آفات و بیماری‌ ها

آفات پسته و روش مبارزه با آن

آفات پسته و روش مبارزه با آن

آفات پسته کدامند؟

پسته یکی از مهم ترین محصولات استراتژیک کشور است و شناسایی آفات و بیماری‌های آن برای کشاورزان اهمیت بالایی دارد. در باغات پسته آفات تنوع زیادی دارند. در هر منطقه و با توجه به متغیر بودن آب و هوا و وضعیت باغات، جمعیت هر آفت در هر باغ متفاوت است. به همین منظور به چند مورد از آفات پسته بسیار مهم به صورت کلی اشاره خواهیم کرد:

پسیل پسته ( شیره خشك)

اصلی‌ترین آفات پسته پسیل (agonoscena pistaciae) است. که به دلیل خشک شدن عسلک دفع شده از انتهای بدن حشره به شیره خشک هم معروف می‌باشد. این آفات پسته سالیانه 5 تا 6 نسل دارد. حشرات کامل پسیل در اواخر زمستان از محل زمستان گذرانی خارج و شروع به فعالیت می‌کنند و سپس روی جوانه‌های متورم و بعد روی و زیر برگ‌ها تخم ریزی می‌كنند.

پوره‌ها و حشرات کامل در طول عمر خود از شیره گیاهی تغذیه می‌کنند. تغذیه از شیره گیاه موجب پوكی و نیم مغز شدن دانه‌ها می‌شود. و سپس منجر به ریزش جوانه‌های در حال تشكیل سال آینده و نهایتا ریزش برگ‌ها می‌شود و گیاه بشدت ضعیف شده و در سال آینده محصول مناسبی نخواهد داشت.

 

آفات پسته و روش مبارزه با آن

پروانه چوبخوار پسته

پروانه چوبخوار (kermania pistaciella) از مهمترین آفات پسته است که در اکثر مناطق پسته کاری خسارت می‌زند. پروانه‌های ماده چوبخوار پسته روی سر شاخه‌های جوان، محور خوشه‌ها، دم میوه‌ها و حتی دم برگ‌ها تخم ریزی می‌کنند. سپس لارو این آفات پسته وارد سرشاخه و خوشه می‌شود و تغذیه می‌کند. فعالیت لارو درون خوشه‌ها باعث ریزش خوشه می‌شود و در صورتی که خوشه رشد کرده باشد، قسمت انتهایی خوشه‌ها خشک و سیاه می‌شوند.

لاروهای مستقر در مغز سر شاخه‌ها باعث ضعف سرشاخه‌ها، و در نتیجه ضعف جوانه‌های میوه و برگ دهنده سال بعد می‌گردند. این آفت در سال یک نسل دارد. مدت مبارزه با آن کوتاه است. با استفاده از تله‌های فرمونی و مشورت با کارشناسان گیاهپزشکی، می‌توان زمان دقیق مبارزه علیه این آفت را مشخص کرد، و در زمان مناسب عملیات سمپاشی علیه آن را انجام داد.

آفات پسته و روش مبارزه با آن

سن‌های پسته

سن‌های خسارت زا در باغات پسته عمدتا سن سبز با لكه سفید، سن سبز یكدست، سن قهوه‌ای و سن قرمز ازمهم ترین آفات پسته هستند. نحوه خسارت سن‌ها با توجه به مراحل رشد میوه متفاوت است؛

از مرحله تشکیل میوه تا قبل از سخت شدن پوست استخوانی

در این مرحله تغذیه سن‌ها سبب سیاه شدن تمام میوه در ابتدای فصل می‌شود. میوه‌‌ها بر روی درختان خشکیده و ریزش می‌نمایند. در اثر تغذیه سن‌‌ها در روی پوست سبز میوه شیره گاهی به صورت قطرات شفافی خارج شده و محل تغذیه کاملاً مشخص است. بر روی سطح داخلی میوه‌‌ها شبکه‌‌های تور مانند سفید رنگی مشاهده می‌شود. در روی پوست سبز میوه‌‌ها در مرحله شروع سخت شدن پوست استخوانی تا سخت شدن کامل آن لکه‌‌های قهوه‌‌ای رنگی مشاهده می‌گردد.

از مرحله سخت شدن پوست استخوانی تا مغز بندی میوه‌‌ها

محل تغذیه سن‌‌ها در سطح داخلی پوست استخوانی به صورت نقاط سیاه رنگ دیده می‌شود. تغذیه سن‌‌ها در این مرحله از جنین در حال رشد سبب پوکی و اسفنجی شدن جنین و از مغز میوه‌‌ها سبب ایجاد لکه‌‌های نکروزه فرو رفته قهوه‌‌ای رنگ بر روی مغز میوه‌‌ها می‌گردد. در این مرحله سن‌‌ها به ویژه سن‌های سبز، قرمز و قهوه‌‌ای پسته قادر به انتقال قارچ Nematospora coryli نیز بوده و بیماری ماسوی پسته را منتقل می‌نمایند. برای مبارزه با آفات مهم پسته، که مختصرا به آن‌ها اشاره گردید، سم افوریا بهترین و کاربردی ترین گزینه است.

سم افوریا برای آفات پسته

با توجه به اینکه سم افوریا حشره کشی سیستمیک، با خاصیت تماسی و گوارشی است؛ می‌تواند همزمان تمام آفات مکنده و جونده را کنترل کند. افوریا تاثیر ضربه‌ای در کنترل آفات و خاصیت سریع نفوذ به داخل گیاه و تاثیر سیستمیک بالایی دارد. افوریا با داشتن دو نحوه اثر متفاوت ضمن حفاظت گیاه از بیرون و درون، بروز مقاومت را به تاخیر می‌اندازد. این حشره کش ایمن، کم خطر و سازگار با محیط زیست است. دوره کارنس (دوره ماندگاری سم) افوریا 3 روز است.

برای سن و سنک پسته، افوریا را به میزان 0.4 تا 0.5 لیتر در هزار لیتر آب و برای سفید بالک خیار، 0.4 لیتر در هزار لیتر آب مورد استفاده قرار دهید. تکنولوژی زئون پوشش کامل و یکنواخت سم بر سطح برگ را تضمین می‌کند. افوریا برای زنبور عسل خطرناک است. توصیه می گردد هنگام فعالیت زنبورعسل سمپاشی صورت نگیرد.

درباره صنم کهن

کارشناس ارشد گیاهپزشکی و کارشناس فنی مزرعه دانش هستم و افتخار دارم که بیش از ده سال در کنار کشاورزان و باغداران به عنوان مشاور در زمینه مدیریت آفات، بیماری‌ها و تغذیه گیاهان فعالیت دارم. وظیفه می‌دانم که دوش به دوش کشاورز و مرحله به مرحله کشت و زراعتش با او همگام باشم، تا در فصل برداشت از محصولش بهترین نتیجه را حاصل کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *