آفات و بیماری‌ ها, سم

همه چیز درباره حشره کش افوریا سینجنتا

همه چیز درباره افوریا

کشاورزی، صنعتی پر ریسک و دارای دغدغه های بیشمار است، یکی از موضوعاتی که میتواند خطرات این شغل را افزایش دهد، حمله حشرات و کنه ها به مزارع کشاورزی است. این آفات با آسیب های جدی که به مزارع وارد میکنند، میتوانند موجب ضرر های جبران ناپذیر شوند. از این رو استفاده از سموم کشاورزی به ویژه سموم حشره کش در این حوزه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. یکی از این سموم، حشره کش افوریا سینجنتا ست. در ادامه همه چیز درباره افوریا بررسی خواهد شد.

حشره کش ها چیستند؟

حشره کش ها سموم دفع آفاتی هستند که برای از بین بردن، آسیب رساندن، دفع یا کاهش یک یا چند گونه از حشرات فرموله شده اند. در گذشته کشاورزان از خاکستر و سایر مواد طبیعی به عنوان سم استفاده می کردند و محققان بیشتر روی تکنیک های طبیعی شامل ترکیبات ساخته شده با ریشه های سبزیجات گرمسیری و گل داوودی تمرکز می کردند. امروزه طیف وسیعی از محصولات شیمیایی و مصنوعی برای کنترل ایمن تر، هدفمندتر و البته موثرتر آفات توسعه یافته اند.

ادعا می شود که حشره کش ها عامل اصلی افزایش بهره وری کشاورزی قرن بیستم می باشد. حشره کش ها به روش های مختلفی روی آفات هدف تاثیر می گذارند. برخی از این سموم سیستم عصبی را مختل می کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است به اسکلت بیرونی حشرات آسیب برساند، آنها را دفع کنند یا با روش های دیگر آنها را کنترل کنند. ترکیبات حشره کش به اشکال مختلف از جمله اسپری، گرد و غبار، ژل و طعمه ها بسته بندی می شوند.

دو گروه عمده از این ترکیبات، حشره کش های سیستمیک، که فعالیت باقی مانده یا طولانی مدت دارند و حشره کش های تماسی، که هیچگونه فعالیت باقیمانده ای ندارند، می باشند. حشره کش های تماسی هنگام تماس مستقیم برای حشرات سمی هستند. حشره کش های تماسی می توانند غیرآلی باشند که شامل ترکیبات فلزی شامل گوگرد، آرسنات ها، ترکیبات مس و فلورین هستند که کمتر مورد استفاده قرار می گیرند.

همه چیز درباره افوریا

این نوع حشره کش ها همچنین می توانند حشره کش های آلی باشند یا به صورت مصنوعی تولید شوند که بیشترین تعداد سموم دفع آفاتی که امروزه استفاده می شود را تشکیل می دهند. حشره کش های آلی در برنامه های کشاورزی ارگانیک نیز مورد استفاده قرار می گیرند. بیشتر حشره کش های فرموله شده هم به صورت تماسی و هم سیستمیک به بدن حشرات نفوذ می کنند. سموم حشره کش را می توان به چند طریق طبقه بندی کرد. آنها بر اساس اینکه آیا در اثر بلع (سموم گوارشی)، استنشاق (سموم تدخینی) یا نفوذ به پوشش بدن (سموم تماسی) اثر می گذارند طبقه بندی می شوند.

سموم گوارشی فقط در صورت بلعیدن از طریق دهان سمی هستند و بیشتر برای آن دسته از حشرات مفید هستند که دارای قسمت های دهان گزنده یا جونده هستند. سموم حشره کش تدخینی ترکیباتی سمی هستند که از طریق اسپیکرال های تنفسی وارد سیستم تنفسی حشره می شوند. آن ها معمولا شامل مواد شیمیایی مانند سیانید هیدروژن، نفتالین، نیکوتین و متیل بروماید هستند و عمدتا برای از بین بردن آفات محصولات ذخیره شده یا انباری استفاده می شوند.

حشره کش های تماسی به پوست آفت نفوذ می کنند و معمولا برای بندپایانی مانند شته ها که سطح گیاه را سوراخ کرده و شیره آن را می مکند ، استفاده می شود.

چرا باید حشره کش استفاده کنیم؟

حشرات می توانند در فصول مختلف سال به گیاهان و محصولات کشاورزی آسیب برسانند و باعث کاهش کیفیت و کمیت آن ها شوند. آفات گیاهی می توانند کیفیت گیاهان را تحت تاثیر قرار داده و در برخی از موارد باعث از بین رفتن محصول شوند که این خود منجر به کاهش منابع مواد غذایی و ضرر و زیان اقتصادی می شود. استفاده از انواع سم حشره کش نظیر سم افوریا می تواند جمعیت حشرات را کنترل کرده و از گیاه مراقبت کند.

مزیت عمده این سموم  این است که می توانند کشاورزان را از شر آفات مختلف نجات دهند و با محافظت از محصولات در برابر حشرات و آفات دیگر، تولید محصولات کشاورزی را افزایش دهند. آفت کش ها همچنین به کاهش بیماری های منتقل شونده از طریق آب و حشرات کمک زیادی می کند. به عنوان مثال بیماری مالاریا، لایم و ویروس نیل غربی از جمله بیماری هایی هستند که با استفاده درست از آفت کش ها قابل پیشگیری هستند.

آفت کش ها شیوع این بیماری ها را از طریق کنترل جمعیت جوندگان و حشرات انجام داده و به افزایش سلامت انسان کمک می کنند. آفت کش ها همچنین موجب خواهند شد که کشاورزان، محصولات بیشتری را در واحد سطح و زمین کوچکتر تولید کنند، بنابراین موجب کاهش جنگل زدایی، حفظ منابع طبیعی و جلوگیری از فرسایش خاک شده، که همین امر موجب خواهد شد محیط زیست حفظ شده و برای آیندگان باقی بماند.

سموم دفع آفت به کشاورزان این امکان را می دهد که از سایر ابزار کشاورزی همچون بذرها، کودهای شیمیایی و منابع آب، حداکثر بهره وری را داشته باشند، از این رو آفت کش ها، ابزاری ضروری برای تولید پایدار مواد غذایی با کیفیت بالا هستند.

همه چیز درباره افوریا

همه چیز درباره افوریا

حشره کش افوریا تولید شرکت سینجنتا سوئیس، ترکیبی از دو حشره کش، یکی سیستمیک و بازدارنده گیرنده های نیکوتینیک در سیستم عصبی و دیگری با اثر تماسی-گوارشی و مختل کننده سیستم عصبی و با اثر ضربه ای می باشد. این حشره کش مراحل مختلف رشدی آفات هدف شامل تخم، لارو و حشره بالغ را به خوبی کنترل می کند. افوریا حاوی ۱۴۱ گرم تیامتوکسام + ۱۰۶ گرم لامبدا سـای هالوترین با تکنولوژی زئون می باشد. تکنولوژی زئون، پوشش کامل و یکنواخت سم بر سطح برگ را تضمین می کند.

در این فرمولاسیون ابتدا ذرات ماده موثره که بین 1 تا 4 میکرون می باشند توسط میکروکپسول هایی احاطه می گردند. 40 عدد میکروکپسول بر روی یکدیگر، قطری برابر یک تار مو دارند. تنها 17 میکروکپسول لازم است تا یک سن پسته را نابود کند. پس از سمپاشی، کپسول های حاوی ماده موثره، محکم به سطح برگ می چسبند. کپسول ها سریعا خشک شده، ترکیده و ماده موثره را در محیطی 40 % بزرگتر از قطر یک قطره سم پخش می کند. ابتدا کپسول های درشت و سپس به تدریج کپسول های ریز آزاد می شوند.

نحوه تاثیر حشره کش افوریا در گیاه، با داشتن فرمولاسیون عالی به دو طریق مختلف می باشد. لامبدا سای هالوترین حشره کشی از گروه پایروتیروئیدها با خاصیت تماسی-گوارشی می باشد که با ایجاد اختلال در کانال سدیم و اثر ضربه ای مراحل مختلف رشدی آفات هدف شامل تخم، لارو و حشره بالغ را به خوبی کنترل می کند، این ترکیب با چسبیدن به سطح خارجی برگ با اثر ضربه ای آفت را کنترل می کند.

تیامتوکسام از خانواده نئونیکوتینوئیدها است که با اختلال در گیرنده های سیستم عصبی، سبب مرگ حشرات می شود. تیامتوکسام سریعا جذب برگ ها شده و به صورت ذخیره در برگ، گیاه را برای مدت طولانی در برابر آفت حفظ می کند. افوریا به دلیل داشتن دو نحوه اثر متفاوت، ضمن حفاظت گیاه از بیرون و درون، بروز مقاومت را به تاخیر می اندازد. افوریا سینجنتا با دوره کارنس 3 روز و میزان مصرف 300 سی سی در هزار لیتر آب به ثبت رسیده است.

سم‌پاشی معمولاً باید از اولین لحظه ورود آفات به باغ یا گلخانه صورت پذیرد. در برخی مواقع زمان احتمالی هر ساله حمله آفات در نظر گرفته شود و در آن زمان سم استفاده می گردد. به هر حال تا قبل از پیدایش آفت، استفاده از سم مجاز نیست. ساعات مصرف سم می‌تواند در اثرگذاری آن مؤثر باشد. مثلاً ساعات اولیه یا پایانی روز به دلیل خنک بودن و تاریکی هوا زمان مناسبی برای سم‌پاشی است.

افوریا سینجنتا در ایران جهت کنترل سن، سنک پسته و پسیل مورد استفاده قرار می گیرد و در سایر نقاط دنیا علیه آفات شته و زنجره در گوجه فرنگی، بید کلم، سفیده کلم، مگس سفید خیار، کرم غلاف خوار سویا و آفت تریپس پیاز مورد استفاده قرار می گیرد. افوریا قابلیت اختلاط با بسیاری از ترکیبات کودی و سموم را دارد. کم خطر بودن، ایمن و سازگار با محیط زیست از ویژگی های حشره کش افوریا می باشد. از مزایای دیگر سم افوریا می توان به اثر باقیمانده طولانی اشاره کرد که نیاز به سمپاشی محصولات در فواصل کوتاه را مرتفع می سازد.

سموم مشابه افوریا

حشره کش های متنوعی جهت کنترل آفات معرفی و ثبت شده است. جهت پیشگیری از بروز مقاومت، استفاده از حشره کش هایی با نحوه تاثیر متفاوت ضرورت دارد. علاوه بر حشره کش افوریا، از حشره کش ها و ترکیبات شیمیایی زیر می توان جهت از بین بردن و آسیب رساندن به حشرات استفاده کرد.

همه چیز درباره افوریا

  1. آکتارا : آکتارا حشره کشی سیستمیک با عملکرد تماسی و گوارشی برای مبارزه با طیف وسیعی از آفات مکنده مانند پسیل، زنجره، سن و سنک، مگس سفید، شته ها و سوسک کلرادو در باغ های پسته، گلابی، مرکبات و مزارع سبزی و صیفی می‌باشد. این حشره‌کش حاوی ۲۵۰ گرم ماده موثره تیامتوکسام در کیلوگرم می‌باشد و با میزان مصرف 300 گرم در هزار لیتر آب به ثبت رسیده است.
  2. کاراته: کاراته زئون حشره کش تماسی، گوارشی و دارای خاصیت ضربه ای شدید بر آفات هدف می باشد. این حشره کش به سرعت در کوتیکول حشرات نفوذ کرده و سبب اختلال در سیستم عصبی، توقف تغذیه، اختلال در فعالیت ماهیچه ها، فلج و مرگ حشرات می گردد. کاراته در ایران جهت مبارزه با سن گندم به میزان ۷۵ میلی لیتر در هکتار ثبت شده است.
  3. مموری: مموری حشره کشی تماسی و گوارشی با تاثیر ضربه ای است که در گیاه به صورت سیستمیک درآمده و آفات مکنده را به راحتی کنترل می نماید. این حشره کش در پسته جهت کنترل پوره ها و حشره بالغ پسیل پسته و همچنین بسیاری از آفات مکنده در سبزی و صیفی مصرف می شود. مموری با میزان مصرف 400 سی سی در هزار لیتر آب در پسته و 250 سی سی در هکتار در سبزی و صیفی به ثبت رسیده است.
  4. آگریفلکس: اگریفلکس حشره کشی تماسی و سیستمیک با تاثیر ضربه ای است که با دارا بودن دو ماده ی موثره، با نحوه ی اثر متفاوت، سرعت بروز مقاومت را در آفات هدف، کند کرده و به تعویق می اندازد. این حشره کش در گوجه فرنگی علیه انواع سفید بالک ها به میزان 750 سی سی در هکتار و همچنین جهت کنترل دیگر آفات مانند شته، شپشک، کنه قرمز، مینوز و تریپس به کار می رود.
  5. الستال: الستال حشره کشی است با خاصیت سیستمیک دوطرفه که قابلیت حرکت در آوند چوبی و آوند آبکش را دارد. این حشره کش متخصص در کنترل آفاتی چون پسیل ها، سفید بالک، شته ها و تریپس ها در محصولات مختلف کشاورزی می باشد. الستال با میزان مصرف 250  سی سی در هزار لیتر آب به همراه یک لیتر روغن، علیه پوره های پسیل پسته به ثبت رسیده است.
  6. موونتو (اسپیروتترامات): موونتو حشره کشی دارای حرکت سیستمیک دوطرفه است، بدین صورت که پس از سمپاشی از طریق آوند چوب و آبکش به طرف بالا و پایین گیاه حرکت می کند و تمام قسمت های گیاه، حتی برگ های تازه را در برابر آفات محافظت می کند. این حشره کش بر روی طیف وسیعی از آفات مکنده مانند پسیل، سپردار قهوه ای، تریپس، شته، مگس های سفید، شپشک ها و سپردارها موثر است و با میزان مصرف 500 تا 750 سی سی در هکتار و دوره کارنس 1 تا 7 روز به ثبت رسیده است.
  7. استرایک (کلوتیانیدین): استرایک حشره کشی از گروه نئونیکوتینوییدها با اثر سیستمیک، گوارشی و تماسی می باشد که در ایران جهت مبارزه با پسیل پسته به میزان 500 سی سی در هزار لیتر آب به صورت سمپاشی به ثبت رسیده است.
  8. استینگر (دینوتفوران): حشره کش استینگر با اثر سیستمیک، تماسی و گوارشی و از گروه نئونیکوتینوئیدها است که علیه بسیاری از آفات مکنده و برخی از لاروها به کار می‌رود. این سم برای مقابله با سفید بالک در سبزی و صیفی به میزان 750 گرم در هکتار مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  9. اویسکت (تیوسیکلام هیدروژن اکسالات): اویسکت حشره کش عصبی است که از طریق بلوکه کردن گیرنده‌های نیکوتینی استیل کولین در سیستم عصبی مرکزی، موجب فلج شدن و مرگ حشره می‌شود. این حشره کش جهت کنترل مگس مینوز در سبزی و صیفی به میزان 750 گرم در هکتار و جهت کنترل بید گوجه فرنگی (توتا) به میزان یک کیلوگرم در هزار لیتر آب، با دوره کارنس 3 روز به ثبت رسیده است.
  10. موسپیلان (استامی پراید): موسپیلان حشره‌کش سیستمیک و نفوذی با فعالیت و تأثیر تماسی و گوارشی است که جهت کنترل انواع آفات از جمله مینوز لکه گرد سیب، پسیل پسته، کرم سیب و بالشتک مرکبات به میزان 250 تا 500 گرم در هزار به کار می‌رود. این حشره کش با دوره کارنس 28 تا 45 روز برای پسته و 14 روز برای سیب به ثبت رسیده است.

درباره زینب زهرایی

‎کارشناس ارشد گیاهپزشکی و کارشناس فنی فروشگاه مزرعه دانش هستم و بیش از ده سال سابقه فعالیت در کلینیک گیاهپزشکی و فروشگاه کشاورزی را دارم. در زمینه مدیریت آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز و ارائه برنامه غذایی محصولات کشاورزی، در کنار کشاورزان و باغداران ایران عزیز هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *