بذر

فلفل قلمی را چطور بکاریم؟

کاشت فلفل قلمی

نحوه پرورش و نگهداری فلفل قلمی

کاشت فلفل قلمی و پرورش گیاهان به عنوان یکی از فعالیت‌های اقتصادی مهم در بسیاری از مناطق جهان، به عنوان یک فرصت مناسب برای کشاورزان و باغبانان مطرح می‌شود. فلفل قلمی یکی از محصولات کشاورزی مهم در این زمینه است که با توجه به ویژگی‌های خود می توان از  آن در مصارف تازه خوری وفرآوری استفاده کرد. فلفل های قلمی انواع شیرین و تند دارند که جهت رشد و پرورش فلفل قلمی بهتر است با شرایط کاشت و نگهداری آنها بیشتر آشنا شویم.

شرایط کاشت فلفل قلمی:

آب و هوا:

فلفل قلمی به آب و هوای گرم و معتدل نیاز دارد. دمای مطلوب برای رشد این گیاه بین 20-25 درجه سانتی‌گراد است. بنابراین، مناطق با اقلیم گرم و نیمه گرم برای کاشت فلفل قلمی بسیارمناسب‌اند. این گیاه به سرما و یخبندان حساس بوده و به هیچ عنوان در دماهای زیر 10 درجه سانتی‌گراد رشد نمی‌کند.

خاک:

خاک باید از حاصلخیزی خوبی برخوردار باشد. افزودن کودهای آلی و مواد آلی به خاک می‌تواند کیفیت خاک را افزایش دهد و رشد بهتری را فراهم کند. انتخاب خاک با pH مناسب (حدود 6-7) نیز اهمیت دارد.

نور:

فلفل قلمی به نور زیادی نیاز دارد. بنابراین، انتخاب مکانی با ارتفاع نوری مناسب و اجتناب از سایه‌زدایی اهمیت دارد. اگرچه این گیاه تا حدی به سایه تحمل دارد، اما رشد و توسعه بهتری در محیط‌های با نور کافی دارد.

کشت فلفل قلمی

زمان کاشت:

فصل کاشت:

بهترین زمان کشت فلفل قلمی درمناطق مختلف ممکن است متفاوت باشد. اما به طور کلی، کاشت فلفل قلمی در بهار یا تابستان پیشنهاد می‌شود. گل‌دهی و میوه‌ دهی و پرورش فلفل قلمی بستگی به دما و نور دارد، بنابراین انتخاب زمان مناسب برای کاشت فلفل قلمی این گیاه حائز اهمیت است.

مراحل کاشت:

کاشت بذر:

برای شروع فرآیند کاشت فلفل قلمی، بذرهای فلفل قلمی را میتوانید به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم (نشا) پرورش داد.

کاشت فلفل قلمی در زمین:

با توجه به شرایط آب و هوایی، بذر ها و یا نشاها در زمین کاشته شده و مراقبت‌های لازم انجام می‌شود. فاصله مناسب بین ردیف‌ها و گیاهان برای جلوگیری از رقابت اضافی و تهویه بهتر از اهمیت بالایی برخوردار است.

بیماری ها و آفات فلفل قلمی

بیماری ها

برخی از قارچ‌ها ممکن است به برگ‌ها یا میوه‌های فلفل قلمی حمله کنند مانند بیماری های سفیدک پودری و داخلی، لکه برگی، کپک خاکستری، پوسیدگی ساقه، پژمردگی فوزاریومی، پژمردگی ورتیسیلیومی و پژمردگی فایتوفتورایی و نیز ویروس هایی مثل ویروس موزائیک خیار و نماتد ریشه گرهی هم علاوه بر قارچ ها به نوبه خود بسیار خسارت زا هستند. استفاده مناسب از سموم شیمیایی و مدیریت مناسب آبیاری می‌تواند این مشکلات را کاهش دهد. انتخاب ارقام مقاوم به بیماری‌ها نیز بسیارموثر است.

حمله آفات:

شته‌ها، تریپس ها، کرم هلیوتیس، سفید بالک ها و سایر حشرات ممکن است به فلفل قلمی حمله کنند. استفاده از روش‌های بیولوژیکی مانند استفاده از دشمنان طبیعی حشرات یا استفاده از حشره‌کش‌های طبیعی و یا شیمیایی می‌تواند موثر باشد.

برخی از انواع ارقام استاندارد و هیبرید معروف فلفل قلمی شیرین و تند

فلفل قلمی شیرین ایران بذر

بذر فلفل قلمی شیرین ایران بذر، محصولی ارزشمند از تولیدات شرکت ایران بذر است. این بذر فلفل قلمی، با طعم شیرین و مطلوب، بافتی سفت و رنگی جذاب که به بازارپسندی شهرت دارد، از دیگران متمایز می‌شود. فلفل ایران بذر نه تنها به دلیل باردهی پیوسته و مداوم بلکه به خاطر بوته‌های قوی، پربار و پرگل خود نیز شناخته می‌شود. این گونه از فلفل، با عملکرد بسیار بالا، به واسطه طعم خوشایند خود، جایگاه ویژه‌ای در بازار داخلی یافته است و به شدت مورد توجه علاقه‌مندان به کیفیت قرار گرفته است.

فلفل قلمی تند کنزو

بذر فلفل قلمی تند کنزو، یک رقم هیبرید و میان‌رس، به عنوان یک گزینه با عملکرد بسیار بالا و باردهی مطلوب شناخته می‌شود. این بذر از بوته‌های قوی بهره می‌برد که با پوشش مناسب شاخ و برگ روی میوه، میوه‌هایی سبز و هم‌ شکل با دیواره ضخیم و با عطر و طعم تند وعالی تولید می‌کند. اندازه میوه‌ها حدوداً 16 تا 18 سانتی‌متر است و در زمان رسیدگی کامل، از رنگ سبز جذاب به رنگ قرمز متمایل می‌شوند.

فلفل قلمی شیرین هانا ثمین بذر

بذر فلفل قلمی شیرین هانا، تولید شده توسط شرکت گل سم گرگان، یک رقم با ارزش و استاندارد است که به لطافت طعم و جذابیت آن شناخته می‌شود. این گونه از فلفل هانا، با بوته‌ای فوق‌العاده قوی، باردهی پیوسته و مداوم، و عملکرد بسیار بالا، از دیگران متمایز است. فلفل هانا با بافتی سفت و رنگی جذاب، به دلیل ویژگی‌های خاص خود، به طور چشم‌گیری در بازار داخلی مورد توجه قرار گرفته است.

کشت فلفل قلمی

فلفل قلمی تند میناکشی

بذر فلفل قلمی تند میناکشی، یک بذر فلفل قلمی هیبرید با عملکرد بسیار بالا است. این گونه از فلفل، با بوته‌هایی قوی که پوشش مناسب شاخ و برگ را روی میوه دارند، میوه‌هایی سبز و هم‌شکل با عطر و طعم تند و لذیذ تولید می‌کند. ابعاد میوه‌ها حدوداً 14 تا 16 سانتی‌متراست و در زمان رسیدگی کامل، از رنگ سبز تیره براق به رنگ قرمز تغییر می‌یابند.

فلفل قلمی تند ردمن

بذر فلفل قلمی نیمه تند ردمن، تولید شده توسط شرکت وان کینگ چین، یک بذر فلفل قلمی پربار و استاندارد است که طعمی با تندی ملایم و مطلوب دارا است. در زمان رسیدگی کامل، طعم این محصول کمی تندتر می‌گردد. این گونه از فلفل، با بافتی سفت و رنگ سبز تیره بسیار جذاب، از لحاظ بازارپسندی بسیار مورد توجه است. فلفل ردمن، دارای بوته‌های قوی و پربار با باردهی پیوسته و مداوم، همچنین عملکرد بسیار بالا، به دلیل شکل و طعم خوشایند خود، به وفور در بازار داخلی مورد استقبال قرار گرفته است.

نتیجه‌گیری

این متن به پرورش و نگهداری فلفل قلمی اختصاص دارد که یکی از فعالیت‌های مهم اقتصادی در جهان محسوب می‌شود. با توجه به شرایط کاشت، آب و هوا، خاک و نور مناسب، می‌توان بوته های فلفل قلمی را با موفقیت پرورش داد. زمان کاشت فلفل قلمی نیز در بهار یا تابستان توصیه می‌شود و مراحل کاشت فلفل قلمی از جمله کاشت بذر و نگهداری در زمین به طور دقیق توضیح داده شده‌اند.

برخی بیماری‌ها و آفات این گونه نیز شناسایی شده‌اند که مدیریت مناسب آبیاری و استفاده از ارقام مقاوم به بیماری‌ها می‌تواند مشکلات را کاهش دهد. در ادامه، ارقام معروف فلفل قلمی شیرین و تند مانند “ایران بذر”، “کنزو”، “هانا ثمین بذر” و “ردمن” معرفی شده‌اند، هرکدام با ویژگی‌ها و مزایای خود که در بازار داخلی به شدت مورد توجه قرار گرفته‌اند.

درباره احسان معتمدی

کارشناس ارشد گیاهپزشکی و کارشناس مزرعه دانش هستم. بیش از 5 سال سابقه نظارت مزارع بذری را دارم. از انتخاب بذر مناسب اقلیم شما تا مرحله برداشت محصولتان در کنار شما کشاورزان عزیز هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *