کشت خانگی و آپارتمانی

چند روش ساده برای کاشت سبزی خوردن در خانه

کاشت سبزی در خانه

کاشت سبزی در خانه

بیشتر مردم به خاطر آپارتمان نشینی، دسترسی به حیاط و باغچه ندارند تا بتوانند گل و سبزیجات مورد علاقه خود را کشت و استفاده نمایند. اما با چندین روش ساده و بدون نیاز به تجهیزات خاصی می‌توانید به کاشت سبزی در خانه و پرورش و تولید گیاهان بپردازید. کاشت سبزی خوردن در خانه علاوه بر اینکه نوعی سرگرمی است، باعث خواهد شد از خوردن سبزی‌های تازه‌ای که خودتان زحمت کشیده اید، لذت ببرید.

مواد لازم برای کاشت سبزی خوردن در خانه

برای کاشت سبزیجات در خانه تنها به بذر، گلدان مناسب، آبپاش، بیلچه، خاک مناسب برای سبزی، کود طبیعی و یا خاک برگ نیاز دارید. با داشتن موارد گفته شده می‌توانید اقدام به کاشت سبزی در خانه نمایید. البته در هر زمان و هر فصل از سال شما قادر به کشت سبزیجات خواهید بود.

نحوه کاشت سبزی

به طور خلاصه نحوه کاشت سبزی در خانه/ گلدان/ باغچه برای شما ارائه می‌شود تا به راحتی سبزیجات مورد نظرتان را در داخل گلدان پرورش دهید. ابتدا گلدانی متناسب با بذر مد نظر خود انتخاب کنید. سپس آن را با خاک که بهتر است مخلوطی از خاک باغچه و خاک برگ باشد، پر نمایید. سطح خاک گلدان را مرطوب کنید.

برای کاشت سبزی خوردن در خانه، بذر تربچه، ریحان، جعفری، شاهی و دیگر سبزی‌ها را که از روز قبل در آب ولرم خیس و سپس خشک کرده اید را در داخل گلدان در روی خاک قرار دهید. با لایه نازکی از خاک بذرها را بپوشانید و دقت کنید که خاک به قدری باشد که بذرها خفه نشوند. بهتر است هر نوع بذر در گلدان جداگانه کشت شود.

برای کاشت سبزی در خانه بهتر است ابتدا گلدان را در جای کم نور قرار دهید و بعد از اینکه گیاه به اندازه 2-3 میلی متر سبز شدند در معرض آفتاب مستقیم بگذارید. اگر نور کافی در دسترس نبود برای رشد بهتر جوانه ها می‌توانید از لامپ‌های فلورسنت نیز استفاده نمایید. گیاهان را زمانی آبیاری کنید که خاک رویی خشک شده باشد. زیرا در اثر آبیاری زیاد اکسیژن کافی به ریشه‌ها نمی‌رسد و منجر به پوسیدگی آن‌ها می‌شود.

برای کاشت سبزی در خانه میتوانید از گونه های زیر استفاده کنید اما به خاطر داشته باشید که این فرایند به طور کلی نیازمند رسیدن نور کافی به گلدان و یا محیط کشت شده است:

کاشت سبزی در خانه

نحوه جلوگیری از آفات

برای اینکه گیاهان کشت شده در حمله آفات خسارت نبینند، به محض مشاهده حشراتی مانند شته‌ها به جای سم می‌توان مخلوطی از آب و مایع ظرفشویی یا آب و الکل را بر روی سبزی‌ها اسپری کرد. بهتر است در کاشت سبزی در خانه از هیچ گونه سمی استفاده نشود، با رعایت عدم سمپاشی حتی با حضور حشرات آفت، سبزی های تولید شده ارگانیک خواهند بود. برای کاشت سبزیجات در منزل، می‌توانید به جای گلدان از سبدهای میوه استفاده کنید.

علاوه بر حجم زیاد برای کشت، حتی می توانید سبزیجات را به صورت مخلوط در کنار هم بکارید. بعضی از سبزیجات مانند نعناع و پونه بذر ندارند و باید نشاء آن‌ها را از سبزی فروشی‌ها تهیه نمایید. می توانید آن‌ها را به گلدان انتقال دهید. به هنگام انتخاب نشاء دقت کنید که ضعیف و پلاسیده نباشند.

 آنچه باید در مورد کاشت سبزی خوردن در خانه را بدانیم؟

کوددهی را دو هفته بعد از کشت شروع کنید. در صورت عدم دسترسی به کود طبیعی می توانید از کودهای شیمیایی و با توجه به دوز های نوشته شده بر روی برچسب، آن‌ها را در اختیار گیاه قرار دهید. بهتر است برای مصرف کود با یک متخصص گیاهپزشک مشورت شود.میتوانید بذر های مورد نیاز خود را از مجموعه مزرعه دانش به عنوان یکی از اصلی ترین تامین کننده نهاده های کشاورزی خریداری کنید.

درباره صنم کهن

کارشناس ارشد گیاهپزشکی و کارشناس فنی مزرعه دانش هستم و افتخار دارم که بیش از ده سال در کنار کشاورزان و باغداران به عنوان مشاور در زمینه مدیریت آفات، بیماری‌ها و تغذیه گیاهان فعالیت دارم. وظیفه می‌دانم که دوش به دوش کشاورز و مرحله به مرحله کشت و زراعتش با او همگام باشم، تا در فصل برداشت از محصولش بهترین نتیجه را حاصل کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *