آفات و بیماری‌ ها

بیماری های سانسوریا و راه‌های درمان آن

بیماری های سانسوریا و راه‌های درمان آن

بیماری های سانسوریا را بشناسیم

سانسوریا گیاه آپارتمانی و مقاوم به خشکی است. به منظور جلوگیری و درمان بیماری های سانسوریا، باید جریان هوای کافی در اطراف گیاهان را حفظ کرده و هنگام انتقال آن‌ها به خانه، همه گیاهان جدید را از لحاظ بیماری‌های قارچی بررسی نمایید. گیاهان سانسوریا در صورتی که شرایط نگهداری مناسبی نداشته باشند، مستعد ابتلا به بیماری‌های قارچی مانند پوسیدگی طوقه، بلایت و لکه برگی قرمز هستند. این گیاه را عفونت‌های قارچی دیگری مانند بیماری زنگ و لکه برگ باکتریایی تهدید می‌کند که باعث ایجاد لکه‌های مرطوب قهوه‌ای در برگ آن‌ها می‌شود. برای داشتن گیاهان شاداب و سرسبز باید با بیماری‌های گیاه سانسوریا آشنایی داشته باشیم.

دلایل بیمار شدن سانسوریا

اولین و مهمترین عامل برای بیماری های سانسوریا شرایط نامناسب نگهداری است. در صورتی که نور مورد نیاز گیاه فراهم نشود و یا آبیاری نامنظم باشد؛ گیاه ضعیف شده و مستعد بیماری می‌شود. قارچ‌های بیمارگر به طور طبیعی در خاک وجود دارند. هنگامی که گیاه ضعیف یا تحت شرایط استرس باشد، مقاومت آن در برابر بیماری‌ها شکسته شده و مورد حمله عوامل بیماری‌زا قرار می‌گیرد.

نیاز نوری و آبیاری سانسوریا

نیاز نوری سانسوریا حدود 20000 لوکس نوری است که با قرار دادن آن در فاصله حدود 1 الی 1.5 متری از منبع نوری طبیعی (دریچه، در شیشه‌ای و پنجره) برطرف می‌شود. لازم به ذکر است شیشه‌ها باید ساده باشند. شیشه‌های مشجر، دودی و رفلکس نور را فیلتر کرده و از کیفیت نور و میزان لوکس نوری می‌کاهند.

نیاز آبی آن بسته به نوع خاک متفاوت است. در صورتی که خاک سبک باشد و به محض آبیاری، آب از ته گلدان خارج شود، هر سه روز یکبار؛ و در صورتی که خاک کمی سنگین باشد و خروج آب از ته گلدان چند دقیقه‌ای به طول انجامد، هر یک هفته الی 10 روز یکبار آبیاری لازم است.

بیماری های قارچی سانسوریا و روش های درمان

لکه برگی قرمز

اگر در گیاه سانسوریا لکه‌های قرمز یا قرمز مایل به قهوه ای مشاهده کردید، احتمالاً مبتلا به قارچ لکه برگ قرمز (Red Leaf Spot) است. شرایط گرم و مرطوب، در رشد و گسترش این بیماری مؤثر می‌باشد. به همین دلیل بیشتر در ماه‌های بهار و تابستان مشاهده می‌شود. لکه برگی قرمز هنگامی رخ می دهد که اسپور قارچ موجود در هوا سطح برگ مرطوبی را برای چسبیدن پیدا کند. با گذشت زمان لکه‌های به وجود آمده در سطح برگ‌ها گسترش یافته و به هم می‌پیوندند و لکه‌های بزرگ، فرو رفته و تقریبا قهوه‌ای رنگی ایجاد می‌کنند.

برای درمان بیماری های سانسوریا در این بیماری می توانید برگ های آلوده را برش دهید تا از گسترش آن به مناطق دیگر جلوگیری نمایید. زمانی که بیماری خفیف است و در مراحل اولیه قرار دارد، بهترین سم برای درمان آن استفاده از قارچ کش‌‎ های حاوی مس و گوگرد به صورت محلول‌پاشی است. مانند سموم بردوفیکس، نوردوکس، کوپروسیت سی و… .

بلایت جنوبی

بیماری قارچی بلایت جنوبی (Southern Blight) از خاک وارد بافت گیاه شده و در محیط های مرطوب و گرم بیشتر رشد می‌کند. بنابراین مشکلات زهکشی یا آبیاری بیش از حد می‌تواند سبب تشدید این بیماری شود. این عامل قارچی با حمله به سیستم ریشه، باعث زرد شدن و قهوه‌ای شدن گیاه می‌شود. اگر اقدامی نکنید ممکن است گیاه خود را از دست بدهید. در صورت عدم درمان ممکن است منجر به پوسیدگی پهنای برگ شود. حداقل 3 تا 5 سانتی‌متر پایین تر از سطح پوسیدگی را قطع کنید.

در این مرحله می‌توانید از قارچ کش هایی مانند سموم مسی، کوپروسیت سی، رانمن، ایفینیتو، اکویشن پرو و … برای کنترل و درمان بیماری های سانسوریا استفاده کنید. این بیماری قارچی مخصوصا وقتی برگ‌ها خیس می‌شوند، پخش شده و گسترش میابد. بنابراین از محلول‌پاشی و غبارپاشی پرهیز کنید.

بلایت جنوبی سانسوریا

بیماری‌های ریشه‌ و طوقه

این بیماری های سانسوریا اغلب توسط قارچ‌های بوتریتیس، پیتیوم، ورتیسیلیوم و فیتوفترا ایجاد می‌شود. هنگامی که گیاه تحت استرس باشد و ضعیف شود، مقاومت آن در برابر بیماریها شکسته شده و عوامل بیماری‌زا به آن حمله می‌کنند. در سانسوریا به آن قسمت از برگ که در خاک قرار میگیرد، طوقه می‌گویند.

علائم قارچی شدن ریشه روی برگ ظاهر میشود. هنگامی که ریشه دچار بیماری قارچی می‌شود، یک برگ به یکباره شروع به زرد شدن می‌کند. برای جلوگیری از بیماری های سانسوریا ریشه‌ای میتوان ریشه ها را با سمومی مانند کاربندازیم و کاپتان ضدعفونی کرد. بهترین قارچکش‌ها برای درمان اینگونه بیماری استفاده از سموم پروفایلر، پروپاموکارب، الیت، ترکیبی از پروفایلر و الیت یا ترکیب پروپاموکارب و الیت است.

بهترین کودهای تقویتی سانسوریا

بعد از درمان بیماری های سانسوریا میبایست حتما گیاه را تقویت کرد. بهترین کود جهت تقویت ریشه‌ها بیورادیکانت است. این کود با ترکیباتی که دارد باعث تقویت ریشه‌ها و افزایش حجم ریشه‌های مویین می‌شود. بنابراین استقرار گیاه در خاک تقویت شده و جذب مواد غذایی نیز افزایش میابد.

حدود یک هفته بعد از آن باید از کود فسفر و پتاس بالا استفاده کنید. مانند کودهای فسفیت، فسفیمکس، 34-52-0 و … . کودهای ضد استرس که حاوی آمینواسید هستند نیز بسیار مفید بوده و مصرف آنها در زمانهایی که تعویض گلدان و یا جابه جایی گیاه صورت می‌گیرد، توصیه می‌شود. برای استفاده از کود های درمانی در بیماری های سانسوریا با مزرعه دانش همراه باشید.

درباره فاطمه معماریان

کارشناس ارشد گیاه پزشکی و کارشناس بذر مزرعه دانش هستم. زمانی که در این مسیر قدم گذاشتم تصمیم گرفتم تا در راه آبادی سرزمینم که مردمانش ولی نعمتان و هر ذره از خاکش همچون پاره‌ای از وجودم است، کوشا باشم؛ و با حس وظیفه شناسی، صداقت و وفای به عهد از انتخاب بذر مناسب تا برداشت محصول با کیفیت و پرسود همراه کشاورزان میهنم هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *