آفات و بیماری‌ ها

بیماری سفیدک پودری

ییماری قارچی سفیدک پودری

بیماری قارچی سفیدک پودری (Powdery mildew) به طیف وسیعی از گیاهان خسارت وارد می‌کند. بیماری از یک نقطه آغاز شده و به تدریج به تمام گیاه سرایت کرده و گسترش می‌یابد. شکل ظاهری برگ در بیماری سفیدک سطحی، سفید رنگ شده و حالتی مشابه پاشیده شدن آرد بر روی برگ به وجود می‌آید و تشخیص آن نسبتاً آسان است. اینکه این بیماری به چه میزان آسیب وارد کند بستگی به حساسیت گیاه، سن گیاه و شرایط محیطی دارد. در گیاهان قوی‌تر سرعت گسترش بیماری آهسته تر است.

وجود شرایط مساعد محیطی بخصوص از نظر دما و رطوبت به پیشرفت بیماری کمک می‌کند. مثلاً رطوبت بالای محیط در طی شب و رطوبت پایین محیط در طی روز، تراکم پیش از اندازه گیاهان و تهویه کم هوا از جمله شرایطی هستند که به شیوع این بیماری کمک می‌کنند.

کنترل بیماری قارچی سفیدک پودری

  • کشت ارقام مقاوم به بیماری
  • برای پیشگیری و درمان بیماری، بهتر است گیاهان در اولین ساعات روز آبیاری شوند.
  • رعایت فاصله کاشت
  • هرس سبز گیاهان
  • حذف علف‌های هرز
  • مصرف سموم شیمیایی مناسب و با رعایت دوره کارنس ( قبل از مصرف سموم شیمیایی با کارشناسان گیاه پزشکی مشورت شود.)

پیشگیری از سفیدک پودری در گیاهان

  1. انتخاب ارقام مقاوم: انتخاب ارقام مقاوم به سفیدک پودری می‌تواند از ابتدا به کاهش احتمال ابتلا به این بیماری کمک کند.
  2. مدیریت مناسب آبیاری: حفظ مدیریت مناسب آبیاری از طریق استفاده از روش‌های منظم و متعادل می‌تواند برای جلوگیری از ایجاد شرایط مهیج برای رشد قارچ سفیدک پودری مؤثر باشد. همچنین، از آبیاری مستقیم بر روی برگ‌ها و ساقه‌ها خودداری کنید.
  3. مدیریت صحیح نور: ارائه نور و تهویه مناسب برای گیاهان می‌تواند کمک کند تا رطوبت را کاهش داده و شرایط مناسب برای رشد سفیدک پودری را کاهش دهد.
  4. فاصله مناسب بین گیاهان: حفظ فاصله کافی بین گیاهان، تهویه بهتری را فراهم می‌کند و احتمال انتقال اسپورها کاهش می‌یابد.
  5. استفاده از کودهای متعادل: اطمینان از تأمین ترکیبات مغذی به گیاهان با استفاده از کود متعادل و مطابق با نیازهای گیاهان می‌تواند سلامت آن‌ها را بهبود بخشد و احتمال ابتلا به بیماری‌ها را کاهش دهد.
  6. پاکسازی منظم: حذف برگ‌ها و قسمت‌های گیاهی که علائم بیماری را نشان می‌دهند، به عنوان یک اقدام پیشگیری مهم می‌آید. این کار با کاهش منابع آلودگی محیط به انتشار بیماری کمک می‌کند.
  7. استفاده از قارچ کش ها: در صورت لزوم، استفاده از قارچ کش ها مطابق با راهنمایی متخصصان می‌تواند به کنترل بیماری و جلوگیری از گسترش آن کمک کند.

درباره صنم کهن

کارشناس ارشد گیاهپزشکی و کارشناس فنی مزرعه دانش هستم و افتخار دارم که بیش از ده سال در کنار کشاورزان و باغداران به عنوان مشاور در زمینه مدیریت آفات، بیماری‌ها و تغذیه گیاهان فعالیت دارم. وظیفه می‌دانم که دوش به دوش کشاورز و مرحله به مرحله کشت و زراعتش با او همگام باشم، تا در فصل برداشت از محصولش بهترین نتیجه را حاصل کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *