کشت خانگی و آپارتمانی

کاشت سبزی خوردن در زمستان؛ روش ها و مراقبت ها

کاشت سبزی خوردن در زمستان؛ روش ها و مراقبت ها

علاوه بر فصل‌های گرم سال می‌توان به کاشت سبزی خوردن در زمستان نیز اقدام کرد. برای این کار باید نکاتی را در رابطه با نحوه نگهداری سبزیجات و نحوه تهیه بستر کشت آن‌ها در روزهای سرد سال دانست. کاشت سبزی در زمستان کار راحتی است که به آسانی می‌توانید با استفاده از مطالب گفته شده در زیر شیوه و نحوه کاشت سبزی در زمستان را یاد بگیرید و سبزی‌های مورد نظر خود را بکارید.

جعفری

جعفری یکی از سبزی های مورد علاقه مردم است که در غذاهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای کاشت جعفری در زمستان بذرهای جعفری را به مدت یک شب در آب خیس کنید. سپس آب آن‌ها را دور ریخته و اجازه دهید بذرها خشک شوند. بذرها را در یک گلدان که حاوی مخلوطی از خاک لومی شنی و خاکبرگ است، در عمق 6-8 میلی متری و با فاصله 10-15 سانتی متری بکارید. بذرهای جعفری در نور کم بعد از 20-25 روز به خوبی رشد خواهند کرد. بهترین بازه دمایی در طول دوره رشد 18-21 درجه سانتی گراد است.

شاهی

نحوه کاشت سبزی در زمستان برای اکثر بذر سبزی‌های خوردنی شبیه هم است. بذرهای شاهی را پس از 24 ساعت خیساندن و خشک کردن، در داخل گلدانی که حاوی ترکیبی از مخلوطی از خاک لومی شنی و خاکبرگ است، در عمق نیم سانتی متری از خاک قرار داده و روی آن‌ها را با مقداری خاک می‌پوشانیم. در صورت مرطوب نگه داشتن خاک به طور منظم، بذرها بعد از 30-40 روز جوانه خواهند زند.

تره

بذرهای تره را  در آب خیس کنید تا متورم شوند. بعد از دور ریختن آب، بذرها را روز پارچه بریزید تا کاملا خشک گردند. گلدان را با خاک باغچه و به همراه مقداری کود طبیعی پر کنید. بعد از مرطوب کردن خاک گلدان، بذرهای تره را با فاصله بر روی خاک رویی یا سطحی بپاشید. در آخر با مخلوطی از کود طبیعی و ماسه روی آن‌ها را بپوشانید. سپس گلدان را آبیاری کنید. دوره جوانه زنی بذر تره بعد از 5-10 روز از زمان کاشت است.

پونه

کاشت سبزی در زمستان مخصوصا پونه یکی از آسان ترین کارهاست. برای این کار یک یا دو ساقه از گیاه پونه را در داخل آب گذاشته تا ریشه دار شوند. سپس آن‌ها را در داخل گلدان قرار دهید.

ترخون

داخل گلدان حاوی خاک باغچه و خاکبرگ را مرطوب کرده و در داخل آن گودال کوچکی به عمق 5-8 سانتی متری ایجاد نمایید. ریشه، قلمه و یا پاجوشی که از این گیاه را تهیه کرده اید داخل گودال قرار دهید و سپس خاک اطراف آن را محکم کنید. برای رشد بهتر است دو تا از ریشه و یا قلمه های ترخون را در هر گلدان بگذارید.

مرزه

برای کاشت مرزه در زمستان ابتدا گلدان مناسب را انتخاب نمایید. خاک گلدان را آماده کرده و در داخل آن در عمق نیم سانتی متری سوراخ هایی ایجاد کنید. بذرها را در آن‌ها ریخته و با خاک بپوشانید. بعد از اینکه کار کشت تمام شد به بذرها آب بدهید و گلدان را در قسمتی از خانه که نورگیر است، قرار دهید.
مشاورزه خرید سم کود بذر مزرعه دانش

درباره صنم کهن

کارشناس ارشد گیاهپزشکی و کارشناس فنی مزرعه دانش هستم و افتخار دارم که بیش از ده سال در کنار کشاورزان و باغداران به عنوان مشاور در زمینه مدیریت آفات، بیماری‌ها و تغذیه گیاهان فعالیت دارم. وظیفه می‌دانم که دوش به دوش کشاورز و مرحله به مرحله کشت و زراعتش با او همگام باشم، تا در فصل برداشت از محصولش بهترین نتیجه را حاصل کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *