آفات و بیماری‌ ها

همه چیز درباره راب گلخانه ای

راب گلخانه ای

معرفی راب گلخانه و راه های مبارزه با آن

راب گلخانه ای گونه ای از نرم تنان هستند، بدن آنها خیلی شبیه به حلزون ها می باشد، با این تفاوت که فاقد صدف هستند. جمعیت راب ها، به طور گسترده در سراسر جهان گسترش یافته است، به ویژه در گلخانه ها، به عنوان یک آفت مهم به شمار می روند. در آب و هوای گرم، در فضای باز هم فعالیت می کنند. چرخه زندگی آنها با دما رابطه مستقیم دارد.

راب گلخانه ای همراه نباتات گلخانه ای از ایتالیا وارد ایران شده است، این گونه به طور گسترده در سراسر جهان ثبت شده است و گسترش آن از 100 سال پیش آغاز شده است.

در ایران، این گونه از راب از آفات مهم گلخانه‌ای به خصوص در شمال و شمال غرب کشور، خصوصا اطراف تهران، اصفهان و مشهد گزارش گردیده است، که به انواع سبزیجات برگی خسارت وارد می‌نماید.

مشخصات آفت راب گلخانه ای

طول بدن راب گلخانه ای در حداکثر رشد به 30 تا 40 میلیمتر می رسد. رنگ آنها خاکستری تیره و دارایKeel  نسبتا کوتاه می باشند. پشت بدن در امتداد مانتو دو نوار تیره نسبتا واضح مشاهده می شود.

ظاهر خارجی دارای دمی نوک تیز است، و پنوموستوم در نیمه خلفی گوشته قرار دارد.

راب گلخانه ای از دستگاه تناسلی داخلی قابل شناسایی است، دارای یک زائده آلت تناسلی به شکل سوسیس در انتهای داخلی آلت تناسلی است. به ندرت زائده به سمت نوک خود متورم می شود.

هر راب در طول عمر خود حدود 150 تخم می گذارد. آنها در اوایل پاییز شروع به تخمگذاری می کنند، در آخر پاییز داخل لانه هایی که در خاک ایجاد کردند تفریخ می شوند. لاروهای جوان بعد از تفریخ بیشترین خسارت را می زنند و در زمستان به فعالیت ادامه می دهند. چرخه زندگی آنها سالانه است.

راب گلخانه ای

تخم ریزی در اواسط پاییز زیر تخته سنگ ها، زیر گلدان ها و یا قطعات چوب و تخته که با خاک مرطوب در تماس باشند، در دسته های 70 تا 80 عددی گذاشته می شود. تخم ها سفید شکری و به قطر 2 میلیمتر است.

در زمستان اکثر بالغینی که تخمگذاری کرده بودند می میرند، و در بهار مجدد با افزایش دمای محیط (میانگین 35 درجه سانتی گراد و رطوبت 80 درصد) فعالیت راب ها به میزان زیادی کاهش می یابد، و به خواب تابستانی می روند.

به جز تابستان در همه سال فعال هستند، و بیشترین خسارت در اردیبهشت و آبان ماه از طریق تغذیه از برگ وارد می کنند.

مسیر حرکت آنها در روز به وسیله نوارهای نقره ای رنگ (مخاط بی رنگ، شفاف و آبکی از بدن خود استخراج می کنند) در سطح زمین مشخص می شود. مقاومت راب ها در برابر گرما و سرما ​​در طول سال متفاوت است.

خسارت راب گلخانه ای

راب گلخانه بیشتر در اوایل بهار و به خصوص در پاییز در چمن کاری ها و سبزی کاری ها مشاهده می شود. ولی در گلخانه ها به علت مساعد بودن رطوبت و دما در تمام مدت سال فعالیت دارند.

این گونه از برگ‌ها و شاخه‌های سبز تغذیه می کند، و در جمعیت زیاد در گلخانه‌ها و در فضای باز آفت می باشد. و حتی مواد حیوانی و برگ های ریخته شده را نیز می خورد. فعالیت و تغذیه آن قبل از غروب آفتاب شروع می شود و در اوایل شب به اوج خود می رسد. این گونه به ندرت از درختان بالا می رود و در طول روز بیشتر در زیر تخته سنگ ها و گیاهان یافت می شود.

راب گلخانه ای

کنترل راب گلخانه ای

کنترل راب گلخانه یکی از چالش‌های اصلی در محیط‌های گلخانه‌ای می باشد. روش های موثر برای کنترل آن شامل موارد زیر است؛

استفاده از تله: یکی از راهکارهای موثر مدیریت راب گلخانه ای، تله‌گذاری و شکار آن‌ها می‌باشد. تله‌ها به اشکال مختلف ساخته شده‌اند، که برای به دام انداختن راب ‌ها کاربرد دارند، و در اشکال مختلف و در سطح زمین قرار داده می شوند، راب ها با حرکت روی سطح زمین داخل آنها افتاده و از بین می روند.

تله ها را باید با مواد جذب کننده مانند میوه های تخمیر شده یا محلول سرکه، شکر و آب پر کرد.

استفاده از طعمه مسموم: مانند استفاده از فسفات آهن که ماده سمی برای راب گلخانه ای هست، و با سبوس برنج و گندم ترکیب می شود.

استفاده از موانع فیزیکی: استفاده از اجسامی که لبه های تیز دارند، در سطح گلخانه یا مزرعه مانند پوست تخم مرغ خرد شده، تراشه چوب یا خاك اره، شن، ماسه، سنگ ریزه با لبه هاي تیز، سبوس گندم و برنج، كاغذ سمباده، بلورهای نمک و .. راب ها با برخورد با این اجسام احساس ناراحتی می کنند و از محل دور می شوند.

کاشت گیاهان تله: برخی از گیاهان میزبان خوبی برای راب ها هستند، مانند؛ کاهو، کلم، باقلا، لوبیا، همیشه بهار … که با تجمع راب ها روی این گیاهان می توان به آسانی آن ها را جمع آوری کرده و از بین برد.

استفاده از سموم شیمیایی: عمدتاً برای کنترل راب ها از سموم کشاورزی شیمیایی که متداول ترین آن‌ متالدئید،سم گرانول دیازینون کیمیا است، استفاده می‌شود.

درباره صنم کهن

کارشناس ارشد گیاهپزشکی و کارشناس فنی مزرعه دانش هستم و افتخار دارم که بیش از ده سال در کنار کشاورزان و باغداران به عنوان مشاور در زمینه مدیریت آفات، بیماری‌ها و تغذیه گیاهان فعالیت دارم. وظیفه می‌دانم که دوش به دوش کشاورز و مرحله به مرحله کشت و زراعتش با او همگام باشم، تا در فصل برداشت از محصولش بهترین نتیجه را حاصل کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *