بذر

ویژگی‌های ارقام گوجه فرنگی مناسب صادرات

ویژگی‌های ارقام گوجه فرنگی مناسب صادرات

بذر گوجه های مناسب صادرات

گوجه فرنگی یکی از محصولاتی است که در ایران به میزان زیادی به منظور صادرات کشت می‌شود. صادرات این محصول به کشورهایی نظیر روسیه، ترکیه، ارمنستان، عراق، پاکستان و برخی کشورهای عربی صورت میگیرد. حال باید بدانیم که چه ارقام گوجه فرنگی مناسب صادرات هستند و چه ویژگی‌هایی دارند؟ بهترین بذر گوجه مناسب صادرات چیست؟

گوجه فرنگی مناسب صادرات چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

تیپ میوه‌

تیپ گوجه فرنگی با توجه به اینکه به کدام کشور صادر شود، متفاوت است. به عنوان مثال در پاکستان و عراق تیپ بیضی و در روسیه تیپ گرد را می‌پسندند. بنابراین اولین گزینه در انتخاب رقم تیپ محصول است.

سفتی بافت میوه

به دلیل اینکه زمان زیادی صرف می‌شود تا میوه‌ها به مقصد برسند، میزان سفتی میوه و ماندگاری بعد از برداشت نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

گوجه فرنگی بدرو مناسب صادرات

مقاومت نسبت به آفات و بیماری‌ها

ارقام باید در برابر بیماری‌ها و آفات مقاومت بالایی داشته باشند. چرا که آلوده بودن به هر نوع بیماری قارچی یا باکتریایی و آسیب‌های وارد شده بر میوه بر اثر حمله آفات، در ماندگاری بعد از برداشت، انبارداری و سلامت محصول در طول مسیر صادرات به دیگر کشورها تاثیر سوء دارد. همچنین در اثر مقاومت پایین رقم، کشاورز ناچار به استفاده بیشتر از سموم شیمیایی جهت کنترل می‌شود. و امکان پیدایش باقی مانده سموم در محصولات و در نتیجه به خطر افتادن سلامت جوامع بیشتر می‌شود. از طرفی از صادرات محصولاتی که دارای باقی مانده سموم هستند، ممانعت بعمل می‌آید. (استفاده از سموم مؤثر با دوره کارنس کوتاه مدت و رعایت تکمیل دوره بسیار حائز اهمیت است.)

وزن و سایز گوجه فرنگی مناسب صادرات

معمولاً برای صادرات، وزن میوه‌ها باید بین 160 تا 250 گرم باشد. (ارقامی که به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می‌شوند، گاهی تا 400 گرم نیز وزن دارند. این محصولات معمولاً گلخانه‌ای هستند.) از آنجایی که سایزگیری میوه‌ها بخصوص زمانی که از کودهایی نظیر پتاس بالا به میزان زیادی استفاده می‌شود، گاهی منجر به نرم شدن بافت آنها می‌شود؛ از این رو ارقامی را باید کشت کرد که حتی در صورت درشت شدن محصول سفتی بافت و کیفیت بالای خود را حفظ کنند.

جدا شدن میوه با کالیکس

جدا شدن گوجه فرنگی با کالیکس (کاسبرگ) که در بین کشاورزان به گل به سر بودن مشهور است، یکی از بهترین ویژگی‌های گوجه فرنگی صادراتی است. این ویژگی علاوه بر بازارپسندی محصول، قدرت انبار داری و ماندگاری گوجه‌ها را نیز بالا می‌برد. از جمله ارقامی که دارای چنین خصوصیاتی هستند، می‌توان به ارقام گوجه فرنگی بریویو، بدرو، باسیمو، 8320، سرین، الیسا، راسا و … اشاره کرد.

گوجه فرنگی بدرو مناسب صادرات

ارقام بریویو، بدرو و باسیمو هر سه دارای شکل ظاهری گرد، ارقام الیسا و راسا با تیپ بیضی بلوکی (رقم الیسا به شکل نیم بیضی و بلوکی، رقم راسا بیضی کشیده و بلوکی است.) و ارقام 8320 و سرین دارای تیپ گرد فِلَت هستند. تمامی این ارقام با دارا بودن خصوصیاتی نظیر مقاومت نسبت به بیماریهای قارچی، وزن و سایز مناسب، جدا شدن اغلب میوه‌ها با کالیکس، پر بار بودن، سفتی بافت، رنگ زیبا و بازارپسند و سازگاری با اغلب شرایط آب و هوایی و… بسیار از سوی کشاورزان و صادرکنندگان مورد استقبال قرار گرفته است.

که همین امر احتمال ورود بذرهای تقلبی را به بازار زیاد می‌کند. به تبع بالا بودن هزینه‌های کشاورزی و کمبود منابع آبی، حساسیت کشت محصولات نیز بسیار بالاست. بنابراین باید در خرید بذر بسیار دقت کرده و تنها از فروشگاه‌های معتبر خرید نمایید.

در صورت کمیاب شدن رقم مورد نظرتان، با اعتماد به کارشناسان با تجربه و کشت ارقام مورد تایید، بذر مناسب را جهت جایگزینی انتخاب کنید تا از سوددهی بالایی برخوردار شوید.

ویژگی های ارقام صادراتی

گوجه فرنگی صادراتی باید دارای ماندگاری بسیار بالا بعد از برداشت باشند، بنابراین باید همراه با دم گل برداشت شوند تا بهترین وضعیت ممکن را حفظ کنند. این گوجه‌ها باید دارای ویژگی‌هایی از قبیل رنگ قرمز جذاب، شکل زیبا و سفتی مناسب و قابل قبول باشند که این مورد از جمله اهمیت‌های این محصولات در صادرات محسوب می‌شوند. همچنین بعد از برداشت و حتی در فرآیند انتقال، این گوجه‌ها باید کیفیت خود را حفظ کرده و سفتی لازم را از دست ندهند.

یکی از ویژگی‌های مهم این گونه گوجه‌ها، میزان بافت گوشتی و سفت آن‌هاست، هرچند این محصولات نباید به اندازه گوجه های صنعتی سفت باشند اما باید به میزانی باشد که بتواند در طولانی مدت کیفیت خود را حفظ کند. همچنین، شکل و فرم میوه نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است، زیرا برخی کشورها مانند عراق، پاکستان میوه های بیضی شکل و کشیده را می پسندند در حالی که کشور هایی مانند روسیه ترجیح می‌دهند که گوجه‌ها به شکل گرد باشند، بنابراین انتخاب بذر گوجه فرنگی باید با دقت صورت گیرد تا شکل و فرم مطلوبی داشته باشند.

از این رو میتوان از بهترین بذر های مناسب صادراتی به ارقامی چون “سرینو”، “8320”، “نرو”، “بدرو”، “برویو” و “باسینو” و به عنوان یکی از بهترین بذر های به “بذر گوجه الیسا” اشاره کرد که برای صادرات مناسب هستند. این ارقام به دلیل کیفیت بالا مورد پسند بسیاری از صادرا کنندگان و وارد کنندگان کشور های دیگر بوده است.

درباره فاطمه معماریان

کارشناس ارشد گیاه پزشکی و کارشناس بذر مزرعه دانش هستم. زمانی که در این مسیر قدم گذاشتم تصمیم گرفتم تا در راه آبادی سرزمینم که مردمانش ولی نعمتان و هر ذره از خاکش همچون پاره‌ای از وجودم است، کوشا باشم؛ و با حس وظیفه شناسی، صداقت و وفای به عهد از انتخاب بذر مناسب تا برداشت محصول با کیفیت و پرسود همراه کشاورزان میهنم هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *