تغذیه و کوددهی

مدیریت کود و تغذیه در سیب زمینی

کود برای سیب زمینی

سیب زمینی به عنوان یکی از محصولات بسیار مورد استفاه در سبد خوراک مردم، کشاورزان بسیاری را به سمت کشت این محصول سوق داده است. اما همچون بسیاری ا زمحصولات کشاورزی دیگر، برای بهره گیری بیشتر از در زمان کشت و باردهی بالاتر نیاز است تا از مرابقبت های اصولی و علمی تر استفاده کرده و از کود برای سیب زمینی و برنامه های تغذیه ای دقیق تری استفاده کرد. در ادامه این مطلب به بررسی و معرفی برخی از مهمترین سموم حشره کش، کود های ریز مغذی، کود های ماکرو و کامل مناسب در زمان کشت و پرورش سیب زمینی خواهیم پرداخت تا شما با این محصولات بیشتر آشناشوید.

استفاده از کود های آلی و ارگانیک

بهره گیری از کود های ارگانیک بیشتر در برنامه کود برای سیب زمینی به منظور تقویت زمین های کشاوری و بستر های کشت پیش از هر کاشتی انجام میشود. اما به طور علمی بهتر است کشاورزان برای تقویت زمین های خود از کود های بهبود دهنده خاک استفاده کنند. برخی از موثر ترین این کود ها را میتوان به مواردی همچون: کود های حیوانی پوسیده شده؛ کود کامل گرانوله نوتری تک 486؛ کود های فسفر و پتاس گرانوله اشاره کرد.

لازم به ذکر نیست که بهبود شرایط خاک پیش از کشت میتواند در بهبود کیفیت و سلامت محصولات کشات شده بسیار کمک کرده و در نهایت سودآوری بیشتری برای کشاورزان به همراه داشته باشد.

مراحل مختلف رشد سیب زمینی و کود های موثر

در ادامه قصد داریم تا با بررسی مرحله به مرحله کشت سیب زمینی، با سمسوم و کود هایی که در هر مرحله باید استفاده شود بیشتر آشنا شویم. این مراحل را میتوان به شرح زیر تقسیم بندی کرد:

  1. ضدعفونی کردن غده ها
  2. مرحله رشد رویشی و ریشه زنی غده ها
  3. شروع رشد غده ها

کود برای سیب زمینی

ضدعفونی کردن غده ها

پیش از کشت و دقیقا پس تقویت زمین کشاورزی، لازم است تا غده هایی که قصد کشت آن ها را دارید به طور کامل ضد عفونی شوند تا علاوه بر محافظ در برابر ویروس ها و قارچ ها، در برابر حشرات و کنه هایی که به این غده های ضعیف حمله می کنند مقاوم باشد. این عملیات را میتوان با استفاده از سمومی همچون سلست، سم کاربندازیم، سم بلتانول انجام داد. این نکته را به خاطر داشته باشید که در زمان استفاده از سموم کشاورزی نیاز است تا از دستکش، ماسک و لباس های مقاوم استفاده کرده و از نشت این سموم بیش از اندازه به محیط زیست خود داری کنید.

در این راستا و به منظور راهنمایی های دقیق در خصوص نحوه و میزان استفاده از هر کدام این سموم میتوانید با مشاوران و گیاه پزشکان مجموعه مزرعه دانش در ارتباط باشید.

مرحله رشد رویشی و ریشه زنی غده ها

در این مرحله از کود برای سیب زمینی از کشت و پرورش، باید همزمان با آبیاری ها، کود های موثر را همراه با سموم به غده ها رساند تا بتوانند بالاترین عملکرد را از خود ره نمایش بگذارند. به همین منظور در اولین آبیاری میتوان از کود های مختلفی همچون: کود بیورادیکانت؛ کود وی روت؛ کود تکامین رایز استفاده کرد. این کود دهی میتواند همراه با حشره کش هایی همچون: سایپرمترین، حشره کش کنفیدور، حشره کش دلتامترین بهره مند شما. ما در مجموعه مزرعه دانش، افتخار داریم تا تمامی این سموم و محصولات مشابه و کارآمد را با ضمانت اصالت و به صورت اورجینال تهیه کرده و در اختیار مصرف کنندگان قرار داده ایم.

در مرحله بعدی آبیاری میتوانید از کود های تقویت کننده ای مانند کود پریمو 12-61-0 یا کود 10-50-10، کود های هیومیک اسید، کود سویل بوستر استفاده کرد. این کود ها به تقویت غده ها بسیار کمک کرده و مواد و عناصر مورد نیاز آن ها در این مرحله در اختیارشان قرار خواهند داد.

در آبیاری بعدی، غده ها به تقویت نهایی نیاز دارند تا بتوانند با سرعت بالاتر و کیفیت بیشتری غده زنی کرده و محصولات با کیفیت تری را تولید کنند. به همین منظور در این مرحله از آبیاری میتوان از محصولاتی مانند کود 20-20-2، کود سولفات آمونیوم، کود نیترو میکرو، کود های 0-52-34، کود های جلبک دریایی، کود های آمینو اسید؛ آهن همچون: آهن سکسترون، کود ایرون کینگ، ماگما،ایرون مکس) به همراه برخی از کود های ریز مغذی مثل: میرو میکس، الیگو مایون، ماکرومیکس گلد، برکسیل کمبی و در نهایت کود های سولفات روی وسولفات مس بهره برد.

شروع رشد غده ها و کود برای سیب زمینی

حالا به مرحله ای رسیده ایم که غده ها شروع به ریشه زایی کرده و تلاش دارند تا با قدرت جذب خود را افزایش داده و گیاه را با شدت بیشتری تغذیه کنند. از این رو میتوان از برخی از کود های مهم و تاثیر گذار استفاده کرد. برخی از مهم ترین این کود برای سیب زمینی شامل: کود های سه بیست، کود های هیومیک اسید، سویل بوستر، کود های 12-12-36، 15-5-30، 6-11-44 یا برخی از کود های نیرات کلسیم، کلبر، کلسیم و همچنین کود سولوپتاس بهره برد.

رعایت اصولی و تنظیم دقیق ph زمین و ترکیب علمی این کود ها با آب، به کشاورزان کمک خواهد کرد تا با قدرت بسیار بالاتری در بازار های مصرفی عرض اندام کرده و رضایت خریداران را جلب کنند. مزرعه دانش با بیش از 50 سال تجربه درخشان خود، افتخار داشته تا همیشه در کنار کشاورزان عزیز ایستاده و با راهنمایی های دقیق و کارشناسی شده و علمی، به این قشر زحمت کش کمک کند تا با کمترین میزان خسارت و باردهی بالا بتوانند سرمایه گذاری مطمئن و سودآوری را تجربه کنند. پس کود برای سیب زمینی بسیار مهم است.

درباره صنم کهن

کارشناس ارشد گیاهپزشکی و کارشناس فنی مزرعه دانش هستم و افتخار دارم که بیش از ده سال در کنار کشاورزان و باغداران به عنوان مشاور در زمینه مدیریت آفات، بیماری‌ها و تغذیه گیاهان فعالیت دارم. وظیفه می‌دانم که دوش به دوش کشاورز و مرحله به مرحله کشت و زراعتش با او همگام باشم، تا در فصل برداشت از محصولش بهترین نتیجه را حاصل کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *