سم

سموم علف کش دو منظوره مزارع گندم

سموم علف کش دو منظوره مزارع گندم

معرفی بهترین سموم علف کش دو منظوره

برخی سموم علف کش کاربردی دو منظوره دارند. این سموم جهت مقابله با علف های هرز باریک برگ و پهن برگ مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه این سموم را معرفی خواهیم کرد و در مورد نحوه استفاده هرکدام توضیح می‌دهیم.

یودوسولفورون متیل سدیم + مزوسولفورون متیل (آتلانتیس)

علف کش آتلانتیس (یودوسولفورون متیل سدیم + مزوسولفورون متیل) سموم علف کش دو منظوره انتخابی، سیستمیک، پس رویشی و دو منظوره از گروه سولفونيل اوره در مزارع گندم است. جذب این علف کش عمدتا توسط برگ صورت می‌گیرد. این علف کش قابل انتقال در پیکره گیاه می‌باشد. علائم تاثیر علف کش در گیاه به صورت توقف رشد گونه‌های حساس بعد از 48 ساعت کاربرد علف کش، ظهور نقاط پراکنده در برگ‌ها و سپس زردی و سوختگی برگ‌ها و ساقه علف‌های هرز و در نهایت مرگ کامل گیاه طی چهار تا شش هفته بعد از سم پاشی رخ می‌دهد.

علف کش آتلانتیس جهت کنترل علف‌های هرز باریک برگ و پهن برگ در مزارع گندم کاربرد دارد. میزان مصرف آن 1.5 لیتر در هکتار در زمان دو تا سه برگی علف‌های هرز است. این علف کش برگ مصرف می‌باشد و روی علف‌های هرزی که بعد از سم پاشی جوانه می زنند تاثیر نخواهد داشت. بهترین زمان سم پاشی این سموم علف کش دو منظوره در شرایطی است که تا هشت ساعت بعد از کاربرد علف کش بارندگی نداشته باشیم.

  • از کاربرد این سم در شرایط تنش محیطی اجتناب کنید.
  • از مصرف این علف‌کش در مزارع جو خودداری کنید.

 آپیروس (سولفوسولفورون)

آپیروس یکی از سموم علف کش دو منظوره دو منظوره و علف‌کش انتخابی از گروه سولفونيل اوره است. مقدار مصرف آپیروس در مزارع گندم 26.6  گرم در هکتار به همراه یک لیتر ادجوانت توصیه می‌شود. زمان مناسب برای مصرف این علف‌کش از ابتدای پنجه‌زنی گندم تا انتهای این دوره می‌باشد. بهترین نتیجه زمانی حاصل خواهد شد که عملیات سم‌پاشی در ابتدای بهار و زمان کوچک بودن علف‌های هرز یک ساله و در مرحله رشد فعال آنها، صورت گیرد. بهترین زمان کنترل چاودار هنگامی است که بوته‌ها بیش از دو برگ دارند.

آخرین نوبت سم پاشی زمانی است که لیگول برگ پرچم نمایان شده باشد. در پائیز و پس از یک فصل کاربرد این علف‌کش، می‌توان گندم زمستانه، چچم زمستانه، یولاف زمستانه، چاودار، کلزا زمستانه، نخودفرنگی زمستانه را در هر خاکی کشت نمود. جو پاییزه نیز در خاک‌هایی با کمتر از 60 درصد شن، قابل کشت است. در بهار بعد نیز می‌توان محصولات گندم، جو، یولاف، ذرت، نخودفرنگی، لوبیا، کتان، کلزا، سیب زمینی یا گونه‌های علوفه‌ای باریک برگ را کاشت.

کشت چغندرقند باید تا دومین بهار بعد از مصرف سموم علف کش دو منظوره  به تاخیر بیفتد. از کاشت آفتاب گردان و سورگوم در فصل بعد در مزرعه اجتناب شود. علف‌کش آپیروس نباید در اختلاط یا توالی با سایر علف‌کش‌های خانواده سولفونيل اوره مصرف شود.

  • جو و یولاف زراعی به این علف‌کش حساس هستند.
  • از کاربرد این سم در شرایط تنش محیطی اجتناب کنید.

سموم علف کش دو منظوره

سم شوالیه (یدوسولفورون متیل سدیم + مزوسولفورون متیل)

سم شوالیه بازدارنده استيل كوآنزيم آ كربوكسيلاز (ACCase) فوپ‌ها(AOPPs) و استوهيدروكسی اسيد(AHAS) است. مقدار مصرف این سم 250 تا 400 گرم در هكتار و كاربرد آن در مرحله 2 تا 3 برگی علف‌های هرز باريک برگ، 2 تا 6 برگی علف‌های هرز پهن‌برگ و 2 تا 3 برگي تا انتهاي پنجه‌زنی گندم است. این سم در مزارع غلات، شامل گندم، دوروم، تريتيكال و چاودار قابل استفاده می‌باشد.

جذب این سم از طريق برگ و مقداري نيز توسط ريشه و قابل انتقال در آوندهاي چوب و آبكش است. علائم تأثير 48 ساعت بعد از سم‌پاشي ظاهر و شامل توقف رشد و بروز لكه‌های كلروتيک و سپس نكروتيک روی برگ‌ها و ساقه است. علف‌های هرز حساس حداكثر ظرف 4 تا 6 هفته از بين می‌روند. كاربرد شواليه به همراه مواد افزودنی (سورفكتانت‌های غير يونی نظير روغن ولك و سيتوگيت) موجب افزايش اثر اين علف‌كش می‌شود.

  • از مصرف سم شوالیه در زمان تنش مزرعه خودداری کنید.
  • از مصرف این علف کش در مزارع جو و از طريق سيستم‌های آبياري خودداری کنید.

سم توتال (مت سولفورون متیل+سولفوسولفورون)

علف‌کش توتال، علف‌کش انتخابی از گروه سولفونیل اوره است، و به میزان،40 تا 50 گرم در هکتار به صورت پس رویشی با رعایت تناوب با سایر علف کش‌ها قابل مصرف است. بهترین زمان مصرف اوایل تا انتهای پنجه‌زنی گندم است. مصرف این علف‌کش به همراه 1250 میلی‌لیتر سورفکتانت توصیه می‌شود. علف‌کش توتال تنها به صورت محلول‌پاشی قابل مصرف است.

  • از مصرف این علف کش در مزارع جو خودداری کنید.

سم اتللو

علفکش دو منظوره یدوسولفورون متیل سدیم + مزوسولفورون متیل + دیفلوفنیکان + ایمن کننده مفن پیر دی اتیل (اتللو) به منظور کنترل علف های هرز باریک برگ و پهن برگ در مزارع گندم استفاده می شود. این علف کش خاصیت سیستمیکی روی علف های هرز را دارد و به دلیل طرز تاثیر مواد موثر، از طریق برگ و سطح خاک جذب می شود. همچنین به دلیل وجود ایمن کننده در ترکیب ، خطر سوزندگی ایجاد نمی کند. میزان مصرف این علف کش 1/6 لیتر در هکتار در مرحله پنجه زنی گندم می باشد.

آکسیال وان AXIAL ONE

علف کش آکسیال وان حاوی ۴۵ گرم ماده موثره پينوکسادن و ۵ گرم ماده موثره جدید فلوراسولام می باشد. این علف کش یک ترکیب آماده مصرف برای کنترل علف های هرز باریک برگ و پهن برگ در مزارع گندم و جو است. فرمولاسیون اختصاصی علف کش آکسیال وان باعث افزایش سرعت نفوذ و پخش شوندگی بهتر در سطح برگ و باران تابی بالا می شود. آکسیال وان سیستمیک است و از طریق برگ و ریشه جذب می شود و به سرعت به نقاط رشد منتقل می شود. پینوکسادن پس از جذب علف های هرز، باعث توقف سریع  رشد در مریستم ها می شود.

رشد علف های هرز ظرف ۴۸ ساعت پس از استفاده متوقف می شود. علائم بسته به شرایط محیطی و گونه های درگیر، طی یک تا سه هفته مشاهده می شود و با جلوگیری از کارکرد آنزیم استیل کوآنزیم مانع از تولید غشاء سلولی شده و در نتیجه سلول های جوان از بین رفته و به تدریج گیاه خشک می شود. ایمن کننده موجود در آکسیال وان با نام کلوکوئینتوسنت مکسیل، محافظت عالی برای گیاه زراعی ایجاد می کند تا این علفکش هیچ تنشی روی گندم و جو ایجاد نکند. میزان مصرف این علف کش 1/5 لیتر در هکتار برای مزارع گندم و جو می باشد.

درباره صنم کهن

کارشناس ارشد گیاهپزشکی و کارشناس فنی مزرعه دانش هستم و افتخار دارم که بیش از ده سال در کنار کشاورزان و باغداران به عنوان مشاور در زمینه مدیریت آفات، بیماری‌ها و تغذیه گیاهان فعالیت دارم. وظیفه می‌دانم که دوش به دوش کشاورز و مرحله به مرحله کشت و زراعتش با او همگام باشم، تا در فصل برداشت از محصولش بهترین نتیجه را حاصل کند.

5 دیدگاه در “سموم علف کش دو منظوره مزارع گندم

  1. عاطفه گفت:

    باسلام و خسته نباشید .
    ممنونم بابت مطالب ارزشمند سایت تون، بنده کارشناس زراعت و اصلاح نباتات هستم و قرار هست در زمینه سموم و کودهای شیمیایی در داروخانه گیاهپزشکی مشغول بکار بشم‌ . منبعی که میتونم در کمترین زمان بیشترین اطلاعات رو بدست بیارم از نظر شریف تون کدام منبع هستش؟ ازاستان قزوین
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید‌

  2. زارع گفت:

    خسته نباشید..قبلاً پیام گذاشتم ولی جواب نگرفتم ..داخل مزرعه گندم سم آتلانیس ساخت ترکیه استفاده کردم همه علف ها رو از بین برده بجز یک نمونه پهن برگ با گل‌های زرد رنگ که بسیار شبیه به بوته کلزا هست فقط تفاوت تو رنگ بوته و اندازه دارن…الان چه نوع سم پیشنهاد میکنید برای این نوع علف..ممنون

    1. مزرعه دانش گفت:

      سلام
      سم 24D MCPA مصرف کنید جواب میگیرید.

  3. علیرضا گفت:

    سلام وقت بخیر من از اتلانتیس چینی استفاده کردم فقط برا ازبین بردن یولاف وحشی که توی گندمم زیاد بود متوقفش کرد ولی دوباره رشد کرده هیچ کاریم نمیشه کرد،حالا بنظر شما بهترینشون برا یولاف وحشی کدومه؟

    1. محمد رفیعی گفت:

      سلام
      گندم ها و علفهای هرز چقدر رشد کردند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *