بذر

روش های صحیح انتخاب بذر مناسب

روش های صحیح انتخاب بذر مناسب

نکات مهم در انتخاب بذر مناسب

بذر (Seed) بخشی از روند تولید مثل در گیاهان دانه دار است که حاصل تخمک رسیده بعد از لقاح، توسط گرده است. یکی از بهترین راه‌های تکثیر گیاهان از طریق بذر است. این بخش از اجزا و قسمت‌های مختلفی ساخته شده است؛ که شامل جنین یا رویان، بافت مواد ذخیره‌ای و پوسته بذر است. جوانه زنی، مجموعه‌ای از فعالیت‌هایی است که در نتیجه آن جنین رشد خود را آغاز کرده و با شکافتن پوشش بذر گیاه جدیدی به وجود آمده که می‌تواند به طور مستقل به زندگی خود ادامه دهد. در ادامه متن نکات مهم برای انتخاب بذر را توضیح خواهیم داد.

چند نکته حائز اهمیت در امر جوانه زنی بذر

  • قوه نامیه بذر (به این معنا که جنین زنده و قادر به جوانه زدن باشد).
  • بذر باید با شرایط محیطی که در آن کشت می شود سازگار باشد.انتخاب بذر

برای انتخاب بذر مناسب به چه نکاتی توجه کنیم؟

سلامت بذر

تمام بذرها باید از نظر آلودگی به میکروارگانیسم‌ها تست شود. میزان رطوبت یکی از فاکتورهای سلامت بذر است که به صورت درصد بیان می‌شود. اگر درصد رطوبت بذر از یک حد بیشتر باشد مورد حمله بیماری‌های قارچی قرار می‌گیرد. مشخصات ظاهری بذر نیز اهمیت دارد. چنانچه رنگ و بوی بذری نسبت به حالت نرمال آن تغییر کرده باشد، نشان از نارس بودن یا آلوده بودن بذر دارد.

سایز بذر

اگر انداره بذر از حد نرمال پایین‌تر باشد، نشان دهنده کمبود مواد ذخیره‌ای دانه بوده و کیفیت آن پایین است.

عمر بذر

مدت زمان عمر بذر به شرایط و محیط نگهداری و در صد رطوبت محیط نیز بستگی دارد.

خلوص بذر

این ویژگی به دو بخش فیزیکی و ژنتیکی تقسیم می‌شود. خلوص ژنتیکی مربوط به صفات ارثی مانند شکل میوه، رنگ گل و … است. خلوص فیزیکی به آن معناست که بذرها خالص باشند و فاقد کاه و کلش، شن، بذرهای علف‌های هرز و بذر سایر ارقام در آن باشد. درصد خلوص بذر نباید کمتر از 98% باشد. بذرها با گذشت زمان توانایی تولید گیاه سالم را از دست می‌دهند. باید به تاریخ بذر و شرایط نگهداری آن توجه کرد.

قوه نامیه بذر

درصدی از بذرها که توانایی جوانه زنی را دارند.

قدرت نامیه بذر

به معنای قدرت جوانه زنی بذرها در فاصله بین کاشت و جوانه زنی

قدرت رویش بذر

نیروی مورد نیاز بذر برای جوانه زنی و خارج شدن از خاک. رویش بذر به عواملی مانند: بافت خاک، عمق کاشت، عوامل ژنتیکی بذر و اندازه خود بذر بستگی دارد.

رکود بذر

این واژه که در فیزیولوژی گیاهی به کار می‌رود و به معنای عدم رشد در هر قسمت از گیاه است که در اثر برخی از عوامل خارجی و داخلی اعمال می‌شود. عواملی نیز در بذر ایجاد رکود می‌کنند که عبارتند از:

  • جنین رشد نیافته بذر: گاهی بعضی بذور باید چند روز تا چند ماه در انبار نگهداری شوند تا جنین رشد خود را کامل کند.
  • جنین خفته: گاهی برخی بذور به یک دوره سرمادهی نیاز دارند تا جوانه بزنند.
  • پوشش ضخیم بذر: بعضی بذرها دارای پوشش بسیار ضخیم هستند که سبب تاًخیر در جوانه زنی می شود. این پوشش به مرور زمان در طبیعت یا در زیر خاک تجزیه شده و بذر توان جوانه زنی پیدا می کند.

انتخاب بذر

انتخاب بذر مناسب با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه، نوع کشت (گلخانه‌ای یا فضای باز)، شرکت تولید کننده بذر، نوع آب و خاک منطقه انتخاب می‌شود. مشورت با کارشناس بذر در انتخاب بذر مناسب می‌تواند بسیار مؤثر و سودمند باشد.

فروشگاه اینترنتی “مزرعه دانش” با افتخار به عنوان یکی از بهترین مراکز برای خرید و انتخاب بذر مناسب در دنیای آنلاین شناخته می‌شود. این فروشگاه با دلیل و احترام به علاقمندان به کاشت و باغبانی، امکان فراوانی را برای انتخاب انواع بذرهای با کیفیت و تضمینی ارائه می‌دهد. توضیحات دقیق و معتبر اینجا، شما را در انتخاب بهترین بذرها به‌ویژه با توجه به نیازهای گوناگون، هدایت می‌کند. ما از اینکه بهترین تجربه خرید را برای شما فراهم کنیم، به ویژه زمانی که در تمام مراحل کاشت و رشد گیاهان شما همراه شما هستیم، بسیار خوشحالیم. اطمینان داریم که با تنوع بالا و تخصص در ارائه بذرهای متنوع، “مزرعه دانش” یک همراه قابل اعتماد و محلی امن برای خرید بذر با کیفیت برای شماست.

 

درباره فاطمه معماریان

کارشناس ارشد گیاه پزشکی و کارشناس بذر مزرعه دانش هستم. زمانی که در این مسیر قدم گذاشتم تصمیم گرفتم تا در راه آبادی سرزمینم که مردمانش ولی نعمتان و هر ذره از خاکش همچون پاره‌ای از وجودم است، کوشا باشم؛ و با حس وظیفه شناسی، صداقت و وفای به عهد از انتخاب بذر مناسب تا برداشت محصول با کیفیت و پرسود همراه کشاورزان میهنم هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *