کشت خانگی و آپارتمانی, کشاورزی نوین

آشنایی با کشاورزی سانتیمتر مربعی و مزایای ارزشمند آن

کشاورزی سانتی متر مربعی

کشاورزی سانتی متر مربعی چیست؟

برای شما که همیشه میخواستید باغچه سبزیجات داشته باشید و خودتان سبزیجات را پرورش دهید، اما نیاز به فضای وسیع و انجام کار زیاد، شما را منصرف کرده است؛ کشاورزی سانتی متر مربعی بهترین راه حل است. کشاورزی سانتی متر مربعی نه تنها در فضا صرفه جویی می‌کند بلکه باردهی و ثمردهی برابری با کشاورزی ردیفی، در ابعاد زمین‌های بسیار بزرگتر دارد. جذاب‌ترین جنبه کشاورزی سانتی متر مربعی این است که در مقایسه با روش‌های سنتی کشاورزی به کار یدی و فیزیکی خیلی کمتری نیاز دارد.

کشاورزی سانتیمتر مربعی دقیقا چیست؟

عبارت کشاورزی سانتی متر مربعی (Square Foot Gardening) برای اولین بار در سال 1981 توسط مِل بارتلومی به کار برده شد. این عبارت به معنی تقسیم کردن یک فضای باغبانی یا کشاورزی به بخش‌های هم اندازه است. هر بخش تقریبا حدود یک فوت مربع یا 900 سانتیمتر مربع است. در این روش باغچه یا باغ‌های کوچک اما متمرکزی ایجاد می‌شود که ثمردهی بالایی دارند.

شبکه آبیاری

تصویر بالا یک نمونه از کشاورزی فوت مربعی است. همانطور که در تصویر بالا مشاهد می‌کنید، سیستم آبیاری 4*4 فضا را به مربع‌هایی با ابعاد مساوی تقسیم می‌کند و همه بخش‌ها نیز به آرامی توسط لوله‌ها آبیاری می‌شوند.

مزایای کشاورزی سانتی متر مربعی

مزایای این نوع کشاورزی، آن را برای کشاورزان تازه کار بسیار جذاب کرده است. در این روش از بستر کشت‌های مرتفع (Raised Garden Beds) استفاده می‌شود که به حداقل فضا نیاز دارند و برای کسانی که محدودیت جا دارند بسیار مناسب است. همچنین به شهرنشینان این امکان را می‌دهد تا باغ خودشان را راه اندازی کرده و به کشاورزی بپردازند. با استفاده از بستر کشت مرتفع حتی می‌توان در مناطقی که خاک فقیر دارند هم به کشاورزی پرداخت.

بستر کشت مرتفع

بستر کشت مرتفع، ایجاد فضایی بالاتر از سطح زمین برای کشت است. این فضا می‌تواند مانند تصویر بالا در یک جعبه چوبی قرار بگیرد. از مزایای بستر کشت مرتفع این است که نوع خاک و عمق خاک را خودتان تعیین می‌کنید. و همچنین به علت ارتفاعی که دارد بر روی بستر راه نمی‌روید، بنابراین خاک فشرده نمی‌شود. در نتیجه ریشه آسان‌تر رشد خواهد کرد، رشد علف‌های هرز کاهش پیدا می‌کند و کشت بذر و کوددهی نیز راحت‌تر خواهد بود.

استفاده از شبکه‌های آبیاری

همانطور که کشاورزان کهنه کار یا با سابقه به خوبی می‌دانند و کسانی که برای اولین بار میخواهند کشاورزی کنند به زودی خواهند فهمید؛ بوته گیاهان مختلف برای رشد به فضای متفاوتی نیاز دارد. توجه به این مسئله در هنگام کشت می‌تواند بر میزان باردهی محصول و سود نهایی تاثیر بگذارد.

کشاورزی سانتی متر مربعی

همانطور که توضیح داده شد، کشاورزان در کشاورزی سانتی متر مربعی به جای اینکه مانند روش‌های سنتی، بذرها را به صورت ردیفی کشت کنند، بستر کشت را به مربع‌های هم اندازه (هر کدام حدود 30*30 سانتیمتر) تقسیم کرده و درون آن‌ها بذر می‌کارند. می‌توان مانند تصویر بالا از شبکه‌های مربعی ساخته شده با لوله‌های آبیاری استفاده کرد. به این ترتیب علاوه بر تقسیم سطح کشت به بخش‌های مساوی، یک سیستم اصلی آبیاری هم برای باغ خود انتخاب کرده‌اید.

محصولات کشاورزی سانتی متری

احتمالا از میزان تناژ محصولی که می‌توانید با کشاورزی به این روش به دست بیاورید تعجب خواهید کرد.  یک بستر کشت 1.5 متر مربعی می‌تواند سبزیجات مورد نیاز یک خانواده کوچک را به راحتی تامین کند. بگونه‌ای که در طول دوره رشد از سبزیجات تازه استفاده کنند و حتی فریز کنند و بعدا هم استفاده کنند.

دو سبزیجات متداول برای کاشت به روش سانتیمتر مربعی

می‌توانید در هر بخش 30*30 سانتیمتر مربعی که جدا کردید یک بوته گوجه فرنگی کشت کنید. کشت گوجه فرنگی به روش سانتیمتر مربعی ثمردهی بسیار بالایی دارد. هر بوته گوجه فرنگی می‌تواند حدود ۹ کیلوگرم گوجه فرنگی تولید کند. رقم‌هایی که به صورت عمودی رشد می‌کنند و به سطح کمتری نیاز دارند برای این نوع کشت مناسب‌تر هستند.

یک نوع سبزیجات عالی دیگر برای کشت به این روش، بوته خیار است. می‌توانید به راحتی 2 بوته خیار را در یک فضای 30*30 سانتیمتر مربعی بکارید. یک بوته سالم که با این روش کشت شده حدود 2.5 کیلوگرم محصول می‌دهد. بوته‌های خیار می‌توانند با کمک داربست به صورت عمودی هم رشد کنند. در یک فضای 1.5 متر مربعی می‌توانید همزمان 8 بوته گوجه فرنگی و 16 بوته خیار بکارید. این فقط یکی از ترکیبات بیشمار از تنوع کشتی بوته‌هایی است که می‌توان در یک بستر کشت مرتفع کاشت.

کشاورزی سانتی متر مربعی به شما این فرصت را می‌دهد تا در حالی که از فضای کمتری استفاده می‌کنید و زمان و تلاش کمتری نسبت به کشاورزی ردیفی سنتی صرف می‌کنید، باغ‌ یا باغچه‌های سالم و پرباری را پرورش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *