ها قارچی شده، سپس شاهد نرمی ساقه، سیاهی برگ‌ها و به دنبال آن ریزش برگ‌ها خواهید بود. که در این صورت بعد از کم کردن و تنظیم آبیاری، باید گیاه را با سموم قارچکش مناسب درمان کرد. لازم به ذکر است زهکشی گلدان باید به خوبی انجام شود. این گیاه نیاز نوری بالایی دارد. بنابراین باید در مکانی از منزل نگهداری شود که نور مناسب و با کیفیتی دریافت کند. به عنوان مثال قرار دادن گیاه در نزدیکی پنجره جنوبی با فاصله نیم الی یک متر، محل مناسبی است.

نخل ماداگاسکار با گل سفید

مهمترین بیماری‌ها و آفات نخل ماداگاسکار

نخل ماداگاسکار از گیاهان مقاوم است که آفات کمتری به آن آسیب می‌رسانند. هنگامی که علائمی مانند: زردی و ریزش برگ‌ها، سیاه شدگی قسمتی از برگ، تغییر رنگ و نرمی ساقه، خشک شدن برگ‌ها و … مشاهده شد، نشان از حمله آفات یا عوامل بیماری‌زا دارد. زمانی که آفات و بیماری‌ها به درخت ماداگاسکار حمله می‌کنند برگ‌ها تغییر شکل می‌دهند و از فرم خود نیز خارج می‌شوند. از مهمترین آفات نخل ماداگاسکار می‌توان به کنه تارعنکبوتی، شته و شپشک آرد آلود اشاره کرد. این آفات با تغذیه از شیره گیاه منجر به ضعف و ریزش برگ‌ها می‌شوند.

کنه تار عنکبوتی

نخل ماداگاسکار گیاه رطوبت پسندی نیست و نیاز به غبارپاشی ندارد. بنابراین زیاد مورد حمله آفاتی مانند کنه تارعنکبوتی قرار می‌گیرد. این آفت بسیار ریز بوده و با تجمع در پشت برگ‌ها، تغذیه از شیره گیاهی و تنیدن تار به گیاه آسیب رسانده و موجب زردی، بد شکلی و ریزش برگ‌ها می‌شوند. کنه‌ها از آب گریزانند و با غبارپاشی و ایجاد رطوبت محیط را ترک می‌کنند اما چون رطوبت بالا باعث قارچی شدن نخل ماداگاسکار می‌شود؛ بهتر است از سمومی نظیر آبامکتین، پروپارژیت، نئورون، آدیوس و … جهت کنترل کنه‌ها استفاده کرد.

شته

شته از آفات رایج نخل ماداگاسکار است. گاهی از تیغه‌های موجود روی ساقه نخل ماداسکار شیره‌هایی بیرون می‌زند، که طبیعی است و غذایی جذاب برای شته‌ها است. برای از بین بردن شته‌ها باید از سمومی مانند دیازینون، مالاتیون، استینگر، استامی پراید و … استفاده کرد.

شپشک آردآلود

شپشک‌های آردآلود آفاتی پلی فاژ هستند؛ به این معنی که تقریباً همه گیاهان را مورد حمله قرار می‌دهند. آن‌ها با فرو بردن خرطوم خود در سلول‌ها و تغذیه از شیره گیاهی سبب تضعیف و از بین رفتن گیاهان می‌شوند. شپشک‌ها به رنگ نارنجی می‌باشند اما به دلیل پوشش مومی که در اطراف خود ایجاد می‌کنند به رنگ سفید دیده می‌شوند. این پوشش مومی از حشره در برابر سموم محافظت میکند. به همین دلیل بهتر است از سموم سیستمیک برای از بین بردنشان استفاده کرد. سموم سیستمیک وارد شیره گیاهی شده و آفات با تغذیه از آن‌ها از بین می‌روند. البته سموم تماسی قوی و مؤثری نیز موجود است. بنابراین باید از سموم سیستمیک مانند: کنفیدور، موسپیلان، دورسبان، آدمیرال و… استفاده کرد.

بیماری های نخل ماداگاسکار

 مناسبترین کود برای نخل ماداسگاسکار چیست؟

کوددهی به نخل ماداگاسکار باید بسته به نیاز آن تعیین شود اما به طور کلی کودهایی مانند: 20-20-20 برای افزایش شادابی و برگ‌های گیاه، کود هیومیک اسید برای تقویت ریشه، کودهای ریز مغذی که حاوی عناصر ضروری و مورد نیاز گیاه هستند، کود 36-12-12 برای ضخامت و قطور شدن ساقه، کود فسفیت یا فسفیمکس که علاوه بر خواص تقویتی ریشه، ساقه و برگ خاصیت محافظتی و درمانی نیز دارد.

دلیل ریزش برگ‌های نخل ماداگاسکار چیست؟

با گذشت سن نخل ماداگاسکار و پیر شدن برگ‌های پایینی، آن‌ها زرد شده و از گیاه جدا می‌شوند. این گیاه در اواخر پاییز و زمستان به خواب می‌رود بنابراین ریزش برگ‌ها در این فصول امری طبیعی است. نخل ماداگاسکار مانند دیگر گیاهان به نور مناسب احتیاج دارد. از آنجایی که این گیاه جابجایی زیاد را دوست ندارد؛ بنابراین جابجا کردن گیاه و کم نوری نیز سبب ریزش برگ‌ها می‌شود. زمانی که آبیاری نامنظم یا زیاد و زهکشی خاک مناسب نباشد، نیز برگ‌های نخل ماداگاسکار ابتدا زرد شده سپس ریزش می‌کنند. با درنظر گرفتن شرایط ذکر شده، در صورت مشاهده ریزش برگ ماداگاسکار به صورت غیر نرمال بهتر است ریشه‌های آن را مورد بررسی قرار دهید.

دلیل سیاه شدن برگ‌های نخل ماداگاسکار چیست؟

نخل ماداگاسکار به نور زیاد برای رشد نیاز دارد. در صورت کمبود نور، نوک برگ‌های تازه رشد کرده آن ممکن است سیاه شوند. اگر این گیاه در معرض تابش نور مستقیم خورشید بخصوص در فصل تابستان قرار گیرد، نوک برگ‌های آن سیاه می‌شود. پوسیدگی ریشه در اثر آبیاری زیاد نیز موجب سیاه شدن نوک برگ‌ها می‌شود. سردی هوا از دیگر عواملی هستند که درسیاه شدن برگ درخت ماداگاسکار دخالت دارند.

سیاه شدن برگ نخل ماداگاسکار

بیماری قارچی نخل ماداگاسکار

از مهمترین و رایج ترین بیماری هایی که نخل ماداگاسکار را تهدید می‌کند، بیماری قارچی ریشه است؛ که علائم آن به صورت نرمی ساقه، خشکی، افتادگی و تغییررنگ برگها ظهور می‌کند. یکی از بیماری‌های مهم نخل ماداگاسکار که توسط قارچ‌های فوزاریوم و ورتیسیلیوم ایجاد می‌شود، با علائمی مانند ایجاد لکه‌های قهوه‌ای رنگ روی برگ‌ها خود را نشان می‌دهد. این بیماری ابتدا برگ‌های مسن‌تر را درگیر کرده و سپس برگ‌های جوان را نیز بیمار می‌کند. این بیماری ابتدا باعث زرد شدن برگ‌ها و سپس قهوه‌ای و نکروزه شدن آنها می‌شود. در صورت درمان نشدن و پیشروی بیماری گیاه از پا در می‌آید. ابتدا باید نواحی آلوده را به محض مشاهده از گیاه جدا کرده و برگ‌های آلوده را نیز از پای گلدان جمع آوری کرد. سپس با قارچکش‌های مناسب به درمان گیاه پرداخت.

بیماری لکه برگی نیز از جمله بیماری های رایج در نخل ماداگاسکار است. این بیماری می‌تواند منشاً قارچی یا باکتریایی داشته باشد و منجر به بروز لکه‌هایی بر روی برگ‌ها شود. رنگ لکه‌ها بسته به نوع عامل بیماریزا از زرد تا قهوه‌ای تیره متغیر است. بهترین راه مقابله با این بیماری کم کردن رطوبت، جمع آوری برگ‌های آلوده از پای گلدان و سپس درمان توسط قارچکش‌هایی مانند: بردوفیکس، کوپروسیت سی، نوردوکس، اکسی کرور مس و … به صورت محلول‌پاشی است.

درباره فاطمه معماریان

کارشناس ارشد گیاه پزشکی و کارشناس بذر مزرعه دانش هستم. زمانی که در این مسیر قدم گذاشتم تصمیم گرفتم تا در راه آبادی سرزمینم که مردمانش ولی نعمتان و هر ذره از خاکش همچون پاره‌ای از وجودم است، کوشا باشم؛ و با حس وظیفه شناسی، صداقت و وفای به عهد از انتخاب بذر مناسب تا برداشت محصول با کیفیت و پرسود همراه کشاورزان میهنم هستم.

1 دیدگاه در “آفات و بیماری های نخل ماداگاسکار و بهترین روش درمان آن ها

  1. سیدحسین گفت:

    ممنون خیلی عالی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *