کشت خانگی و آپارتمانی, آفات و بیماری‌ ها

بهترین سم برای شته گل چیست؟

بهترین سم برای شته گل چیست؟

شته‌ها (Aphids) یکی از رایج ترین آفات گیاهان و گل‌های خانگی و باغچه‌ها هستند. این آفات با عضو مکنده خود از شیره گیاهان تغذیه می‌کنند. شته‌ها حشرات کوچک بوده و بدن نرم و گلابی شکل دارند و معمولا زیر برگ های گیاهان جمع می‌شوند.

گیاهان آلوده رشدشان ضعیف شده و زرد شدن یا ریزش برگ در آن‌ها رخ می‌دهد. به کمک روش‌های ارگانیک و یا با استفاده از سموم کشاورزی برای شته گل می‌توان از خسارت این آفت پیشگیری کرد.

گیاهان وقتی با آفاتی مانند شته درگیر می‌شوند، در ابتدا ممکن است، مسئله مهمی به نظر نیاید، اما باید توجه کرد که شته‌ها قادر به تولید مثل سریع بوده و می‌توانند به سرعت به یک مشکل جدی تبدیل شوند.

مورچه‌ها می توانند از مایع شیرین ترشح شده از شته‌ها تغذیه کرده و جذب گل‌های خانه یا باغچه شما شوند. شته‌ها از هر دو گیاهان موجود در فضای باز و گیاهان خانگی می‌توانند تغذیه کنند.

در داخل خانه، گل‌ها را باید مرتب بازرسی کرد، و اگر اثراتی از حضور شته‌ها مشاهده شد، قبل از آلودگی کامل گیاهان، با آن‌ها مقابله کرد. روش ها و راه‌های متفاوتی برای پیشگیری و کنترل شته‌ها وجود دارد.

راه‌های کنترل شته گل

هنگام کوددهی به گل‌های خانه یا باغچه خود، از مصرف زیاد ازت (نیتروژن) که می‌تواند گیاهان را به رشد سریع تحریک کند، پرهیز کنید. چون شته‌ها این نوع رشد سریع گیاه را دوست دارند و با سرعت زیاد تکثیر می‌شوند.

حشرات مفیدی مانند کفشدوزک را روی گل‌های خانه رها کنید. کفشدوزک‌ها با تغذیه از کلونی شته باعث کاهش جمعیت شته‌ها می‌شوند.

راه‌های کنترل شته گل

گل‌های خانه و باغچه‌تان را با آب شدید شلنگ اسپری کنید یا آب سرد روی آن‌ها بپاشید. این کارها برای بیرون راندن شته‌ها از گیاهان آسیب دیده مفید خواهد بود.

چند روز بعد گیاهان را دوباره بررسی کنید و در صورت نیاز مجددا این کار را تکرار کنید. به خاطر داشته باشید که اسپری آب باعث از بین رفتن حشرات مفید نیز می‌شود. در جمعیت زیاد شته، استفاده از سموم کشاورزی راهکار مناسبی برای کنترل این آفت است.

آشنایی با انواع سم برای شته

از اسپری با روغن چریش که از دانه درخت چریش گرفته شده استفاده کنید. این دارو طیف گسترده‌ای از آفات معمول و حشرات باغی، مانند شته‌ها و همچنین بیماری‌های قارچی را کنترل می‌کند.

اسپری روغن چریش مشتق شده از دانه‌های درخت چریش گرمسیری است. این ماده بر روی انواع مختلفی از آفات، از جمله آفات گیاهان خانگی مانند شته‌ها و عنکبوت‌ها مفید است و همچنین بیماری‌هایی مانند کپک پودری را کنترل می‌کند.

اسپری سم بر روی شته گل رز

با پاشیدن محلول خانگی روی برگ گیاه هم می‌توانید از شر شته‌ها خلاص شوید. این محلول می‌تواند شامل یک محلول ملایم آب و چند قطره صابون باشد، آب صابون باید به مدت هر 2-3 هفته تکرار شود.

اسپری اتانول 70 درصد نیز در این مورد خوب عمل می کند. قسمت مساوی آب و الکل 70 درصد یک اسپری خوب برای از بین بردن شته‌ها خواهد بود. هنگام استفاده از اسپری الکل یا صابون، یا یک ترکیب دیگر، همیشه ابتدا یک ناحیه کوچک را آزمایش کنید، گیاهان می‌توانند به الکل و صابون حساس باشند.

سموم شیمیایی ایمیداکلوپراید، استامی پراید، افوریا، موونتو و… برای کنترل جمعیت زیاد شته‌ها مفید خواهند بود.

حشره کش موونتو کاوش (اسپیروتترامات)

(1)
قیمت اصلی ۵۶۳.۰۰۰تومان بود.قیمت فعلی ۴۹۵.۰۰۰تومان است.

درباره صنم کهن

کارشناس ارشد گیاهپزشکی و کارشناس فنی مزرعه دانش هستم و افتخار دارم که بیش از ده سال در کنار کشاورزان و باغداران به عنوان مشاور در زمینه مدیریت آفات، بیماری‌ها و تغذیه گیاهان فعالیت دارم. وظیفه می‌دانم که دوش به دوش کشاورز و مرحله به مرحله کشت و زراعتش با او همگام باشم، تا در فصل برداشت از محصولش بهترین نتیجه را حاصل کند.

2 دیدگاه در “بهترین سم برای شته گل چیست؟

  1. محمدرضا اردیخانی گفت:

    سلام برای گل و گیاه سم حشره کش و شته لازم دارم

    1. مزرعه دانش گفت:

      سلام سم کلرپیریفوس (دورسبان) مناسب و تاثیر گزار هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *