کشت خانگی و آپارتمانی

پنج سبزی که در بهار می توانیم بکاریم

پنج سبزی که در بهار می توانیم بکاریم

بهترین سبزی های بهاره

افرادی که به کاشت سبزی در بهار علاقمند هستند می‌توانند این کار را بدون امکانات خاصی انجام دهند. در واقع باغچه کوچکی از سبزیجات متنوع را در منزل و آپارتمان خود ایجاد نمایند و از آن لذت ببرند. کاشت سبزیجات در بهار بهترین زمان برای تولید و پرورش گیاهان است. زیرا دسترسی گیاهان به نور و دمای متعادل برای رشد نسبت به سرما راحت‌تر است. برای اینکه بدانیم چه سبزیجاتی را در بهار بکاریم بهتر است در رابطه با سبزی مورد نظر و نیاز های رشدی آن اطلاعات کسب کنیم تا با کمترین تجهیزات با کیفیت ترین محصولات را در خانه تولید کنیم. برای کاشت سبزی در بهار اکثرا دمای 25 درجه سانتی گراد لازم است.

بذر ریحان

ریحان برای کاشت سبزی در بهار گزینه خوبی است. با تهیه بذرهای آن از بازار می‌توانید یک گلدان پر، از این گیاه خوش طعم و خوش بو داشته باشید. کافی است در طول دوره رشد به نیاز نوری و آبیاری منظم این سبزی خوردن دقت کنید. در صورت مساعد بودن شرایط رشد، جوانه زنی بذر ریحان 5-10 روز طول می‌کشد.

بذر گشنیز

از دیگر گیاهان که برای کاشت سبزی در بهار توصیه می‌شود، می‌توان به گشنیز اشاره نمود. گشنیز از سبزی‌های پرخاصیت که در بیشتر غذاها می‌توان از آن استفاده کرد. بذرها را قبل از کشت به مدت 24 ساعت خیس کنید. بذرهای آماده برای کشت را در داخل گلدان حاوی خاک قرار دهید. بعد از چند هفته می‌توانید از ساقه‌های سبز شده آن استفاده نمایید.

بذر تربچه و تربچه

تربچه بهترین سبزی برای کاشتن در بهار است. این محصول مانند دیگر سبزیجات به فضای زیادی برای کاشت در منزل نیاز ندارد و این گیاه سریع الرشد را به راحتی می‌توانید در داخل گلدان عمیق بکارید. تربچه را بعد از 6-8 هفته می‌توانید برداشت کنید.

بذر کلم بروکلی

اگر از طرفداران کلم بروکلی هستید، بهتر است بدانید که این گیاه گرما دوست است و تنها در هوای گرم گل می‌هد. اگر کلم بروکلی را در اوایل بهار بکارید، از اواسط اردیبهشت تا اواسط خرداد رشد خواهد کرد.

بذر شوید

این سبزی از دیگر سبزی‌های پرکاربرد که در غذاها هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. لذا برای کاشت سبزی در بهار می‌توانید شوید را در کنار دیگر سبزیجات تولید کنید. شوید در زمان کمی رشد می‌کند و بعد از رشد خاصیت دانه افشانی دارد یعنی دانه‌های آن که بر روی خاک می‌ریزند دوباره شویدهای تازه رشد خواهند نمود. بهتر است این سبزی را در دوره رشد هرس کنید تا دیرتر دانه تولید کند.

بذر کاهو

برای کشت کاهو در داخل گلدان بهتر است گلدان‌هایی با قطر و عمق 15 سانتی متر را انتخاب نمایید. خاک مناسب برای پرورش کاهو، خاک سبک و زهکش است. دمای 12-24 درجه سانتی گراد بهترین دما برای جوانه زنی آن است. در همه سبزیجات تا زمان جوانه زنی باید خاک را مرطوب نگه دارید. مدت زمان جوانه زنی 2-10 روز خواهد بود. رطوبت برای خاک کاهو مهم می‌باشد، در صورت خشک شدن خاک، طعم کاهو تلخ خواهد شد. لذا آبیاری منظم در این گیاه حائز اهمیت است.

درباره صنم کهن

کارشناس ارشد گیاهپزشکی و کارشناس فنی مزرعه دانش هستم و افتخار دارم که بیش از ده سال در کنار کشاورزان و باغداران به عنوان مشاور در زمینه مدیریت آفات، بیماری‌ها و تغذیه گیاهان فعالیت دارم. وظیفه می‌دانم که دوش به دوش کشاورز و مرحله به مرحله کشت و زراعتش با او همگام باشم، تا در فصل برداشت از محصولش بهترین نتیجه را حاصل کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *