بذر

بهترین بذر شلغم چیست؟ مقایسه انواع بذر شلغم

بهترین بذر شلغم چیست؟ مقایسه انواع بذر شلغم

معرفی 5 بذر شلغم

شلغم به دلیل ارزش غذایی بالا و تاثیر بسیار زیادی که بر سلامتی دارد، محصولی بسیار پرظرفدار است که در فصول بهار و پاییز کشت می‌شود. با اینکه بیش از 30 نوع شلغم با شکل‌ها و رنگ‌های مختلف وجود دارد؛ رایج ترین آن‌ها به رنگ سفید و بنفش یا در برخی ارقام به رنگ سفید و سبز است. در این مقاله توضیحاتی در مورد بذر شلغم و نحوه کشت آن آورده‌ایم و بهترین بذرهای شلغم موجود در بازار را به شما معرفی کرده‌ایم.

بذر شلغم خوب چه ویژگی دارد؟

بهترین بذر شلغم باید دارای خصوصیاتی از قبیل قدرت سبزینگی بالا، قدرت بالای جوانه زنی و بیرون آمدن از خاک، قابلیت تشکیل غده و تورم یکدست ریشه باشد. همچنین یکسان بودن قدرت جوانه زنی و رویشی بذرها نیز اهمیت دارد تا وقت و هزینه برداشت صرفه بیشتری داشته باشد.

ویژگی‌های شلغم خوب

شلغم خوب و با کیفیت باید دارای پوستی صاف و شفاف باشد. شکل غده گرد و یکدست با رنگ منظم، زیبا و براق است. بافت آن بسیار فشرده و در عین حال ترد است. دارای ریشه باریک و کوتاهی می‌باشد که بافت ریشه مانند آن درون غده به وجود نمی‌آید و غده‌ها فاقد ریشه‌های جانبی هستند.

بذر شلغم خوب

تفاوت شلغم‌های استاندارد OP با شلغم‌های هیبرید F1

ارقام استاندارد کمی دیررس‌تر هستند (حدود 10 روز) و سایز بزرگ تری نسبت به ارقام هیبرید به خود می‌گیرند. کیفیت بذرهای هیبرید بالاتر است و محصول یکدست تر و دارای یونیفرمی بالاتری را می‌توان از این بذور برداشت کرد. برای پرورش گیاهانی که به صورت جوانه برداشت می‌شوند یا همان ریزسبزی‌ها یا میکروگرین‌ها (Microgreens) بهتر است از بذرهای هیبرید استفاده شود. مزیتی که بذرهای استاندارد نسبت به بذور هیبرید دارند، قیمت پایین تر نسبت به ارقام هیبرید و کیفیت مناسب و بازارپسند آن‌هاست. از این جهت برای کشاورزان به صرفه تر بوده و سوددهی بیشتری دارد.

معرفی چند رقم از بهترین بذرهای شلغم خارجی

بذر شلغم روزن سید

بذر شلغم روزن سیدز رقمی استاندارد است که توسط شرکت روزن سیدز هلند تولید می‌شود. این رقم دارای غده‌های کروی، شیرین و یکنواخت با رنگ بندی سفید و بنفش زیبا بوده که کیفیت خود را تا انتهای دوره برداشت حفظ می‌کند. دارای قدرت انبارداری بالا است.

بذر شلغم پروفیت سید

بذر شلغم وایت گلوب (سفید) رقمی استاندارد است که توسط شرکت پروفیت سیدز ایتالیا تولید می‌شود. این رقم نیز دارای غده‌های کروی، شیرین و یکنواخت به رنگ سفید شیری و بنفش منظم بوده و دارای قابلیت حفظ کیفیت محصول تا انتهای دوره برداشت است. دارای قدرت انبارداری بالا است.

بذر شلغم ویلمورین

بذر شلغم ویلمورین رقمی استاندارد از شرکت ویلمورین فرانسه می‌باشد. این رقم دارای غده‌های کروی یکنواخت، با طعمی شیرین و رنگ بندی سفید و بنفش زیبا بوده که دارای پوستی صاف و یکدست می‌باشد.این رقم نیز کیفیت خود را تا انتهای دوره برداشت حفظ کرده و دارای قدرت انبارداری بالایی است.

بذر شلغم پروسید

بذر شلغم دو رنگ پروسید رقمی استاندارد از شرکت پروسید هلند مناسب کشت فضای باز می‌باشد. این رقم با غده‌های کروی، شیرین و یکنواخت با رنگ بندی زیبا است که قابلیت حفظ کیفیت خود را تا انتهای برداشت دارد. بذر شلغم هلندی وایت گلوب پروسید نیز مانند دیگر ارقام شلغم به علت حساسیت به گرمای زیاد، در فصول بهار و اواخر تابستان کشت می‌شود. این رقم نیز دارای قدرت انبارداری بالایی است.

بذر شلغم یو اس اگری سیدز

بذر شلغم دو رنگ یو اس اگری سیدز یکی از بهترین و باکیفیت ترین ارقام استاندارد است که توسط شرکت یو اس اگریسید آمریکا تولید می‌شود. این رقم دارای غده‌های کروی، شیرین و بسیار یکنواخت، دو رنگ با رنگ بندی سفید صدفی و بنفش خوشرنگ و با کیفیت بسیار بالا بوده که خصوصیات خود را تا انتهای دوره برداشت حفظ می‌کند و همچنین دارای قدرت انبارداری بالایی است. بذر شلغم سفید آمریکایی نسبت به ارقام استاندارد دیگر کمی زودرس تر است.

بهترین بذر شلغم ایرانی

بذر شلغم کشتزار

بذر شلغم سفید کشتزار یکی از بذور استاندارد تولید شرکت کشتزار ایران است. این رقم از کیفیت بالایی برخودار است و در بسته بندی های قوطی 500 گرمی به بازار عرضه می‌شود. این رقم دارای غده‌های دورنگ (سفید و بنفش) هم‌شکل، هم‌سایز و فاقد ریشه‌های جانبی است.

لیستی از بهترین بذرهای شلغم

بهترین زمان کشت شلغم

بذر شلغم به دلیل حساسیت به گرمای زیاد، در فصول بهار و اواخر تابستان کشت می‌شود. شلغم برای رشد نیاز به تعیین زمان مناسب کشت دارد. کشت شلغم با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه از اواخر بهار و تابستان شروع می‌شود و در اواسط پائیز تا اوایل زمستان برداشت می‌شود.

خاک مناسب برای کاشت شلغم

خاک مناسب برای کشت شلغم خاک لومی – شنی و حاصلخیز است. می‌توانید برای تهیه بهترین خاک برای کاشت شلغم، خاک را با کود حیوانی پوسیده شده ترکیب کنید. میزان اسیدیته مورد نیاز برای شلغم بین 6 تا 7.5 است. استفاده از کودهای شیمیایی دارای عناصر ماکرو و میکرو  نیز در طول دوره رشد توصیه می‌شود. مصرف کودهایی نظیر هیومیک اسید هم در زودتر رسیدن شلغم مؤثر است.

خاک مناسب برای کاشت شلغم

چه میزان بذر شلغم در هکتار لازم است؟

میزان مصرف بذر در هکتار با توجه به شرایط منطقه‌ای متفاوت است. در صورتی که زمین تحت کشت به بازار فروش نزدیک باشد حدود 8 تا 9 کیلوگرم بذر در هکتار استفاده می‌شود. در این صورت کشاورز با گشت زدن در زمین شلغم‌های رسیده را برداشت و وارد بازار فروش می‌کند. یکی از معایب این روش افزایش هزینه کارگری است. در صورتی که فاصله زمین زراعی تا بازار فروش زیاد باشد، حدود 4 الی 5 کیلوگرم بذر در هکتار استفاده شده و برداشت به طور همزمان و در یک مرحله انجام می‌شود.

کاشت بذر شلغم در گلدان

بذر شلغم را می‌توان در گلدان نیز کشت کرد. بهتر است برای خاک گلدان از ترکیب خاک باغچه با کوکوپیت، کود برگ یا کمپوست و کود حیوانی کاملاً پوسیده شده استفاده کرد. برای تغذیه شیمیایی خاک قبل از کشت میتوان از کودهایی مانند: ریزمغذی گرانوله و سولفات آمونیوم نیز استفاده کرد.

ابتدا گلدانی به ارتفاع 20 سانتی‌متر انتخاب کنید. سپس بذرها را به عمق 1 الی 2 سانتی‌متر با فاصله  4 سانتی متر در خاک قرار دهید و بعد از کاشت به آرامی آبیاری کنید. توجه داشته باشید تا عمق خاک خیس شود. تا زمان جوانه زنی هر روز و بعد از آن یک روز در میان با آبپاش به طور کامل آبیاری را انجام دهید. گلدان را هم در فضای باز می‌توانید قرار دهید هم در محیط بسته.

اما با توجه به اینکه این بذر به نور زیادی جهت رشد احتیاج دارد باید نیاز نوری آن را برطرف کرد. بنابراین بهترین مکان برای پرورش آن در منزل، پشت پنجره با شیشه ساده و با فاصله حداکثر 1 متر است.

حدود 45 الی 50 روز بعد از کاشت بذر غده‌ها تشکیل می‌شوند و آماده برداشت هستند. رعایت بهداشت مزرعه نیز امری بسیار ضروری و مؤثر در سلامت محصول می‌باشد. آماده سازی زمین یا خاک گلدان قبل از کشت با کودهای پوسیده دامی و استفاده از کودهای شیمیایی دارای عناصر ماکرو و میکرو در طول دوره رشد توصیه می‌شود. مصرف کودهایی نظیر هیومیک اسید و سویل بوستر در زودرسی و افزایش کیفیت شلغم مؤثر است.

درباره فاطمه معماریان

کارشناس ارشد گیاه پزشکی و کارشناس بذر مزرعه دانش هستم. زمانی که در این مسیر قدم گذاشتم تصمیم گرفتم تا در راه آبادی سرزمینم که مردمانش ولی نعمتان و هر ذره از خاکش همچون پاره‌ای از وجودم است، کوشا باشم؛ و با حس وظیفه شناسی، صداقت و وفای به عهد از انتخاب بذر مناسب تا برداشت محصول با کیفیت و پرسود همراه کشاورزان میهنم هستم.

5 دیدگاه در “بهترین بذر شلغم چیست؟ مقایسه انواع بذر شلغم

  1. داوود کریمی گفت:

    سلام. خانم مهندس شما بذر شلغم اف یک هم دارید؟ بهترین بذر شلغمی که خودتون معرفی میکنید چی هست

    1. شقایق بازیاری گفت:

      سلام. بذر شلغم هیبرید موجود نیست، در صورت موجودی قیمت خیلی بالاتری نسبت به ارقام استاندارد داره
      بذر شلغم یو اس اگریسید یکی از بهترین و با کیفیت ترین ارقام شلغم استاندارد هست

  2. لاله خطیبی گفت:

    مطلب جالبی بود. نمیدونستم شلغم هم میتونه انقد تنوع داشته باشه!!

  3. توکلی گفت:

    با سلام. بذر شلغم تمام سفید هم موجود دارید؟

    1. شقایق بازیاری گفت:

      سلام. در حال حاضر موجود نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *