سم

کاربرد، میزان و نحوه مصرف دورسبان طلایی گل سم

کاربرد، میزان و نحوه مصرف دورسبان طلایی گل سم

حشره کش کلرپیریفوس با نام تجاری دورسبان معرفی شده است. کلرپیریفوس  40/8% EC، حشره کش و کنه کش غیر سیستمیک با خاصیت تماسی، تدخینی، گوارشی و تنفسی از گروه سموم ارگانو فسفره است. نحوه اثر سموم فسفره بی اثر کردن آنزیم‌های کولین استراز است و در نتیجه سبب اختلال در سیستم عصبی مرکزی حشره و مرگ آن می‌شود. در ادامه این متن با ما همراه باشید تا کاربردها، نحوه مصرف و میزان مصرف حشره کش دورسبان طلایی، تولید شرکت گل سم گرگان را برایتان توضیح دهیم.

کاربرد سم حشره کش دورسبان طلایی گل سم

سم دورسبان علیه تعداد زیادی از حشرات مکنده، برگخوار، جونده‌ها و حتی حشرات موذی … کاربرد دارد. این سم موجب از بین رفتن آفات خاكزی نظیر لارو شب پره زمستانه، كك، چغندر، كرم مفتولی و … می‌شود. سم دورسبان در تمام گیاهان اعم از زراعی، سبزی و صیفی، گلخانه، باغات، در طول فصل رشد رویشی و زایشی کاربرد دارد. در زیر جدولی ارایه شده به هدف معرفی کلی آفات خسارت زا در هر محصول که توسط سم دورسبان طلایی گل سم کنترل می‌شوند.

نام محصول آفات خسارتزا
گندم جو شته، سن گندم
گیاهان زینتی شپشک، شته، زنجرک، پسیل، تریپس، آفات برگخوار
یونجه سرخرطومی، شته
چغندرقند پروانه طوقه بر، کک
پنبه مینوز برگ، کرم غوزه
مرکبات سپردارها، شپشک ها، تریپس
سیب زمینی سوسک کلرادو، هلیوتیس، مینوز برگ
پیاز تریپس، مگس پیاز
انگور کرم خوشه خوار، زنجرک، شپشک
سیب کرم سیب، سپردار واوی
درختان هسته دار سپردارها، برگخوار
  • حتما به دوره کارنس سم دورسبان برای استفاده در هر محصول توجه کنید.

 ترکیب سم دورسبان و روغن ولک

هر ساله تعداد زیادی از آفات در درختان میوه باعث کاهش عملکرد محصولات می‌شوند. خصوصا آفاتی مانند: سپردارها و شپشک‌ها و …  برای کاهش جمعیت آفات در طول فصل رویشی و میوه دهی باغ، در آخر فصل زمستان و حداقل یک هفته قبل از باز شدن جوانه‌های درختان، ترکیب سم دورسبان به میزان 1.5 لیتر با 10 تا 20 لیتر روغن ولک را در هزار لیتر آب مخلوط و روی تمام قسمت‌های درختان سمپاشی کنید.

ترکیب روغن ولک با سم دورسبان جهت مبارزه با حالت زمستان گذرانی آفات است که روی آفاتی مانند انواع سپردارها، شپشک‌ها، شته، لاروهای ساقه خوار و پوست خوار، کنه و … موثر است. توجه کنید که ترکیب سم دورسبان با روغن ولک باید در زمانی که هنوز درختان در خواب زمستانه به سر می‌برند، محلول‌پاشی شود.

 

نحوه استفاده و میزان مصرف سم دورسبان طلایی گل سم

برای مبارزه زمستانه، 1.5 لیتر سم دورسبان را به همراه 10 تا 20 لیتر روغن ولک در هزار لیتر آب مخلوط کنید و روی تمام قسمت‌های درختان محلول‌پاشی کنید. در باغات مرکبات بری مبارزه با آفات سپردار و شپشک‌ها، زمانی که حداقل 60 درصد پوره‌ها از تخم خارج شده‌اند، حشره کش دورسبان را به میزان 2 لیتر در هزار لیتر آب ترکیب و روی درختان سمپاشی کنید.

در درختان سردسیری برای مبارزه با آفات خصوصا شپشک‌ها، دورسبان را به میزان 1 تا 1.5 لیتر در هزار لیتر آب ترکیب و سمپاشی کنید. برای آفات برگخوار در غلات و سویا، این حشره کش را به میزان 2 تا 2.5 لیتر در هزار لیتر آب ترکیب و روی بوته‌ها سمپاشی کنید. برای مبارزه با دیگر آفات نیز سم دورسبان را به میزان 1.5 لیتر در هزار لیتر آب ترکیب کنید و مورد استفاده قرار دهید.

جهت نتیجه گیری بهتر، سمپاشی با سم دورسبان را در صبح یا عصر (هوای خنک) انجام دهید. سم دورسبان قابلیت اختلاط با سموم حشره کش و برخی از کودها را دارد، اختلاط باید طبق توصیه گیاهپزشک انجام شود و در ابتدا در سطح محدود آزمایش گردد.

ترکیب سم دورسبان با روغن ولک

دوره کارنس سم دورسبان

دوره كارنس سم دورسبان طلایی گل سم بسته به محصولات متفاوت معمولا 7 تا 14 روز است. عموما ماندگاری سم دورسبان در خاک به 2 تا 4 ماه می‌رسد. با توجه به عوارض سم دورسبان برای انسان، حیوانات و محیط زیست در هنگام سمپاشی به نوع محصول و دوره کارنس محصول توجه کنید. برای اطلاعات بیشتر مقاله دوره کارنس سموم را بخوانید.

عوارض سم دورسبان

سم دورسبان توسط سازمان بهداشت جهانی سمی نسبتا خطرناک اعلام شده و قرار گرفتن در معرض مقدار زیاد آن می‌تواند باعث اختلالات رشد و خود ایمنی شود. سم دورسبان در بخش کشاورزی از سموم پر مصرف و پرکاربرد است. اما مانند بقیه سموم فسفره، برای انسان و محیط زیست خطرات جبران ناپذیری را به همراه دارد.

سم دورسبان برای انسان نسبتا سمی است و ایجاد مسمومیت می‌کند، این سم روی سیستم عصبی مرکزی، سیستم قلبی عروقی و دستگاه تنفسی انسان تاثیر منفی دارد. دورسبان برای پرندگان، ماهی‌ها، بی مهرگان و موجودات دریایی بسیار سمی است. این ترکیب تحریک کننده پوست و چشم است و ایجاد حساسیت می‌کند. حتما در زمان سمپاشی از لباس مخصوص سمپاشی، دستکش، کلاه و عینک استفاده کنید.

در کل جهت کاهش عوارض زیست محیطی توجه به دوره کارنس، زمان مناسب سمپاشی و غلظت مناسب سم دورسبان مهم است. در مزارع سمپاشی شده حداقل تا 14 روز از چرای دام جلوگیری کنید، و ورود افراد به مزارع سم پاشی شده را به مدت 24 ساعت تا 5 روز محدود کنید.

درباره صنم کهن

کارشناس ارشد گیاهپزشکی و کارشناس فنی مزرعه دانش هستم و افتخار دارم که بیش از ده سال در کنار کشاورزان و باغداران به عنوان مشاور در زمینه مدیریت آفات، بیماری‌ها و تغذیه گیاهان فعالیت دارم. وظیفه می‌دانم که دوش به دوش کشاورز و مرحله به مرحله کشت و زراعتش با او همگام باشم، تا در فصل برداشت از محصولش بهترین نتیجه را حاصل کند.

2 دیدگاه در “کاربرد، میزان و نحوه مصرف دورسبان طلایی گل سم

  1. داودی نژاد گفت:

    با سلام در نظر داشته باشید که دورسبان جهت محلول پاشی در گلخانه نیست و به همراه آبیاری به خاک می دهند تا حشرات موجود در خاک از بین برود یا به سطح خاک بیاید و با سم دیگر مثل مونتو یا سیوانتو یا سم‌های دیگر از بین بروند

    1. صنم کهن گفت:

      سم دورسبان در مراحل ابتدایی رشد اگر گیاه مورد حمله افات قرار بگیرد محلولپاشی موردی ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *