کشاورزی نوین

بهترین طرح و سازه برای گلخانه چیست؟

طرح و سازه گلخانه

اگر دوست دارید گلخانه داشته باشید ابتدا باید در رابطه با طرح و سازه گلخانه اطلاعات مفید و لازم را بدانید. هنگامی که بودجه، زمین و مکان گلخانه خود را تعیین کردید، آماده انتخاب گلخانه متناسب با نیازهای خود هستید. بسته به نوع محصول تولیدی، شکل ظاهری و طرح و سازه گلخانه فرق می‌کند. گلخانه‌های تونلی، طرح اسپانیایی، ایرانی و شیشه‌ای از انواع سازه‌های گلخانه‌ای هستند.

طرح و سازه گلخانه شامل چه مواردی است؟

انتخاب چارچوب و قاب گلخانه: این مرحله یکی از اساسی‌ترین مراحل در طرح و سازه گلخانه است، این مرحله عملکرد و اثر بخشی کل عملیات شما را تعیین می‌نماید. هر سازه گلخانه‌ای با هدف و کاربردهای خاصی طراحی گردیده است.

درهای گلخانه: گلخانه نیاز به درهای ورودی و خروجی دارد که هم کاربردی و هم متناسب با تجهیزات گلخانه مد نظر شما باشد. درهای با کیفیت که مدت طولانی دوام می‌آورند و عایق بندی خوبی دارند، از خروج گرما به بیرون از گلخانه نیز جلوگیری خواهند کرد.

انتخاب پوشش مناسب: انتخاب پوشش مناسب یکی دیگر از گام‌های اساسی که در ایجاد یک محیط رشد موثر در طرح و سازه گلخانه به حساب می‌آید. پوششی که انتخاب می‌کنید از استحکام و دوام بالایی برخوردار باشد تا اینکه در برابر شرایط سخت آب و هوایی مانند برف و باد به راحتی پاره نشود.

سیستم تهویه و خنک کننده: یکی از رایج‌ترین سوالات در رابطه با ساخت گلخانه مربوط به سیستم تهویه آن است. این ضروری است که برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد گیاهان، راهی برای خنک کردن قسمت داخلی گلخانه خود در نظر بگیرید. استفاده از انواع مختلف سیستم‌های خنک کننده مانند تهویه مکانیکی، تهویه طبیعی و سایه زنی می‌تواند مشکل شما را برطرف نماید.

 در انتخاب طرح به چه مواردی باید دقت نمود؟

انتخاب سیستم گرمایشی: این مرحله به نوبه خود یکی از مراحل مهم در طرح و سازه گلخانه است. تجهیزات گلخانه باید حاوی سیستم گرمایشی مناسب برای رشد و پرورش گیاهان باشد. در این راه می‌توانید از وسایل گرمایشی چون بخاری‌های پروپان و گاز طبیعی، بخاری‌های روغنی، لوله‌های همرفت، بخاری‌های آب گرم استفاده کنید. وسایل گرمایشی و سرمایشی را بسته به وسعت گلخانه خود انتخاب نمایید تا دمای محیط در کل گلخانه متعادل باشد.

نصب سیستم‌های جانبی: علاوه بر مهم بودن طرح و سازه گلخانه، وسایل داخلی نیز به نوبه خود دارای اهمیت هستند. به عنوان مثال، یک مولد CO2 می تواند بهبود رشد گیاهان را به همراه داشته باشد. همچنین با نصب یک سیستم آبیاری ساده می‌توانید اطمینان حاصل کنید که گیاهان شما همیشه و به طور منظم آبیاری می‌شوند. بسیاری از سیستم و تجهیزات مختلف دیگر به منظور ایجاد یک محیط رشد و نمو پر رونق در یک محیط ایزوله و کنترل شده ضروری است.

بنچ: بنچ‌ها (میز مخصوص برای گذاشتن گلدان) دارای اندازه و انواع مختلفی هستند، بنابراین شما می‌توانید دقیقا بنچ‌های مورد نظر خود را به راحتی انتخاب کنید. این میزها که از فولاد گالوانیزه قوی ساخته شده اند، برای مدت طولانی دوام خواهند آورد.

قیمت سازه گلخانه‌ای

هنگامی که تصویری از طرح و سازه گلخانه مد نظر خود را به پایان رساندید، وقت آن است که ساختار تجهیزات گلخانه خود را سفارش دهید. قیمت سازه گلخانه ای بسته به مصالحی که در ساخت سازه استفاده می‌شود، می‌تواند متغیر باشد. بهترین سازه گلخانه‌ای، سازه ای است که با مقاوم‌ترین مصالح طراحی شده است. علاوه بر اسکلت سازه، وسایل گرمایشی و سرمایشی، سیستم‌های آبیاری، مقاومت سازه در برابر وزش باد و دیگر مسائل، هر کدام به تنهایی در ساخت گلخانه حائز اهمیت هستند. چون هدف از گلخانه ایجاد محیط رشدی مرغوب و مناسب می‌باشد که در نهایت بتوان به تولید و پرورش محصولات متنوع کشاورزی با بهترین کیفیت و در فصل‌های مختلف سال پرداخت.

درباره صنم کهن

کارشناس ارشد گیاهپزشکی و کارشناس فنی مزرعه دانش هستم و افتخار دارم که بیش از ده سال در کنار کشاورزان و باغداران به عنوان مشاور در زمینه مدیریت آفات، بیماری‌ها و تغذیه گیاهان فعالیت دارم. وظیفه می‌دانم که دوش به دوش کشاورز و مرحله به مرحله کشت و زراعتش با او همگام باشم، تا در فصل برداشت از محصولش بهترین نتیجه را حاصل کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *