بذر

نحوه کشت و پرورش بامیه

کاشت بامیه

ناگفته های متخصصان در کاشت و پرورش بامیه

کاشت بامیه جالب است. بامیه یا “لیدي فینگر” با نام علمی Abelmoschus esculentus یک گیاه خوراکی است که از خانواده پنیرکیان یا Malvaceae می‌آید. این گیاه به عنوان یک گیاه مقاوم به شرایط آب و هوایی گرم و خشک شناخته می‌شود و در مناطق گرم و استوایی به خوبی رشد می‌کند. بامیه معمولاً به عنوان یک گیاه مهم در آشپزی‌های مختلف جهان به‌کار می‌رود و از میوه‌های آن برای مصارف خوراکی استفاده می شود.

به منظور دسترسی به بیشترین اطلاعات در مورد کشت و نگهداری از  این محصول باید به مواردی توجه داشت که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند. در ادامه به بررسی موارد مهم کاشت و پرورش بامیه خواهیم پرداخت.

برخی از خاص ترین انواع بذر بامیه

بهترین بذرهای بامیه باید از نظر کیفیت، انتخاب گونه، و نحوه نگهداری مطمئن باشند. در بازارهای مختلف، ممکن است مارک‌ها و انواع مختلف بذرهای بامیه موجود باشند. در انتخاب بذرها، نکته زیر را در نظر بگیرید:

از فروشندگان معتبر، فروشگاه‌های کشاورزی معتبر، یا شرکت‌های معروف بذری خرید کنید. بذرهایی که از منابع معتبر تأمین شده باشند، احتمالاً کیفیت بهتری دارند و کاشت و پرورش بامیه شما را راحت تر و مطمئن تر خواهند کرد.

در ادامه این مطلب قرار است تا به معرفی برخی از نمونه های با کیفیت از میان انواع بذر بامیه بپردازیم و نمونه هایی از بذر بامیه را معرفی کنیم که هم کیفیت بالایی دارند و هم سال هاست مورد استقبال کشاورزان قرار گرفته اند. این بذر ها عبارتند از:

  1.   بذر بامیه کلمسون بروسیدز
  2.   بذر بامیه ثمین بذر
  3.   بذر بامیه کلمسون اسپینلس پوپ
  4.   بذر بذر بامیه کلمسون اسپینلس پروسید
  5.   بذر بذر بامیه کلمسون اسپینلِس بیکربرادرز

بذر بامیه کلمسون بروسیدز

بذر بامیه کلمسون اِسپاین‌لِس رقم استاندارد (OP)هست که  توسط شرکت بروسیدز هلند تولید شده  و جهت کشت فضای باز مورد استفاده قرار میگیرد. این رقم دارای محصولی سبز رنگ، شیرین و بدون خار بوده که برداشت را برای پرورش بامیه آسان ترمیکند. این رقم قابلیت کشت در بهار و پاییز را دارد و نسبت به بیماری های قارچی و باکتریایی تحمل خوبی را دارد.

بذر بامیه ثمین بذر

بذر بامیه ثمین از ارقامی است استاندارد از شرکت گل سم گرگان، با عملکرد بسیار خوب و مناسب کشت بهاره و پاییزه  در فضای باز می‌باشد. این رقم و به به بیماری‌های قارچی متحمل است.

بذر بامیه کلمسون اسپینلِس پوپ

پوپ یکی از دیگر شرکت های معتبر در دنیا در زمینه تولید بذر صیفی جات هست که در میان اسامی انواع بذر بامیه نام این محصول به خوبی به چشم میخورد. بذر بامیه کلمسون اِسپینلِس (اِسپاین‌لِس) رقم استاندارد (OP)، تولید شده توسط شرکت پوپ هلند و مناسب پرورش بامیه درفضای باز است.

کاشت بامیه

در تصویر بالا، 5 نمونه بذر بامیه با کیفیت و مناسب کشت در فضای باز را مشاهده می کنید.

بذر بامیه کلمسون اسپینلس پروسید

بذر بامیه کلمسون اسپینلس پروسید (اِسپاین‌لِس) رقم استاندارد (OP)، تولید شده توسط شرکت پروسید هلند و مناسب کشت فضای باز و بسیار پربار می باشد. بذر بامیه کلمسون اسپینلس پروسیددارای میوه‌هایی به رنگ سبز خوشرنگ، بسیار خوش فرم و شیاردار، دارای طعم شیرین با بافت نرم و بسیار بازارپسند می‌باشد. میوه‌های این رقم بدون خار بوده که این امر سبب سهولت در برداشت محصول می‌شود.

بذر بامیه کلمسون اسپینلِس بیکربرادرز

بذر بامیه استاندارد کلمسون اسپینلِس از شرکت بیکر برادرز هلند، رقمی زودرس با عملکرد بالا و مناسب کشت در فضای باز می‌باشد. این رقم قابلیت کشت بهاره و پائیزه را نیز دارد. بامیه بیکر برادرز دارای میوه‌هایی با رنگ سبز بازارپسند و شیاردار با اندازه‌های یکنواخت است. از خصوصیات این بذر برای کاشت بامیه میتوان به متحمل بودن به بیماریهای قارچی، و مقاوم بودن به گرما اشاره کرد.

کاشت بامیه

چند بامیه با کیفیت و مطلوب را مشاهده میکنید.

راهنمای کاشت بامیه بامیه

کشاورزانی که قصد کاشت بامیه را دارند، باید برخی از موارد را همواره در ذهن داشته باشند. در بالا اشاره کردیم که انتخاب بذر یکی از مهمترین مواردی است که باید به آن توجه کنند. از موارد دیگر که در زمان پرورش بامیه با آن روبرو می شویم، خطر ابتلا به بیماری هایی چون: بیماری سفیدک پودری بامیه، سوختگی شکوفه بامیه و پژمردگی فوزاریومی بامیه است.

به منظور درمان این بیماری ها، میتوانید از متخصصین مزرعه دانش کمک گرفته تا راهنمایی های دقیقی را درباره راه های درمان به شما ارائه دهند، اما میتوان به این موضوع نیز اشاره کرد که عموما این بیماری های با انواع قارچکش ها قابل درمان هستند و میتوان در زمان مناسب با آن ها مقابله کرد.

ما در فروشگاه اینترنتی مزرعه دانش، افتخار داریم تا با همراهی برترین متخصصین کشوری، بهترین راهنمایی را در انتخاب سم قارچ کش برای بیماری گیاهان شما را عرضه داریم. از این رو میتوانید در صورت بروز نشانه هایی از هر بیماری در بامیه، با شماره های موجود در وب سایت تماس بگیرید.

نکته دیگر در این خصوص این است که شما به عنوان فردی که قصد کاشت بامیه را دارد، باید در زمینی کشت انجام شود که مبتلا به شوری نبوده و از شرایط خوبی برخوردار باشد. همچنین این بذر ها، در زمان پرورش به کود های مختلفی نیاز دارند که از مهمترین این محصولات میتوان به کود های فسفر بالا، کود های پتاس بالا، انواع کود هاس اسیدآمینه با توجه به نیاز زمین و محصول و در نهایت به کود های مختلف ریز مغذی اشاره داشت. به خاطر داشته باشید که پیش از استفاده از هر کودی، با متخصصین کشاورزی مشورت کنید تا با راهنمایی های دقیق خود، از هدر رفت محصول و سرمایه شما جلوگیری کند.

نتیجه گیری

در مطالب بالا، تلاش کردیم تا با ارائه راهنمایی های دقیق در خصوص کاشت و پرورش بامیه، راهنمایی دقیق در کنار آموزش 0 تا 100 کاشت و پرورش این گیاه ارائه کنیم. همچنین با معرفی انواع بذر بامیه، کود های مورد استفاده برای این ارقام، بیماری های احتمالی و شایع در این بوته ها، راه های درمان و شرایط زمین برای کشت، اطلاعات کاملی را در خصوص کشاورزان قرار دهیم.

این نکته لازم به ذکر است که فروشگاه اینترنتی مزرعه با افتخار بیش از 50 سال است که در کنار کشاورزان عزیز بوده و با عرضه محصولات با کیفیت و ارائه خدمات مشاوره در کنار کشاورزان عزیز باشد. شما میتوانید محصولات تولید شده از برترین برند های ایرانی و خارجی را در این فروشگاه مشاهده، خریداری و درب منزل خود تحویل بگیرید.

درباره احسان معتمدی

کارشناس ارشد گیاهپزشکی و کارشناس مزرعه دانش هستم. بیش از 5 سال سابقه نظارت مزارع بذری را دارم. از انتخاب بذر مناسب اقلیم شما تا مرحله برداشت محصولتان در کنار شما کشاورزان عزیز هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *